Vágólapra másolva!
Tökéletes kivitelezésre volt szükség ahhoz, hogy a Mercedes megszerezze az első rajtsor mindkét helyét a múlt hétvégén rendezett Azeri Nagydíjra. Elárulták, mi volt a tervük.

A múlt hétvégén megtartott Azeri Nagydíjon a Mercedes pilótái ismét kettősgyőzelmet szereztek, ráadásul az időmérőn alapján az első rajtsor pozícióit is elfoglalhatták. Utóbbit nem hatalmas technikai fölénnyel, hanem egy bátor, és pontosan kivitelezett taktikai húzással érték el, amit a futam utáni elemzésünkben is bemutattunk.

A történtek lényege az volt, hogy a Mercedes nem szerette volna, ha a pilótái az utolsó mért kört a Q3-ban résztvevők sorát vezetve, szélárnyék nélkül tették volna meg, de azt sem, hogy a kivárás miatt a versenyzőik ne tudjanak időben visszaérni a rajt-célvonalhoz, és ezzel lekéssék az utolsó mért kör megkezdésének határidejét.

Alkonyatba csúszott az időmérő vége, a hőmérsékletek és a szélárnyék is izgalmakat teremtett Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm

A csapat ezért egy látszólag egyszerű, de mégis nagy koordinációt igénylő trükköt vetette be. Az autóikat kiküldték ugyan a pályára (ezzel rávették a többieket is, hogy kövessék őket), majd a bokszutca végén félreálltak, hogy rajtgyakorlatot végezzenek el, természetesen indokolatlanul. Sebastian Vettel rögtön át is látott a szitán, de

nem akart várni, mert félt, hogy visszahűlnek az abroncsai. Vettel végül pont 3 tizedmásodperccel kapott ki a pole pozíciót megszerző Valtteri Bottastól.

„Sanghajban láthattuk, hogy nagyon későre hagytuk az indulást, és több autó sem ért fel a mért kör megkezdéséhez, mert annyira szélárnyékba akartak kerülni, mielőtt megkezdték a körüket – elevenítette fel a történteket James Vowles, a Mercedes stratégája. – Bakuban tudtuk, hogy [a szélárnyékon] múlhat, hogy megszerezzük-e a pole-t vagy sem.”

Részben a bokszban dőlt el az időmérő Forrás: Daimler AG/© LAT Images

„Úgy döntöttünk, hogy kicsit korábban kiküldjük az autóinkat, ezzel magunkkal húzzuk az egész vonatot. Ez bejött. Aztán a baloldalon rajtgyakorlatot végzünk, így nem maradunk a sor elején, mert tudtuk, hogy [a szélárnyék] hatása erős lesz. Ez hatalmas kockázat volt, mert csak pár másodperccel a leintés előtt szeltük át a rajt-célvonalat, de most bevált, működött a terv.”

Vowles elárulta, hogy Lewis Hamiltont és Bottast alaposan ki kellett oktatni a tervről, hogy mindketten „megértsék, elfogadják és egyet is értsenek” azzal.

„Azt vártuk tőlük, hogy szakítsanak a normális eljárással egy igen gondterhes helyzetben, és csináljanak valami mást. Délelőtt megbeszéltük a pilótákkal, és nagyon odafigyeltünk, hogy megértsék, mit fordulhat elő az időmérőn, és talán mire nem fog sor kerülni. Mielőtt kimentek, ismét elmagyaráztuk nekik, hogy pontosan mit várunk tőlük, és szenzációs munkát végeztek.”