Társoldalunk:

Új tendereket írtak ki, tovább egységesítik az F1-et

2019.04.29. 18:34

A sebességváltó egységesítésére vonatkozó pályázat után a keréktárcsák és a fékrendszer elemeire is tendert írt ki az FIA. További lépések jöhetnek a 2021-es szezon előkészítéseként.

Az F1 sportért felelős ügyvezetője, Ross Brawn korábban belengette, hogy 2021-től egységesítenék azokat az alkatrészeket, amelyek fejlesztésére a csapatok sok pénzt költenek, de abból látható előnyük nem származik, és a közönség sem profitál belőle. Ennek első jele volt, hogy az idei szezon kezdete előtt kiírtak egy tendert a sebességváltók gyártására.

A határidő lejártáig az Autosport információja szerint legalább négy cég jelentkezett a pályázaton, az egyik az ismert Xtrac, valamint a McLaren és a Williams is az érdeklődők között lehet, de a szaklap megkeresésére a csapatok nem kommentálták a felvetést.

Egyre több lehet a közös alkatrészForrás: Charles Coates/Getty Images

A kiírás szerint a váltóházat a csapatoknak kell majd gyártani, ami nagy változás, mert a kisebb csapatok most az egész sebességváltót készen vásárolják meg a nagyobb istállóktól, ami a gyártóknak komolyabb bevételi forrást is jelent. Azt egyelőre nem tudni, hogy a váltótenderen ki nyert, azt viszont igen, hogy 2021-től egységesítenék a keréktárcsákat és a fékrendszer bizonyos elemeit is.

A tender szerint 2021 és 2024 között, de a kereskedelmi megállapodások függvényében akár 2025-ig keresnek központi beszállítót. 

A keréktárcsákra vonatkozó előírás szerint 18 colos átmérőt várnak el, de rögzítették, hogy a felnik szélessége kismértékben változhat 2021-re. Minden csapat számára legalább évente 60 szett keréktárcsát rendelnének, vagyis az első és hátsó tengelyen eltérő méretektől eltekintve legalább 2400 felniről van szó.  

A bokszutcai felszerelés lehet a következő lépésForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A fékrendszer egységesítendő elemei között a kiírás egyik részében a fékbetétek és a tárcsák, a másik részben a hidraulikus rendszerek szerepelnek, utóbbi az első és hátsó féknyergekre, főhengerre és a brake-by-wire elemekre értendő. Minden tender esetében elvárják, hogy az alkatrészek a jelenlegi F1-es teljesítményszintnek megfeleljenek, és minden csapat egyforma felszerelést kapjon.

Brawn korábban leszögezte, hogy a további egységesítések várhatók,

kiemelte, hogy minden csapat egyforma bokszfelszerelést kaphat, egyebek mellett a tűzoltó készülékek egyedi fejlesztése és gyártása is megszűnhet. Alapesetben az FIA-nak június végéig kell rögzíteni a 2021-es szabályokat, de lehetséges, hogy kitolják a határidőt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK