Társoldalunk:

Räikkönen: Monacóban régen többet számított a pilóta

2019.05.24. 11:38

Kimi Räikkönen szerint az évek során végrehajtott módosítások oda vezettek, hogy a Monacói Nagydíj helyszíne ma már egy hagyományos versenypályához hasonlít, ami a korábbiakhoz képest csökkenti a pilóták szerepét egy jó köridő elérésében.

A Monacói Nagydíj hagyományosan a szezon fénypontjának számít, még akkor is, ha versenyzésre gyakorlatilag teljesen alkalmatlan a 3337 méter hosszú pálya, amelyen az időmérő a lényegi kérdéseket a legtöbbször eldönti, hogy aztán két órás vonatozással tegyék azt hivatalossá a pilóták. Maga a kör ezzel együtt nagy kihívást jelent, jól beállított autóra és elképesztően precíz vezetésre van szükség a jó köridőhőz. Ki más is tudná ezt jobban, mint a 300. nagydíjhétvégéjét teljesítő egyszeres monacói győztes Kimi Räikkönen, aki 17. Monacói Nagydíjára készül, a lelkesedése azonban nem igazán nevezhető kitörőnek amiatt, amit az évek alatt a pályával tettek.

Räikkönen szerint a mostani monacói pálya kisebb kihívás, mint a korábbi - Galéria!Forrás: NurPhoto/Andrea Diodato

A monacói azok közé az aszfaltcsíkok közé tartozik, amelyek viszonylag keveset változtak az évtizedek alatt, itt-ott azonban rendszerint hajtottak végre rajta módosításokat. Az utolsó nagyobb változtatásokat a 2000-es évek elején eszközölték,

a 2003-as futamra eltűnt a Sainte Dévote (az első kanyar) belső oldalán található mini körforgalom, amivel egyidejűleg a belső védőkorlátot is felszámolták,

helyet csinálva a megváltozott bokszkijáratnak. Ugyanebben az évben alakult át a második uszodai sikán is, amelyből szintén eltávolítottak egy korlátot, miközben a teljes uszodai szakaszt a Rascasse-kanyarral együtt szélesebbé tették. Azóta a második sikán még gyorsabbá és szélesebbé vált. Räikkönen tetszését mindezen módosítások nem igazán nyerték el. Ez már nem ugyanaz a monacói pálya, amelyiken először vezettem [2001-ben]. Akkor sokkal trükkösebb volt, védőkorlát volt az első kanyar belső oldalán, az uszodai szakasz pedig sokkal keskenyebb volt,ahogyan a pálya utolsó szakasza is. Sokat változott azóta."

A 2001-es Monacói Nagydíj rajtja, Räikkönen ekkor versenyzett először a hercegségbenForrás: AFP/Patrick Hertzog

A 2007-es világbajnok úgy gondolja, hogy a mai monacói pálya már közelebb áll egy versenyzési célból épített aszfaltcsíkhoz, ezért a vezetési képességeket sem domborítja ki annyira, mint korábban. „Persze keskenyebb, mint egy hagyományos pálya, ott vannak a korlátok, de sokat változott, mióta először itt jártam. A múltban valószínűleg többet számított maga a pilóta, mint most – nyilatkozta, majd hozzátette, jó autó nélkül most sem lehet nyerni, ahogy korábban sem lehetett. – Az autókkal régen is ugyanez volt a helyzet, egy jó autó jól megy itt, míg egy rossz autó nem lesz hirtelen gyors, mindegy, hogy ki vezeti. Az autónak ma is fontos a szerepe. Egy ilyen helyen még nagyobbak is lehetnek a különbségek az autók között, mert ha valami nincs rendben, itt nem lehet nyomni a gázt. Illetve lehet, de akkor az ember a falban végzi. Az egész olyan, mint egy egyensúlygyakorlat."

Räikkönen szerint Monacóban sem lehet rossz autóval jó eredményt elérniForrás: AFP/Andrej Isakovic

Bármennyit is változott az évek során azonban a pálya, könnyűnek ma sem nevezhető, különösen a folymatosan fejlődő, ezáltal gyorsuló autókkal, amit Valtteri Bttas és Charles Leclerc is kiemelt. „Évről évre intenzívebb, ahogy gyorsulnak az autók, de ehhez hozzászokunk, végső soron pedig mindig sokkal gyorsabban szeretnénk menni" – mondta Bottas.

Leclerc a mezőny egyetlen monacói születésű pilótájaként a szombati napot várja a legjobban.Egyetlen másik hely sem ad olyan érzést, mint egy itteni időmérő. Nagyon közel vannak a falak, nincs idő pihenni, olyan, mint egy gokartpálya, ez pedig nagyszerű. A versenyen nyilván nehéz előzni, úgyhogy nekem az időmérős kör a hétvége fénypontja."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK