Társoldalunk:

A Mercedes aggódik, mégis simán felülmúlhatja a csillagos ötöst

2019.05.24. 10:24

Csapatszinten nem kérdés, ki a Monacói Nagydíj esélyese, de Lewis Hamilton és Valtteri Bottas egy mért körön és a hosszú etapokon is közel állt egymáshoz. A dobogó harmadik fokáért nagy csata lehet a Ferrari és a Red Bull között, ám a fű alatt meglepetésként akár beszivároghat az autóik közé egy-két ügyes lesipuskás.

Szegény Ferrari: amikor esélyesnek kiáltották ki idén egy adott pályán, felsült, bezzeg amikor a Mercedesszel tették ugyanezt, a csillagos márka Ezüstnyíljai igazolták a várakozásokat. Egyöntetű vélemény volt, hogy a sok lassú kanyarral teletűzdelt Monacóban ők fogják vinni a prímet a W10 leszorítóerejének köszönhetően, és az első edzésnapon pontosan ez történt, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas egy mért körön 7 tizedmásodpercet vert a 3. Sebastian Vettelre, ami rendkívül sok egy ilyen rövid körön. 

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Mondhatnánk, hogy a hosszú etapokon még lehetne fogást találni rajtuk, csakhogy: 1) mint köztudott, a hercegség szűk utcáin kvázi lehetetlen előzni, ha minden klappol a stratégiával és a technikával, az időmérőn megszerzett jó pozíciók egy legalább közepes rajttal jó eséllyel megtarthatók; 2) a csütörtöki versenyszimulációkon is kiemelkedően a Mercedes volt a legjobb. Nem is kicsivel. 

A lágy gumin futott etapok első 5 normális körét tekintve Hamilton 0,1 mp-et adott Bottasnak, mögöttük azonban már közel 1 másodperces űr alakult ki. 

A csapatok körátlagai az első lágy gumis etap első 5 értékelhető köre és a jobb eredményt elérő versenyző alapjánForrás: Gerse József (GPhírek)

A Red Bull háza tájáról érkeztek olyan kijelentések, hogy a Ferrari nagyon szenvedni fog; Helmut Marko korábbi nyilatkozatából úgy tűnt, borítékolják a 3-4. helyet. Azért nem isszák olyan hidegen az energiaitalt, a vártnál egyelőre szorosabb a küzdelem a két csapat között. 

Egyiknél sem köntörfalaztak, úgy látják, a Mercedes utolérhetetlen lesz számukra Monacóban.

Az ábrán Pierre Gasly és Charles Leclerc eredménye látható. Vettel lassabb volt csapattársánál a hosszú etapon (átlagban 1:16.327), csupán egy 1:15-ös kört ment, míg Leclerc hármat (és jobbakat) is, nem véletlenül beszélt a napjáról úgy, hogy nem érzi magát magabiztosnak a volán mögött.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Peter Fox/Getty Images

A Red Bullnak az lehet biztató, hogy a Gaslynál eddig határozottan acélosabb Max Verstappen tempójára nem derült fény rendesen, mert időt vesztett a hűtőjét megrongáló törmelék miatt, benne lehet még néhány tized tartalék. Az istálló új szárnykialakítással, bargeboard- és padlólemezelemekkel jelentkezett (az oldaldobozok előtti területen), valamint az orrkúp elején lévő csatornát elfedték.

Meglepetés elöl, meglepetés hátrébb?

Szóval arra utalnak a jelek, hogy a zsinórban öt vb-címnél és 2019-ben öt kettős győzelemnél tartó gárda nyerő szériája folytatódik. Azért korántsem biztos, hogy totális unalomba fullad a Monacói Nagydíj, hiszen bármikor bekövetkezhet valami váratlan. Hogy ne csak puffogtassuk a közhelyeket, bátorításképp említsük meg, hogy  az előző négy monacói futamon be is következett ilyesmi: 2015-ben és 2017-ben a verseny első felében vezető Hamilton és Kimi Räikkönen egy rossz stratégiai hívással bukta a győzelmet, ahogy félig-meddig Daniel Ricciardo is 2016-ban, bár a vesztét végül egy kerékcsere rossz kivitelezése okozta. Tavaly elégtételt kapott, bár a frászt hozta rá egy MGU-K hiba, ami bármikor kiejthette volna.

Hamilton, Bottas, Vettel, Leclerc, Gasly köridői az első lágy gumis hosszú etaponForrás: Gerse József (GPhírek)

Üdvözletes, hogy a mercedesesek között nincs nagy különbség, Bottas tartja csapattársa iramát. Vajon egyikük sem feszíti túl a húrt, ahogy az utolsó ezredmásodperceket hajszolják, hozzák a most már kötelező 1-2. helyet? Az rögtön megkavarná a paklit. Hamilton korábban csak egyetlen alkalommal szerezte meg a pole pozíciót a hercegségben, és esős segítség nélkül még sosem győzött.

A Mercedesnél ugyanakkor nem teljesen felhőtlen a hangulat. "Leginkább az aggaszt minket, hogy a lágy gumik már rögtön az első körben működjenek. A köridőink jók voltak, de sok kör kellett ahhoz, hogy elérjük azokat  – mondta Andrew Shovlin, a csapat vezető versenymérnöke.

Való igaz, Bottas például csak a negyedik kísérletével futotta meg a legjobb idejét, de már az elsővel is kényelmesen befért Vettel elé. Hogy a gumimelegítési probléma a viszonylag hűvös időből vagy a kétharmadában újraaszfaltozott pályából ered-e, nem tudjuk, de a kvalifikáción valószínűleg lesz elég ideje a két pilótának, hogy extra körökkel a megfelelő tartományba tornázza az abroncshőmérsékletet. Ebből talán csak piros zászlós megszakítás esetén lehet baj. Kicsit úgy hangzik a panasz, mintha egy sakkozó azon aggódna, hogy a mattot csak egy-két lépés késéssel tudja bevinni.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Amúgy a Ferrarinál sincsenek a helyzet magaslatán a gumikkal. "A második edzésen nehéz volt a megfelelő működési tartományba hozni az autót, beleértve a gumikat. Elég sokat küszködtünk" – ismerte el Leclerc.

Mindezekből az is kiderülhetett, hogy a versenyt várhatóan mindenki megpróbálja egy kerékcserével teljesíteni, a gumikopás bizonyára nem jelent majd problémát. Ezt az egy kiállást kell helyesen időzíteni és lezongorázni, nehogy forgalomba küldjék vissza a csapatok az autót.

Papíron a Mercedes-Ferrari-Red Bull tandemnek kell elfoglalnia az első hat rajtkockát, de egy ilyen rövid pályán talán borsot törhet valamelyik versenyzőjük orra alá egy kisebb istálló pilótája. A Toro Rosso hetek óta kiváló formát mutató újonca, Alexander Albon személyében van jelöltünk a meglepetésre, aki alig 0,1 másodpercet kapott Gaslytól egy körön, a versenyszimuláción pedig még közelebb volt hozzá. Az csalókának tűnik, hogy körátlaga felülmúlta a ferrarisokét is, de ki tudja, hátha megcibálja valamelyik nagyobb oroszlán bajszát.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK