Nem Pérez majdnem gázolása volt az egyetlen meleg helyzet Monacóban

Forma-1, Monacói Nagydíj, pályabírók
MONTE CARLO, MONACO - MAY 26: Marshal on track whilst Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W10 and Pierre Gasly, Red Bull Racing RB15 drive past during the Monaco GP at Monte Carlo on May 26, 2019 in Monte Carlo, Monaco. (Photo by Mark Sutton / Sutton Images)
Vágólapra másolva!
Könnyen akár halálos kimenetelű baleset is történhetett volna a Monacói Nagydíjon, ha két pályabíró és Sergio Pérez nincs résen, azonban mint utólag kiderült, nem a Racing Point versenyzőjének esete volt az egyedüli, ahol veszélyesen közel kerültek az autókhoz a pályát takarítók.

A Monacói Nagydíj után futótűzként terjedt el a közösségi médiában és a Forma-1-gyel foglalkozó nemzetközi sajtóban Sergio Pérez és két pályabíró kis híján végzetes balesete. A verseny 12. körében, már Safety Car-fázis alatt a bokszból kihajtó mexikói pilóta majdnem elütötte a pályát takarító két férfit, akik közül az egyik éppen, hogy átfutott az érkező Racing Point előtt, a másik pedig csak hajszál híján tudott időben megállni, hogy ne lépjen be az autó elé. Mark Sutton, az évtizedek óta a száguldó cirkusszal a világot járó neves fotós ennek hatására úgy érezte, neki is meg kell osztania a biztonsági autó során tapasztaltakat a világgal, nemcsak a bokszutca kijáratánál történtek ugyanis érdekes események.

Egy hajmeresztő nézői felvétel is előkerült a Pérez-incidensről, ezen is jól látszik, milyen kevésen múlt a tragédia

A Safety Cart azért küldte be a versenyirányítás, hogy a defektes kerékkel egy teljes kört teljesítő, ezalatt a pályát gumitörmelékkel és a leváló futófelület által az autóból kiszakított darabokkal beszóró Charles Leclerc után fel lehessen takarítani az aszfaltcsíkot, a Pérezzel találkozó sportbírók is ezen ügyködtek.

Nem ők voltak azonban az egyetlenek, pályaszerte számos sárgaruhás lepte el ugyanis a monacói kört, és bár hasonlóan meleg helyzetbe nem kerültek, ez nem csak rajtuk múlt.

Mark Sutton a Tabac kanyarból fotózott ez idő alatt, az Instagramra feltöltött képeiből és videójából pedig kikerül, hogy a takarítás már azelőtt megkezdődött, hogy a pilóták felsorakoztak volna a Safety Car mögé. Ez Sutton szerint hibás döntés volt.

Mark Sutton képei arról, ahogy a pályabírók takarítanak, miközben a versenyzők ugyan mérskékelt, de azért így sem kis tempóval elhaladnak mellettük

„Az autók átszlalomoztak a törmelékek között, majd a szalagkorlát megnyitásán keresztül megérkeztek a pályabírók, hogy összeszedjék a darabokat és lesöpörjék azokat az aszfaltról. Rengeteg törmelék volt a pályán, köztük igen nagyok is, úgyhogy érthető, hogy miért küldték be a biztonsági autót. Ami viszont már nem az, hogy miért jöttek be a pályára takarítani akkor, amikor autók haladtak el azon a szakaszon. Szerintem ez nagyon veszélyes.

Sutton képein jól látszik, ahogyan a pályabírók főnöke a pálya közepén áll és mutogat a többieknek, hogy menjenek az aszafltcsík szélére, miközben a sikánból az említett szakaszra érkezik Nico Hülkenberg. Sutton szerint azért lett volna tanácsos megvárni, amíg mindenki be nem áll a biztonségi autó mögötti sorba, mert a Safety Car jóval könnyebben tudja kontrollálni a tempót, ha látja, hogy veszély van előtte. A fotós azt sem tartotta volna ördögtől valónak, ha piros zászlóval félbeszakítják a versenyt a takarítás idejére.

A Forma-2-es versenyen még a virtuális biztonsági autót sem „küldték be”, nyolc pályabíró állt centikre az elhaladó autóktól Forrás: F1 TV

Fontos leszögezni, hogy a szűk hely és a monacói pálya totális alkalmatlansága egy modernkori autóverseny megrendezésére egyáltalán nem könnyíti meg a pályabírók dolgát, akik Monacóban a világ legjobbjai közé tartoznak. Ezzel együtt Jules Bianchi 2014-es tragikus kimenetelű szuzukai balesete is mutatja, hogy nemcsak saját, hanem a pilóták testi épségét is kockára teszi az, ha rossz helyen tartózkodnak rossz időben. Könnyen tragikus baleset lehetett volna abból, is, amit a monacói Forma-2-es sprintversenyen láthattunk Sean Gelael és Giuliano Alesi alagút utáni ütközését követően, a megpördülő

Alesi autóját ugyanis egyszerre 8 pályára futó sportbíró tolta le dupla sárga zászló mellett arról a helyről, ahová az F2-es autók is jóval 200 km/h fölött érkeznek.

Monacóban egyébként is szeretnek életveszélyes mutatványokat végrehajtani a sportbírók, az 1999-es verseny egyik hajmeresztő pillanata volt, amikor egy pályabíró az utolsó pillanatban tudott csak visszaslisszolni a korlát mögé a versenyben vezető Michael Schumacher Ferrarija elől, miután részt vett a Ralf Schumacherrel ütköző és kieső Damon Hill Jordanjének mentésében.