A szigeti veszedelem a Ferrarira vagy a Mercedesre csap le?

Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes
Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 and Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari Mission Winnow SF90 during qualifying for the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 11, 2019 in Barcelona, Spain. (Photo by Jose Breton/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A montreali helyszín bizonyos jellemzői a Ferrarinak, mások a Mercedesnek kedveznek, utóbbi viszont valószínűleg egy új motorral fog támadni. A pályának sok a méregfoga, öt éve pont itt szakadt meg az Ezüstnyilak győzelmi sorozata.

A monacói tengerpart után a következő versenyhelyszínen, Kanadában sem távolodik el a Forma-1 a víztől, Montrealban egy, a Szent Lőrinc-folyóra épített mesterséges szigeten, a helyi legendáról, Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán csap össze a mezőny. Idén látványos újdonság lesz a nemrég átadott bokszutcai épületsor.

A sziget, melyet az 1967-os világkiállítás kedvéért hoztak létre, 1978 óta része a versenynaptárnak egy-két megszakítással. „A vonalvezetés egyszerűbbnek látszik, mint amilyen valójában. Nehéz egy tiszta kört összerakni, sok apró hibával rengeteget lehet bukni köridőben” – jelentette ki Sergio Pérez. A többször korrigált vonalvezetésen az adottságokból fakadóan nyilván nincsenek lélegzetelállító szintkülönbségek, a kanyarsebességek sem észvesztők, jobbára középhosszú egyenesekre és őket összekötő sikánokra és lágyan hajló visszafordítókra kell készülni.

A lassú kanyarok dominálnak Forrás: AFP/2018 Getty Images/Dan Istitene

Ez megadhatja az alaphangot a Ferrarinak némi pozitív élményre:

a hasonló jellegű bahreini pályán az ő tempójuk volt a legjobb, Bakuban azonos szintet képviseltek a Mercedesszel.

Nyerniük egyik alkalommal sem sikerült, hátha majd most.

A Ferrari elsősorban akkor csillapíthatja a sikeréhségét, ha nem kerülnek megint zsákutcába a gumikkal, és megmarad az előnyük a motorral a lóerőigényes vonalvezetésen. Előbbi rajtuk múlik, utóbbi nem feltétlenül – ellenfelük ugyanis megpróbálja bevetni első idei motorfrissítését, amennyiben a próbapad eredményeit árgus szemmel figyelő mérnökök áldásukat adják rá. A Ferrari már átesett az első cserén, a belső égés frontján így nagyjából a nyár végéig konzerválódhat a harci helyzet.

A Mercedes megpróbálja utolérni a Ferrarit motorerőben Forrás: NurPhoto/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Sajtóhírek szerint a Mercedes új V6-osában megváltoztatták a hengerfejek anyagát, és a kipufogóhoz 3D-nyomtatási technikát is használtak, így csökkentve annak tömegét.

Megfékezhető a Mercedes?

„Az előző hat versenyen nagyon erősek voltunk a kanyarokban, de időt vesztettünk az egyenesekben – mondta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.

A Kanadai Nagydíj történelemkönyve számos emlékezetes fejezetet tartalmaz kaotikus, váratlan fordulatoktól hemzsegő futamokról, ezért bárhogy nézzen is ki a kép szombat este, bármennyire simán alakuljon addig a hétvége, vasárnap egyik pillanatról a másikra borulhat minden.

A rajtnál is gyakoriak a balesetek Forrás: AFP/2018 Getty Images/Charles Coates

2014-ben speciel pont itt szakadt meg a Mercedes győzelmi szériája az új turbókorszakban, miután a csapat elszámolta magát a fékekkel. Ennek az alkatrésznek kitüntetett szerep jut Montrealban, mert az egyenesek végén mindenhol kemény terhelést kap, nincs olyan, hogy egy lendületes ívhez érkezve csak enyhén vagy rövid időre taposnak a pedálra a pilóták.

A megfelelő féktárcsák, betétek, hűtők kiválasztása kulcsfontosságú.

A lóerőigényről már esett szó, emiatt a leszorítóerő-légellenállás skálán is hangsúlyosabban érvényesül utóbbi szempont a szárnybeállításban.

Lewis Hamiltonnak általában fekszik ez a pálya, már hatszor nyert, tavaly azonban végig bottal üthette Valtteri Bottas nyomát, csak 5. lett. A Ferrari ellenben 2018-ban megtörte a 2004 óta tartó itteni nyeretlenségi sorozatát, vagyis a tavalyi eredmények mellettük szólnak.

Könnyű a falak prédájává válni

A Ferrarik kisebb karamboljait leszámítva a mezőny nagyobb baleset nélkül átvészelte Monacót. Vajon így lesz Kanadában is? Az idei tapasztalatokból kiindulva az élmezőnyben Sebastian Vettelnek és Charles Leclercnek lehet a legtöbb félnivalója.

A montreali pálya alaprajza Forrás: FIA

A Circuit Gilles Villeneuve nagyon tud harapni, ami több tényezőből ered. Az aszfaltot ritkán használják, ezért nagyon koszos, plusz a falak is nagyon közel vannak a pályához, a 3/4, a 8/9 és a 13/14 (utolsó) sikán kijáratánál nincs menekvés annak, aki elvesztette az uralmat. Utóbbinál –

melyet pont 20 éves elnevezéssel Bajnokok Falaként emlegetnek

– gyakoriak a levágások, ahogy az első fordulónál is, ahol a füves bukótér védőhálót jelent.

A sok kicsúszásban közrejátszhatnak az említett alacsony leszorítóerős beállítások is, amihez alkalmazkodnia kell a versenyzőknek. A sok baleset miatt érdemes belekalkulálni a stratégiákba a Safety Car átlagosnál nagyobb valószínűségű felbukkanását.

Kuszálódnak a szálak a gumikkal

A Pirelli ugyanúgy a három legpuhább gumikeveréket bocsátja rendelkezésre, mint Monacóban. Érdekes, hogy az élbolyban ezúttal a Ferrari tárazott be jobban a közepes gumiból, 5-5 szettet rendelt versenyzőinek, miközben Bottasnak például csak 3 lesz belőle. A lágy típusból a Mercedes rendelte a legtöbbet, de abból most nem volt jellemző a néhány korábbi helyszínre jellemző túlzott felhalmozás.

A Ferrari megint nekifut a gumigondok megoldásának Forrás: NurPhoto/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

A gumikezelés lehet az, ami megbuktathatja a Ferrarit, ismét:

a lassú kanyarok és az egyenesek váltakozása nem segíti az abroncsok optimális felmelegítését, nem kapnak elég terhelést, ez a maranellóiak ellen szól.

Régóta fogadkoznak és reménykednek, hogy megoldják a problémát, de kérdés, az előző futam óta rátaláltak-e a gyógyszerre.

A Pirelli sportigazgatója, Mario Isola szerint az időmérőn a gyors körre készülésnél is előfordulhatnak eltérő koncepciók. „Az egyenesekben szerintem különböző elképzeléseket láthatunk a DRS használatával, hogy ki használja és ki nem a terhelés mozgatása érdekében” – nyilatkozta.

A hétvége mindhárom napjára kellemes, 20+ fokos levegőhőmérsékletet, napos időt jósol a meteorológia, ez valamelyest javít a melegítési helyzeten. A kvalifikáción nem kizárt, hogy ismét fontos szerep jut a szélárnyékozásnak, Bakuban már láthattuk, mennyire odafigyelnek a csapatok erre, amikor számít. Az idei évtől megnövekedett a hátsó szárnyak mérete és vele együtt a légellenállása, ezért van kiemelt jelentősége a szélárnyéknak.

A montreali bokszutca egyébként kifejezetten rövid időveszteséget jelent, a kétkiállásos taktikák így nem lennének annyira meglepők.

Folytatódik a McLaren jó formája? Forrás: NurPhoto/Joan Valls/Urbanandsport / NurPhoto/Joan Valls

Az élmezőny mögött egyelőre a McLaren vitézkedik legszebben, de ezen a pályán hánykolódtak az elmúlt években a Honda motorjával. Utoljára 2014-ben szereztek itt pontot, még a Mercedes erőforrásával. Most már a Renault hajtja őket, ennek dacára jó esélyei vannak, hogy a konstruktőri tabellán mögöttük álló Racing Point faragjon a 13 pontos hátrányán velük szemben.

„Azt hiszem, ütőképesek lehetünk, figyelembe véve az autónk erősségeit” – nyilatkozta Otmar Szafnauer, a rózsaszínű istálló vezére. Ők ellenben 2013 óta folyamatosan a pontszerzők között végeztek Montrealban.

A Kanadai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 2. edzés: péntek 20:00-21:30
  • 3. edzés: szombat 17:00-18:00
  • időmérő: szombat 20:00-
  • verseny: vasárnap 20:10-
A versenyzők gumikészlete a Kanadai Nagydíjra Forrás: Pirelli