Hamiltonon és egy eltrafált kerékkulcson múlt a Mercedes kettős győzelme

Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes
Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) drives ahead at the start of the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit on May 26, 2019 in Monaco. (Photo by Boris HORVAT / AFP)
Vágólapra másolva!
A Mercedes szokásos futam utáni videójából kiderült, hogy egy Lewis Hamilton által véletlenül eltalált kerékkulcson múlott, hogy a címvédő istálló nem zsinórban hat kettős győzelemnél tart az idei szezonban, ez az apró incidens vezetett ugyanis oda, hogy Valtteri Bottas elveszítette a második helyet.

James Vowles, a Mercedes első látásra kis híján végzetesnek bizonyuló hibát elkövető vezető stratégája az istálló szokásos futamértékelő videójában választ adott néhány olyan kérdésre, amely minden bizonnyal a Monacói Nagydíj óta foglalkoztatta a rajongókat. A szakember levezette, hogy miért hozták azt a kívülről érthetetlen döntést, amellyel közepes keverékű abroncsokra kényszerítették Lewis Hamiltont, ezzel jócskán megnehezítve a dolgát, valamint rávilágított egy bakira is, ami nélkül valószínűleg újabb Mercedes kettős győzelmet láthattunk volna.

Hamilton közepes gumit kapott, mivel a Mercedes a második szabadedzés alapján azt tartotta jobbnak Forrás: AFP/Boris Horvat

Azt maga Hamilton is elmondta pályafutása 77. győzelme után, hogy amennyiben a 11. körben, Safety Car-fázis alatt megejtett kiállásánál Sebastian Vettelhez és Max Verstappenhez hasonlóan kemény keverékű abroncsokat kap, sokkal könnyebb dolga lett volna elvinni a célig az autóját. De nem azt kapott, hanem közepeseket, amelyekkel igencsak meggyűlt a baja, többször is jelezte a rádión, hogy biztosan nem fog tudni végigmenni, ki kell állnia még egyszer. James Vowles elmagyarázta, hogy miért adtak szándékosan sárga oldalfalú Pirelliket az ötszörös világbajnoknak.

– mondta a vezető stratéga. – Ez határozta meg a döntésünket. Monacóban az ember szeretné a lehető leglágyabb gumival teljesíteni az adott etapot. Tudtuk, hogy szoros lesz, és sokat kell majd óvni a gumikat, a csütörtöki adatokra alapozva azonban hittünk benne, hogy a közepes gumi jó lesz."

Nem sokon múlt, hogy ezúttal ne készüljön el a győzelmi csapatkép Forrás: Daimler AG/Steve Etherington

Amellett, hogy felmelegítési szempontból előnyösebb a közepes gumi, egy másik esetben is jól járt volna vele a Mercedes, nevezetesen akkor, ha a beígért eső valóban megérkezik. „A nagy kékség a radarképen egyre közeledett a pálya keleti része felől, és bár végül csak enyhe eső lett belőle, az előrejelzések hevesebb esőt mutattak. Nem akkorát, hogy szükség legyen a köztes esőgumikra, akkorát viszont igen, hogy nagyon nehézzé váljon a helyzet a száraz abroncsokon. A közepes keverék ilyen körülmények között valamivel jobban működött volna, mivel lágyabb."

A Mercedes stratégája azt is elmagyarázta, hogy a biztonsági autó megjelenésekor miért húzták meg azt, amit a Kínai Nagydíjon, azaz miért hívták ki egyszerre a bokszba mindkét autójukat.

Amennyiben csak Hamiltont hozzák ugyanis be, Bottast kénytelenek lettek volna kint tartani a lágyon (a következő körben már számos pozíciót vesztett volna a cserével),

hogy az újraindítás után megpróbáljon előnyt kiautózni az élen, a gyorsan kopó piros Pirelliken a Mercedes szerint ez azonban nem lett volna lehetséges. „Ha Monacóban Safety Car alatt állhat ki az ember kereket cserélni, az a lehető legjobb. Amikor dupla kerékcserére készülünk, akkor a legfontosabb, hogy legyen hézag a két autó között, hogy mire a második megérkezik, végezzünk az elsővel – magyarázta Vowles. – Valtteri ezt tökéletesen megoldotta a pályán, közte, Vettel és Verstappen között pedig verseny alakult ki a bokszban.

a szerelőknek néhány másodpercbe telt rendezni a sorokat, ami Valtteri kiállásánál néhány tizedbe került. Nem többe, viszont pont ez hiányzott."

Ennyit jelentett a pár tized Bottas kerékcseréjénél Forrás: JERRY ANDRE/Jerry Andre

Az apró késlekedés ráadásul pont akkor jött, amikor a Red Bull szezonbeli leggyorsabb cseréjét teljesítette, ez a két együttes tényező pedig oda vezetett, hogy Bottas pozíciót veszített.

A késlekedés nélkül Bottas minden bizonnyal megtartja a második helyet Verstappen előtt,

és bár ebben az esetben ő is közepes gumikon kellett volna elevickéljen a célig (a kemény gumira történő cserére az ütközés következtében kialakult defekt miatt volt szükség), a monacói pálya sajátosságai miatt valószínűleg őt sem tudta volna megelőzni a holland, így zsinórban hatodszor is Mercedes kettős győzelem születik.