Társoldalunk:

Hamilton megszólalt: Lauda megváltoztatta az életemet

2019.05.26. 10:08

Emlékezetes versenyzői pályafutása mellett a héten meghalt F1-es legenda, Niki Lauda a sportág történetének két legsikeresebb pilótájának karrierjét is meghatározta. Lewis Hamilton és Michael Schumacher sem ért volna el rekordokat a segítsége nélkül.

Megtörte a csendet Lewis Hamilton és a Monacói Nagydíj pole pozíciója megszerzése után részletesen beszélt a hétfőn meghalt Niki Laudához fűződő kapcsolatáról. Hamilton elmondta, az elmúlt napok során nem érezte felkészültnek magát, hogy kiálljon a nyilvánosság elé, és megviselték az elmúlt hónapok is, ahogy látta Laudát küzdeni a betegségével.

Kijelentette, nem érzi, hogy neki is ugyanúgy kellene viselkednie, ahogy mások tették fotókat posztolva, ő ezért inkább várt, és ez az oka annak is, hogy szerdán a Mercedes lemondta a nyilvános szerepléseit. Hamilton viszont az időmérő után részletesen beszélt arról, milyen fontos szerepet töltött be Lauda a pályafutása alakulásában.   

Hamilton hallgatott LaudáraForrás: AFP/William West

„2012-ben Niki felhívott, pedig előtte sohasem beszéltünk, és elmondta, hogy át kellene mennem a Mercedeshez, mert ott kell lennem, és úgy emlékszem, akkor kezdtünk el beszélgetni. Azt mindig is elmondtam, hogy Ross Brawn jelenléte volt a meggyőző szempont azzal kapcsolatban, hogy átjöjjek ehhez a csapathoz, mert amikor leültem vele, elmondta, hogy merre tart a csapat, a Mercedes, és

teljesen elhittem a jövőképét, de Niki volt az, aki megszólított ezzel, és ő jelentette a végső lökést” 

– mondta Hamilton, aki ennek is köszönhetően most az F1 történetének 2. legsikeresebb pilótája. „Ő is részese volt a folyamatnak, ami megváltoztatta az életemet. Ha akkoriban nem hív fel, akkor most egyszeres világbajnokként és talán 22 győzelemmel ülnék itt, most viszont ötszörös világbajnok vagyok, és mindenképpen úgy érzem, hogy sokkal tartozom neki.”

Hamilton 2013-ban csatlakozott a Mercedeshez, 2014-ben már világbajnoki címet ünnepelhettekForrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

Lauda 2014-ben, a Mercedes első újkori világbajnoki címe évében az osztrák O3 rádióban azt mondta, „isteni közbeavatkozás” is kellett ahhoz, hogy meggyőzze Hamiltont az átigazolásról, mert eleinte nem nagyon haladtak a tárgyalások. A McLaren meg akarta tartani a brit pilótát, szerződést is ajánlottak neki, de a Szingapúri Nagydíjig nem jutottak egyről a kettőre. Elárulta,

a korábbi háromszoros világbajnok a verseny előtt küldött Hamiltonnak egy SMS-t, és próbált találkozni vele a versenyzői parádé után, de a brit pilóta rá sem nézett, majd magabiztosan vezette a futamot.    

„Azt mondtam magamban, hogy ’édes istenem, csak most segíts, és robbanjon most le az a McLaren.’ Kétszer gondoltam erre, aztán durr! – utalt Hamilton kiesésére. – Rögtön elkezdtem Lewist SMS-ekkel bombázni, három héttel később aláírtuk a szerződéseket – emlékezett vissza. – Ez is a kirakós fontos eleme volt.”

Schumacher is sokat köszönhet neki

Nemcsak Hamilton, a korábbi hétszeres világbajnok, az F1 történetének legsikeresebb versenyzője is sokat köszönhet Laudának. Schumacher sikereit elsősorban Ross Brawnnal és Jean Todttal, esetleg korábbi csapatfőnökével, Flavio Briatoréval vagy menedzserével, Willi Weberrel szokás összefüggésbe hozni, de korabeli feljegyzések és nyilatkozatok szerint Lauda is részt vett a német pilóta elcsábításában.

Lauda és Schumacher a Ferrarinál az 1996-os Monacói NagydíjonForrás: AFP/Pascal Guyot

Schumacher 1995-ben pályafutása második világbajnoki címe felé tartott (amit végül meg is nyert), de Lauda a Ferrari sportigazgatójaként Luca di Montezemolo jóváhagyásával már az első versenytől kezdve ostromolta őt, hogy a német pilóta az 1996-os szezont a Ferrarinál kezdje. Az osztrák szakember végül sikerrel járt, majd

Schumacher és a Ferrari 1999 és 2004 között öt egyéni és hat konstruktőri világbajnoki címet nyert. 

„Mindent elő akartam készíteni a Ferrarinál még akkor, amikor senki sem gondolt volna rá, amikor egyetlen csapat sem hajszolta Schumachert. Közöltem Montezemolóval, hogy ez az egyetlen lehetséges út. Minél tovább várunk, annál több lehetőségből meríthetnek a pilóták és a csapatok, ez bonyolította volna a helyzetet” – emlékezett vissza.

Weber és Lauda egyeztetett először Schumacher átigazolásárólForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Carmen Jaspersen

Lauda a Brazil Nagydíjon kereste meg Willi Webert azzal, hogy érdekli-e Schumachert a Ferrari, Weber rögtön igennel felelt. Lauda később csak egy Montezemolo-Weber tárgyaláson vett részt, a szerződés részleteiről folyó megbeszéléseken már nem, de viszonylag gyorsan lefolytatták az egyeztetéseket, mert Schumacher már május 8-án megállapodott a Ferrarival.

A McLaren tett ajánlatot Michaelnek, ami vonzotta. Én mindenképp a Ferrarihoz akartam őt vinni, erről beszéltünk is Nikivel 

– emlékezett vissza Weber kissé másként a Motorsport-Total.com hasábjain. – Akkoriban tanácsadó volt az olasz csapatnál, és kértem, vesse be a befolyását és javasolja [Schumacher szerződtetését]. Niki azt felelte, tetszik neki az ötlet, megteszi. Ez volt az első kapcsolatfelvétel a csapattal, a másodikra már Jean Todttal kettesben került sor, a párizsi lakásán."   

Schumacher jól tette, hogy végül hallgatott a hívó szóraForrás: APA/AFP/Roland Schlager

Hamilton esetét bő 17 évvel megelőzve Schumacher is beadta a derekát, ami mindkettejük számára életük legjobb döntése volt az F1-es pályafutásuk szempontjából. Schumacher és Lauda viszonya azonban teljesen másként alakult, az osztrák szerint a német legenda nem volt hálás a közbenjárásért. „Nem, és nem is kellett, nem vártam el. A Forma-1-ben nem jár köszönet semmiért. Csupán a munkámat végeztem Montezemolo tanácsadójaként.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK