Társoldalunk:

Renault: A Red Bull fegyverként használta a médiát

2019.04.27. 14:27

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner bevallotta, hogy szándékosan alkalmaztak kommunikációs trükköket, hogy alakulatának korábbi motorszállítóját, a Renault-t erőfeszítésekre ösztönözzék. A francia csapat vezetője, Cyril Abiteboul ugyanakkor elítéli a korábbi ügyfelük hozzáállását.

A média felhasználásával próbált a Red Bull nyomást gyakorolni a Renault-ra a fejlesztések fokozása érdekében, árulta el nemrég Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója a Sky Sports riportere, Natalie Pinkham podcastjában. Newey korábban kifejezetten kardoskodott a Renault mellett, az együttműködés révén végül négy világbajnoki címet nyertek, de az új turbókorszakkal nem boldogultak a Mercedes ellen.

Tavalyig egyforma motor hajtotta a két csapat autóit, de az együttműködés már nem volt felhőtlenForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Newey elmondta, a folyamatos és nyilvános bírálatokkal arra akarták rávenni a Renault-t, hogy fektessenek több pénzt és munkát a fejlesztésekbe, de saját bevallása szerint a két fél együttműködése ezzel "megmérgeződött." A téma természetesen az FIA pénteki sajtótájékoztatóján is előkerült, ahol Christian Horner és a Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul is megjelent. 

Érdeklődve olvasom Adrian megjegyzéseit

– mondta Horner. – Szerintem ő igazából 2015-re utal, amikor több megbeszélésünk is volt. Jártunk Párizsban is Carlos Ghosnnál, elmondtuk, hogy milyen dolgok miatt aggódunk. 2015-re, amikor a motor még rosszabb lett, mint amilyen 2014-ben volt, a frusztráció olyan nagy lett, hogy azt gondoltuk, ha nyitottabban beszélünk a csalódottságunkról, akkor ellenlépéseket tudunk kiharcolni (a Renault-tól). Nem sikerült!"

Horner és Abiteboul továbbra sem kedveli egymástForrás: Dan Istitene/Getty Images

„Azt hittük, hogy a Renault nem fogja megengedni magának azt a szégyent, hogy ennyire nem versenyképesek a motorjai és nem is megbízhatóak, de sajnos nem működött (a tervünk)."

A nyilvánosság előtt vívott nyilatkozatháború részeként Horner és Abiteboul személyeskedésig is elment, 

erre a Netflix "Drive to Survive" című sorozatában egy külön epizódot is szántak a szerkesztők. Horner most is célozgatott arra, hogy amikor elégedetlenkedni kezdtek, akkor Abiteboul éppen nem is dolgozott a Renault-nál (a Caterham csapatfőnöke volt), de a francia szakember láthatóan kerülte a konfliktust, és elismerésbe oltva bírálta korábbi ügyfelét. 

Egy dologban tudjuk Christiant és a Red Bullt elismerni, a kommunikációs stratégiájuk fantasztikus, és a kommunikáció ennek a világnak a része, a Forma-1 egy eleme."

"Nem ez az első és utolsó csapat, amely a világ minden fegyverét felhasználja arra, hogy befolyásolja (a külvilágot). Éppen tegnap olvastam, hogy Max [Verstappen] örül annak, hogy motorbüntetése lesz. Elképesztő! Mindenki tudja, hogy ez az egész része ennek a világnak" – utalt arra, hogy Verstappen tavaly folyamatosan szidta a gyakran elromló Renault-motort. 

Epizódok a Red Bull-Renault kötélhúzásból

A Red Bull tizenkét éven át használta a Renault erőforrásait. 2005-ben csatlakoztak a Forma-1-hez. Első évükben a Cosworth, majd a Ferrari motorját használták, de a harmadik szezontól kezdve a Renault volt a motorbeszállítójuk. 2009-ben szerezték meg első győzelmüket, majd a következő évben megnyerték Sebastian Vettel és Mark Webber által a konstruktőri versenyt, a német pilóta pedig elhódította az egyéni világbajnoki trófeát. Ezt a sikert utána még három évben sikerült megismételniük.

Abiteboul éppen a sikerszéria miatt nem érti, hogyan tudta a Red Bull ilyen könnyedén elfelejteni a közös eredményeket. „Egyet kell értenem Christiannal abban, hogy a motorunk 2014-ben és 2015-ben nem volt a kívánt szinten. Azonban vannak enyhítő körülmények.

Vettel négy világbajnoki címet köszönhet a Red Bull-Renault együttműködésnek, az autógyártó az Infiniti márka révén szponzorként is beszálltForrás: Getty Images/2013 Getty Images/Getty Images

Nagyon boldogok voltunk, hogy a Renault hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Red Bull négy világbajnoki címet nyert egyhuzamban – pénzügyi szempontból szponzorként, technológiai értelemben a szakértelmünkkel. A Red Bull részben a Renault által vált azzá, amilyen most."

Abiteboul azonban bevallotta, hogy a Renault nem igazán tudta felvenni a versenyt 2014-től, amikor bevezették a Forma-1-be a hibriderőforrásokat. "Később kicsit elveszítettük a fonalat a 2014-es szabályokkal kapcsolatban. A többi már történelem, meglátjuk, mit tartogat a jövő."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK