Vágólapra másolva!
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke valószínűnek tartja, hogy a jövő hónapban bejelentik a száguldó cirkusz 2021-es, átfogó szabályváltozásait, amelyek ezzel együtt nem tekinthetőek majd véglegesnek. A költségvetési plafon véglegesítésére és a bevételek elosztásának igazságosabbá tételére vonatkozó szabályozások közzétételének idejéről továbbra sincs konkrétum.

Egyre sürgetőbbé válik, hogy megegyezés szülessen a Forma-1 2021-es szabályrendszeréről, valamint a sportág egyéb fontos kérdéseiről, mint a költségvetési sapka, és a bevételek igazságosabb elosztása. Hogy utóbbiakat mikorra véglegesíthetik, egyelőre kérdéses, ahogy azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a tárgyalások valóban olyan jól haladnak-e, mint azt a Liberty Media állítja. Előbbiek, azaz a technikai szabályok esetében Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint valószínűnek tűnik, hogy tartani fogják a júniusi határidőt, ugyanakkor a végleges szabályokat csak idén ősszel fektetik le. Sokaknak ez a forgatókönyv sem tetszik.

A Liberty azon van, hogy 2021-től izgalmasabbá váljon az F1, kérdés, hogy valóban így lesz-e Forrás: Motorsport Images/Jerry Andre

A száguldó cirkusz keresekdelmi jogait birtokló Liberty célja, hogy összességében jobbá tegye a Forma-1-et úgy, hogy izgalmasabb versenyeket segít elő, több előzéssel. Ezt a pályán a technikai regulák alakításával, azon kívül pedig a csapatok közötti fegyverkezési verseny kiegyenlítettebbé tételével igyekeznek elérni. Utóbbi két fontos pontja, hogy bevezessék a költségvetési sapkát, amely limitálja, hogy mennyi pénzt és mire költhetnek a csapatok az adott szezonban, valamint igazságosabbá tegyék a kereskedelmi bevételek elosztását az istállók között.

Greg Maffei, a Liberty ügyvezetője a MoffettNathanson médiakommunikácisó csúcsán New Yorkban óriási előrelépésről beszélt, ennek a csapatok kommunikációjában azonban nem sok jele mutatkozik.

„Szerintem hatalmas előrelépést értünk el a Concorde-szerződéssel. Persze vannak dolgok, amelyeket még meg kell vitatnunk – sugallta Maffei, hogy az egyeztetések záró szakaszában vannak. – A Forma-1 tizenöt éve, vagy még régebb óta beszél a költségsapka bevezetéséről, és amikor mi először felvetettük ezt, az itteni emberek únyolódni kezdtek. Ugyanakkor

Tízmilliókra vagyunk a megegyezéstól, nem százmilliókra, arról folyik a vita, hogy az elosztás hogyan fog működni."

A tavalyi évben a Racing Point (akkor még Force India) gazdálkodott a legkevesebb, a Ferrari pedig a legtöbb pénzből Forrás: Simon Galloway / Sutton Images

A jelenleg érvényben levő szerződések olyan bónuszokat tartalmaznak több csapatnak is, amelyekkel az ezekből a kalapokból kimaradó istállók nem tudnak versenyezni,

van olyan csapat, amelyik akkor sem lenne ott a bevételi ranglétra tetején, ha mindkét világbajnoki címet megnyerné. Maffei szerint ez változni fog, és nincsenek messze a megegyezéstől.

„Próbálunk jobb versenyeket teremteni, több előzéssel, kiegyenlítettebb költségvetésű csapatokkal és jutalmakkal, amelyek nem olyan kedvezőek némely tradícionális istállónak, helyette azonban jobban díjazzák a győztest és azokat, akik most nincsenek a bevételi elosztás felső részében.

összességében azonban szerintem a jó irányba haladunk."

A Liberty egyik koncepciója a 2021-es autók lehetséges kinézetéről Forrás: F1

A csapatok már korántsem tűnnek ennyire bizakodónak, legalábbis ami a technikai szabályokat illeti. Ott nem is a csúszás jelenti az elsődleges gondot, vagyis valamilyen szinten igen,

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint ugyanis hiába fektetik le a szabályokat júniusra, azokon később még alakítani kell,

mindenről ugyanis valószínűleg a nyár közepéig nem születik végső megállapodás, az egységesített alkatrészekről jelenleg is zajlik a vita.

„Jelenleg úgy tűnik, hogy júniusban érkeznek a 2021-es szabályok, ebben az esetben pedig a több erőforrással rendelkező csapatok elkerülhetetlenül előbb elkezdenek rájuk felkészülni, mint mások.

A csapatok többsége, köztük a McLaren és a Williams is az októberi dátum mellett van, előbbi inkább azért, mert Zak Brown ügyvezető kissé elkapkodottnak érzi a júniusi dátumot, utóbbi pedig azért, mert a tehetős csapatok előnyszerzésétől tart.