A Ferrarinak már csak a húsvéti csoda segíthet

Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc steers his car past a billboard featuring portraits of himself (L) teammate Sebastian Vettel (C) and Mercedes' British driver Lewis Hamilton (R) during the first practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 12, 2019. (Photo by GREG BAKER / AFP)
Vágólapra másolva!
Az Azeri Nagydíj helyszíne Baku központja, néhány jellemzője miatt mégsem beszélhetünk klasszikus utcai pályáról. Az extrém hosszú egyenes és a nyújtott kanyarok hiánya a Ferrarinak kedvezhet, a szél bárkinek bekavarhat.

Azerbajdzsán 2016 óta része a Forma-1-nek, és a nemrég kötött új szerződéssel legalább 2023-ig az is marad. A Kaszpi-tenger partján fekvő helyszín főleg azért egzotikus, mert utcai pálya, és mégsem teljesen az: melyik utcai pályán található még több mint 2 kilométeres padlógázos szakasz?

Itt 2016-ban 370-380 km/h-s tempót is elértek az autók, a megnövelt méretű szárnyakkal azóta valamelyest csökkent a végsebesség, de az így sem lesz piskóta.

Hamilton a legszűkebb kanyarban 2018-ban Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Nyilván ez az elsődleges előzési pont, de az utána következő derékszögű fordulókban és az őket összekötő egyenesekben szintén lehet próbálkozni, akár csiki-csuki manőverek felépítésével. Néhol menekülést kínálnak az aszfaltozott bukóterek, azonban több helyen egyből palánk szegélyezi a pályát – erről például Nico Hülkenberg mesélhet, aki az előző két évben baleset miatt esett ki a futamról. Kimi Räikkönennek a 2-es kanyarral gyűlt meg a baja, ő két egymást követő alkalommal ütközött valakivel ott.

Utcai helyszínről lévén szó állandó probléma a burkolat gyenge tapadása, ez az edzéseken sok megpördülést szokott eredményezni.

Az Azeri Nagydíj pályarajza Forrás: FIA

A pálya középső szakasza szintén különleges: a XII. században épült erőd falai mentén kanyarog, amely a világörökség része, a fotósoknak ez szinte mennyország. A pilótáknak nem annyira, hiszen a legapróbb hiba sem fér bele, a 8-as kanyarnál például alig 7 méter széles terük van felhajtani az emelkedőre. A legtöbb csattanás eddig mégsem itt, hanem a lejtős 15-ös balosnál volt, ahol a kijáratnál szintén nincs menekvési út.

Egyenesben jön a Ferrari!

Az említett 2,2 kilométer hosszú padlógázos szakasz elméletileg a Ferrarinak kedvezhet, mivel úgy tűnik, megint övék az előny a motorerő szempontjából. A szélsőséges szakasz – amely egy monacói kör mintegy kétharmadának felel meg – természetesen kiemelt fontosságú,

a jól elcsípett szélárnyék tizedmásodperceket és rajtpozíciókat érhet az időmérőn.

Ehhez pont jó ütemben, az elöl haladótól megfelelő távolságban kell kigyorsítani a 16-os kanyarnál, nehogy a leszorítóerővesztés a kanyargós részen korábban/később visszaüssön. Itt viszonylag sokszor meg is csúsznak a pilóták.

A célegyenes látképe Forrás: DPPI/Florent Gooden

Apropó szél: a tengerparton gyakran erősen fúj, tavaly a futamon 50-60 km/h körüli vagy még erősebb lökései lehettek; külön nehézség, hogy a magas épületek között gyakran kiszámíthatatlanul csapott le. Nagy ramazurit mindez nem okozott, de az autók viselkedését bármikor érzékenyen érintheti a szél, ez Bahreinben és Kínában előjött már. A féktávokon és fordulás közben egyaránt résen kell lenni.

Érdekes kulisszatitok, hogy a pilóták általában a hátsó egyenesre fordító 16-os kanyarban tájékozódnak a szélirányról, az ottani hatalmas azeri zászló mozgása alapján.

Bereznay Dani pályabemutatója a Hyp-R.ZONE-ból

A Honda új motort ad a Red Bullnak és a Toro Rossónak, ez kicsit segíthet rajtuk az egyenesekben, bár a közlemény megfogalmazásából az rajzolódik ki, hogy inkább a megbízhatóságon javítottak, semmint a teljesítményen.

Egyenesbe jön a Ferrari?

A Mercedes három kettős győzelemmel indította a szezont, ilyen utoljára 1992-ben történt,

vagyis az eredmények szempontjából még az Ezüstnyilak korábbi dominanciája idején sem volt ennyire siralmas a helyzet.

A Ferrarinak most már tényleg illene alkotnia, ha komolyan gondolja a vb-címet Forrás: AFP/Greg Baker

A Ferrarinál a „Mi az autó gyengesége?” listán a lassú kanyarok virítanak legfelül. Ez nem kifejezetten jó hír számukra a nyomvonalat tekintve, de az segíthet rajtuk, hogy a kínai pályával ellentétben nincsenek elnyújtott ívek, és a lassú fordulók között is nagyobbak a távolságok, mint Ausztráliában voltak.

Mattia Binotto csapatfőnök elmondta, hogy „néhány újítást is viszünk Bakuba, ez az első lépés az SF90-es fejlesztése során”. Kincset viszont az érne, ha jobban ráéreznek a beállításokra. „Nagyon erős autónk van, semmi gond nincs vele, szerintem mindössze még nem voltunk képesek kihozni belőle a legtöbbet, különösen én nem” – mondta Sebastian Vettel, akivel Lewis Hamilton is egyetértett.

Kérdés, ez lesz-e az első verseny a maranellóiaknál csapatutasítás nélkül. Charles Leclerc-nek kedves emlékei vannak Bakuból, tavaly itt szerezte első F1-es pontjait, lendületben van, míg Vettel 2017-ben és 2018-ban is hibát követett el, jóllehet, egy éve talán ő érdemelte volna meg a győzelmet, miután a táv nagy részében simán őrizte az 1. helyet.

A gumik terhelése csekély, de pont ebből lehet baj

A bakui aszfalt felülete igen sima, de más okból nagyon fontos lesz jól bánni a gumikkal: a kevés nagy energiájú kanyar és a sok egyenes miatt az abroncsok hőmérséklete könnyen kieshet a működési tartományból.

Fontos lesz jól bemelegíteni és melegen tartani a gumikat Forrás: AFP/Greg Baker

A Haasnál például előre tartanak attól, hogy ennek következményeként gyenge hétvégéjük lesz. „Készülök a csalódásra. Azért remélem, találunk megoldást [a problémára], mert

– nyilatkozta Günther Steiner.

Az időjárás ronthat a helyzeten, ugyanis az előrejelzés jelenleg száraz, de 20 °C-nál hűvösebb levegőt ígér a hétvégére. Amennyiben lesz biztonsági autós fázis – márpedig a bukóterek hiánya miatt erre jelentős az esély –, az szintén megnehezíti a gumik melegen tartását. Alapvetően egykiállásos boksztaktikákra lehet számítani.

Az Azeri Nagydíj pályarajza Forrás: FIA

A Pirelli ugyanazt a keveréktriót szállítja Bakuba, mint az eddigi három versenyből kettőre, a paletta középső elemeit. Lágy abroncsból a Renault, a McLaren és a Racing Point rendelt a legtöbbet, a legkevesebbet pedig érdekes módon a Ferrari és a Mercedes, akiknek pilótái 7, illetve 8 garnitúrát használhatnak belőlük.

Ez szélesebb mozgásteret biztosít nekik a stratégiában,

a kemény típusból azonban mindegyiküknek csupán 1-1 példánya van egész hétvégére, vagyis annak viselkedését nem tanulmányozhatják az edzések során értelmes céllal. Igaz, az említett melegítési nehézségekből adódóan ez a keverék kevésbé praktikus. A fékek terhelését az 5 fokozatú skálán 4-re értékeli a Brembo.

Az Azeri Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 14:10-
A versenyzők gumikészlete az Azeri Nagydíjra Forrás: Pirelli