Társoldalunk:

A Ferrari beismerte, felesleges kockázatot vállalt Leclerc-rel

2019.05.26. 10:31

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke rendkívüli sajtótájékoztatót tartott, hogy magyarázatot adjon arra, milyen döntések vezettek Charles Leclerc kieséséhez a Monacói Nagydíj időmérőjének első szakaszában.

A Ferrari óriási hibát követett el a Monacói Nagydíj időmérő edzésének első szakaszában, ami oda vezetett, hogy Charles Leclerc már ekkor kiesett, és csak a 16. helyet szerezte meg (ez Antonio Givoniazzi hátrasorolásával később a 15. rajtkockára módosult). A monacói születésű pilóta szemmel láthatóan feldúlt volt, a kiesése után pedig magyarázatra várt a csapattól, ő ugyanis többször jelezte az autóban ülve aggodalmát amiatt, hogy nem fog továbbjutást érni az ideje. Mattia Binotto csapatfőnök saját kérésére a Scuderia sajtótájékoztatót hívott össze, amin a svájci szakember elmagyarázta, hogy mi vezetett a hibás döntéshez.

Leclerc-nek már a Q1-ben véget ért az időmérője – Galéria!Forrás: credit: @Scuderia Ferrari Press Office/© Foto Colombo Images

Binotto kertelés nélkül kimondta, hogy ezt bizony a csapat szúrta el Leclerc-nek.

A döntés hátterében az állt, hogy nem szerettek volna még egy lágy szettet elhasználni, miközben közvetlen riválisaik mind egyetlen szettel jutottak tovább az első szakaszból.

„Mondhatjuk, hogy a Ferrarinál ilyen hibák nem történhetnek meg, mi azonban most abban a helyzetben vagyunk, hogy fel kell zárkóznunk a bajnokságban, ilyenkor pedig kockázatot is kell vállalni, ahogyan azt meg is tesszük – nyilatkozta Binotto. – Ma azzal kockáztattunk, hogy hagytunk egy extra szett gumit a Q2-re és a Q3-ra. Ez kulcsfontosságú lett volna a teljesítményünkre nézve, hogy a Q2-ben és Q3-ban valahogy nyomást gyakoroljunk a fő riválisainkra Sebbel és Charles-lal közösen. Ha belevesszük, hogy nem jutottunk be a Q2-be, az rosszabb annál, hogy nem tudjuk velük felvenni a versenyt az időmérő utolsó szakaszában.”

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

No words needed. . #F1 #Formula1 #Leclerc #Ferrari #MonacoGP

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

Leclerc reakciója közvetlenül a kiesés után sok mindent elárult

Természetesen a csapatok ilyenkor nem hasraütés-szerűen döntenek arról, hogy javítaniuk kell-e a köridőn a továbbjutás érdekében, hanem folyamatosan szimulációkat futtatnak. A Ferrarinál ebbe csúszott be hiba, túl kicsi hibahatárral dolgoztak, és nem vártak akkora javulást a köridőkben, mint amekkora végül bekövetkezett.Hibáztunk, ennyi történt ma, semmi több – mondta Binotto. – A továbbjutási időt valós időben számítjuk ki az alapján, ami a pályán történik, az ellenfeleink szektoridőit vizsgálva. Amikor ezt a számítást végezzük, normális esetben ráhagyással dolgozunk, ami elég arra, hogy a tűréshatáron belül maradjunk és belevegyük az egyenletbe a bizonytalan változókat. Ez a ráhagyás ma nem bizonyult elégnek, vagy túl kicsi volt. Ennek két oka van. Az egyik, hogy jelentős volt a pálya állapotának javulása a Q1 végén, a másik pedig, hogy

valószínűleg nem számoltunk a versenyzők Monacóban növekvő önbizalmából adódó gyorsulással. Monacóban ennek a ráhagyásnak nagyobbnak kellett volna lennie, efelől nincs kétség.

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy Sebastian Vettel esetében miért volt éberebb a csapat, és küldte ki a négyszeres világbajnokot egy második szetten, ami végül kellett ahhoz, hogy továbbjusson, kiütve ezzel Leclerc-t. Binotto visszautasította azokat a feltételezéseket, amelyek szerint Vettelre koncentráltak, ezért nem jutott elég figyelem Leclerc-re, és elmondta, hogy a német pilóta eleve rosszabb idővel zárta az első nekifutását, így nála egyértelmű volt, hogy mennie kell még egyszer.

Vettelnél nem volt kérdés, hogy még egy szett gumit be kell áldozni a továbbjutáshoz – Galéria!Forrás: @CALLO ALBANESE/Rudy Carezzevoli Photographer

„Két csapatunk van csapaton belül, mindkét pilótának egy, úgyhogy ez nem befolyásolt semmit, mindkét pilótának ugyanaz volt a kalkulált küszöb. Az egyik oldalon szükség volt arra, hogy újra kimenjünk. Charles azt mondta a rádión, »ki kell menjek újra, szerintem a határon leszünk, lehet, hogy veszélyben a továbbjutás«. Mi azt válaszoltuk, hogy »nem, megvannak az adataink, szerintünk elég lesz a mostani idő.« Nem lett az. Amikor az embernek rendelkezésre állnak az eszközök és szimulációk, akkor meg kell bíznia abban, amit csinál. Teljes mértékben tisztában voltunk azzal, hogy szoros lehet a helyzet, a szimulációk viszont azt mondták, hogy elég lehet az idő. Kockáztattunk, túl nagy kockázatot vállaltunk, ami nem érte meg ebben a helyzetben. Tévesen döntöttünk, ami hiba volt.”

Hamilton: Mi nem követünk el ilyen hibákat

A pole pozíciót megszerző Lewis Hamiltont szintén megkérdezték a Ferrari időmérős blamájáról, mire az ötszörös világbajnok levezette, hogy a Mercedesnél miként zajlik a kommunikáció ilyen helyzetben, majd

kijelentette, hogy ők nem szoktak ekkorát kockáztatni azért, hogy megmaradjon az egyik gumiszettjük.

„Néha megesik az ilyesmi, van egy minimum idő, a csapat megmondja, hogy legalább ilyen kört kell futni, megjósolják, hogy a pálya fejlődni fog bizonyos mértékig, az ember fut egy kört, majd szólnak neki, hogy biztonságban van – mondta Hamilton. – Az én első köröm után a csapat szólt, hogy biztonságban vagyok, de kint maradhatok további körökre. Úgy döntöttem, hogy így teszek, javítok az időmön, és megnézem, hogy gyorsult-e a pálya. A Ferrari úgy döntött, hogy kockáztat, mi viszont nem igazán szoktunk ilyen kockázatot vállalni.”

Hamilton büszke a csapatára, amiért az nem követ el hibákat – Galéria!Forrás: AFP/Andrej Isakovic

„Leülünk és átbeszéljük az időmérőt, egészen addig beszélünk, amíg be nem jutunk a Q3-ba az időzítésről és a felkészülésről, hogy mit fogunk tenni. Folyamatos a kommunikáció. Ez a kapcsolat nagyon fontos, remek emberek vannak a csapatunkban. Nem hibáznak, és elvégzik a munkát – dicsérte Hamilton a Mercedes mérnökeit.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke empatikus volt Leclerc-rel, akit hazai pilótaként szívesen látott volna az élmezőnyben.

„Ilyesmi előfordul, egy második szett lágy gumit elhasználni a Q1-ben megbünteti az embert, mert egy szettje hiányozni fog a Q2-re és Q3-ra. Szerintem ez volt a döntésük mögött, aztán a pálya gyorsabban fejlődött, mint várták, így lemaradtak egy hellyel – nyilatkozta Wolff. – Sajnálatos ez, mert Charles korábban [a harmadik szabadedzésen] az első helyen állt, ez a hazai futama, mindenki neki szurkol. Ha kívánhattam volna valamit, hogy milyen legyen a Monacói Nagydíj narratívája, akkor azt kívántam volna, hogy Charles megküzdjön velünk.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK