Társoldalunk:

Räikkönen: A mai F1-es motorok kezdenek hasonlítani a V8-as érára

2019.04.08. 11:07

Kimi Räikkönen pozitív véleménnyel van a Forma-1-ben használt hibrid erőforrásokról, szerinte mára majdnem olyan jól vezethetőek, mint V8-as elődeik, a 2014-es gyatra (már hibrid) Ferrarihoz képest pedig egyenesen óriási a különbség.

A jelenlegi mezőnyben jó néhány olyan pilóta van, akik a hibrid-éra előtt is már a Forma-1-ben versenyeztek, tehát van tapasztalatuk a V8-as korszakról is. A 2014-es nagy szabályváltozások egy teljesen más száguldó cirkuszt hoztak, az erőforrások jóval bonyolultabbá, és a kezdetekben nehezebben vezethetővé váltak az addig használtaknál. A mezőny legrutinosabb tagjaként Kimi Räikkönen 2006 és 2009 között, majd 2012-ben és 2013-ban is versenyzett az F1-ben V8-as motorral, majd a turbókorszak azóta eltelt időszakában is, így pontos összehasonlítási alappal rendelkezik. Állítja, hogy sok szempontból mostanra jutottak el oda, ahol 6 évvel ezelőtt tartottak.

Räikkönennek 2014-ben a Ferrari nehezen vezethető autójával is meg kellett küzdenieForrás: AFP/Marwan Naamani

A V8-as motorokat 2006 és 2013 között használták az F1-ben, ez idő alatt pedig lényegében változatlanok voltak a rájuk vonatkozó előírások, a teljesítményt érintő fejlesztéseket 2007-től befagyasztották, mindössze a kinetikus energia-visszanyerő rendszer (KERS) megjelenése hozott újdonságot.

A csapatok ennélfogva tökéletesíteni tudták a motorjaikat, amelyek a későbbi hibrid erőforrásoknál jóval könnyebben vezethetőek voltak.

Ezután jött a hibrid erőforrások 2014-es bevezetése, MGU-K-val, MGU-H-val, akkumulátorral és 2,4 literes V8-as szívómotorok helyett 1,6 literes V6-os turbóval. „Nagy változást hozott, amikor 2014-ben átálltunk a jelenlegi szabályokra – idézte fel az öt évvel ezelőtti helyzetet Räikkönen. – Minden új volt, és emiatt nyilvánvalóan máshogy működött, ráadásul jóval komplikáltabbá váltak az autók.

Noha a csapatok az utóbbi három évben jóval gyorsabb köridőre képesek, mint a V8-as korszakban, a motorok a vezethetőség terén sokáig elmaradtak az elődeiktől. Ez a helyzet mostanra változott Räikkönen szerint. Amennyire emlékszem, ma már semmi különbség nincs a 2013-as helyzethez képest, minden nagyon simán működik, legalábbis többnyire. Innen nézve maga a vezetés többé már nem különbözik. Persze az autók hangzása más, de a vezetés ugyanaz, ugyanazokat a dolgokat tesszük, nem olyan érzés, mintha valami teljesen mást csinálnánk."

A 2013-as Lotus kezesbárány volt az egy évvel későbbi turbós autókhoz képestForrás: AFP/Jung Yeon-Je

A turbómotorok eltérő karakterisztikájából adódóan a csapatoknak tehát évekbe telt, mire vezethetőség terén a 2013-ashoz hasonló szintre értek.

Különösen igaz ez a Ferrarira, amely igencsak mellényúlt az új szabályokkal.

Ezt a 2014-re a vörösökhöz visszatérő Räikkönen saját bőrén tapasztalta. „A Ferrari messze volt attól, ahol 2018-ban végzett, sok területen nagyon gyengék voltak, messze attól, ahol lenniük kellene. A motor terén sok dolog nem működött jól, emiatt pedig igen gyatra helyzetben voltunk ahhoz képest, ami 2013-ban volt. Akkorra már évek óta ugyanazok a szabályok voltak érvényben, száz százalékig kiaknáztuk az egyes területeket és hasonlókat."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK