Ferrari's German driver Sebastian Vettel takes part in the second practice session ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital Manama, on March 29, 2019. - The Formula One Bahrain Grand Prix will be held on March 31. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
Az ellenfelek sem tudták mire vélni, hogy a Ferrari két időmérő szimulációt is teljesített az esti szabadedzésen, pedig, ha ezúttal elég tempót tudnak előcsalogatni az ágaskodó paripából, surranópályán előnybe kerülhetnek.
Nagyot fordult a világ két hét alatt, hiszen míg Melbourne-ben a Mercedes fölényétől volt hangos az F1-es közvélemény, addig Bahreinben sokan arról beszéltek, hogy a Ferrari magára talált, és sokkal inkább idézték a barcelonai formájukat. Nem sorolható közéjük a tempót diktáló Sebastian Vettel, aki félmásodperces előnye láttán is közvetlen fenyegetést érzett a Mercedes részéről.
Egy körön, azonos gumikkal ez nem állt fenn, ahogy azt a második szabadedzés eredményéből is láthatjuk, de Toto Wolff a Mercedes részéről tőle szokatlanul optimista volt, és úgy vélte, mindössze apró előnnyel rendelkezett pénteken a Ferrari. Mi tehát a helyzet a szezon első igazi, épített versenypályáján, hosszabb etapokon?
Galéria: Megkezdődött a sivatagi száguldás Bahreinben - Galéria
61/69
Ferrari's German driver Sebastian Vettel takes part in the second practice session ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital Manama, on March 29, 2019. - The Formula One Bahrain Grand Prix will be held on March 31. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
Lágy gumikkal az élmezőnyből ismét Valtteri Bottas emelkedett ki 1:35.285-ös körátlaggal, de mögötte szerepelt Charles Leclerc is 1:35.536-tal. Lewis Hamilton eredménye 1:35.945-re jön ki, ha elhagyjuk egy 1:37-es körét, akkor 1:35.608-nál áll, így egyelőre ismét úgy tűnik, hogy a finn versenyző lendülete nem hagy alább.
A Red Bull pilótái nem állítottak valótlant, amikor azt mondták, lágy gumikkal egyelőre nincsenek formában: Max Verstappen és Pierre Gasly 1:35.626-tal és 1:36.200-zal szerepelt.
A sorrend alapjaiban nem változott meg közepes keverékű gumikkal sem: Bottas 1:34.995-tel vezet Verstappen (1:35.085) és Hamilton (1:35.125) előtt, Vettel révén a Ferrari itt is csak 1:35.331-et tudott, ezzel csupán Gaslyt verte (1:35.698) az élcsoportból.
Ez önmagában izgalmas versenyt vetít előre, hiszen, ha a Mercedes és a Red Bull talál is a még hiányzó tizedekből néhányat az időmérőre (erre minden esély megvan), akkor is úgy tűnik, hogy egy körön a Ferrari a tavalyi hétvégéhez hasonlóan ringbe szállhat akár az első rajtsor kisajátításáért is, bár
Leclerc időmérős szereplésével kapcsolatban a korábbi fenntartások nem bizonyulnak alaptalannak. Pénteken neki és Vettelnek is nehezére esett az időmérős körök összerakása.
Szombaton este stresszből aligha lesz hiány, mert Bahreinben szokás szerint könnyű hibázni, ezt pénteken is többen megtapasztalhatták, a lágy gumikban pedig nincs két mért környi élettartam, Vettel és Leclerc is hiába próbálkozott egy-egy hűtőkörrel a mért kör után, a második próbálkozás alkalmával már jóval lassabbnak bizonyultak.
Erre és a hibákra is visszavezethető a szokatlan húzás a Ferraritól: a második szabadedzésen mindkét autójukat kiküldték még egyszer időmérő-szimulációt futni új gumikkal, ezzel az ellenfelekhez képest plusz egy lágy szettet elhasználtak. Ennek nem feltétlenül lenne nagy jelentősége akkor, ha a három élcsapat pilótái Pierre Gasly kivételével nem teljesen egyformán rendeltek volna gumikat a hétvégére.
Kockáztat-e a Ferrari a Q2-ben?
A Ferrari ezt a nappal, tehát nem reprezentatív körülmények között zajló harmadik szabadedzésen vagy az időmérő Q1-es szakaszában akár vissza is hozhatja (ezzel próbálkoztak Melbourne-ben is, Vettelnél sikerrel), de a pénteki lépésük azt is sejteti, hogy Vettel és Leclerc a Q2-ben merészet húzhat, és megpróbálnak közepes keverékű gumikkal továbbjutni a Q3-ba, ahol optimális esetben az első sort megszerezve alternatív taktikával kezdhetnek.
A Scuderia szempontjából ez azért lehet kedvező, mert így várhatóan egy kerékcserével teljesíteni tudják a futamot, az ellenfelek lágy gumis első etapja alapján információhoz jutnak, hogy a bokszkiállásnál válthatnak-e ők is lágyakra, ha pedig nem, opciónak még mindig megmarad számukra a kemény keverék.
Arról nem is beszélve, hogy váratlan helyzetekre, Safety Carra is rugalmasabban reagálhatnak, és kevésbé érheti őket meglepetés a kopás miatt a szezon legérdesebb aszfaltján. Ez akkor is értékes lehet, ha a pénteki szabadedzéseken a gumigyártó a hólyagosodásnak és a szemcsésedésnek a nyomát sem tapasztalta.
A bökkenő csupán az, hogy a Pirelli szerint nincs elegendő teljesítménykülönbség ahhoz, hogy ezt a lapot biztonságosan meg lehessen játszani.
„A gumik pontosan úgy működnek, ahogy azt elvártuk: mindegyik keverék között körülbelül egy másodpercnyi különbség van egyelőre, így elég nehéz lesz majd a közepes keverékkel továbbjutni a Q2-ben – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője. – Tavaly különböző stratégiákat láthattunk a versenyen, és a korai jelek arra utalnak, hogy ez 2019-ben is megismétlődhet.”
Galéria: Megkezdődött a sivatagi száguldás Bahreinben - Galéria
67/69
BAHRAIN, BAHRAIN - MARCH 29: Pierre Gasly of France driving the (10) Aston Martin Red Bull Racing RB15 on track during practice for the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on March 29, 2019 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Clive Mason/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1YVC1X9UH2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Az egykörös tempó terén a Ferrariban, egyelőre megvan az előny, ami ahhoz kell, hogy az autóik közepes keverékű gumikkal is beférjenek a Q2-ben a legjobb 10 közé. Pénteken a 7. helyezett Nico Hülkenberg már bő 7 tizedmásodperccel lemaradt Vettel mögött, ráadásul a Renault-nak feltehetőleg továbbra sincs speciális, időmérős üzemmódja, a szintén Ferrari motort használó Kevin Magnussen pedig már több, mint 1 másodpercet kapott Leclerc-től is. Itt meg kell jegyezni, hogy
a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto igyekezett hűteni a kedélyeket, és elárulta, hogy a szokottnál magasabb teljesítményszintet használtak a szabadedzéseken.
Szombaton a pénteken még küszködő Red Bull javulására lehet számítani, de nekik a Honda megemelhető teljesítményszintjével együtt sem az időmérő az erősségük, ezért egyelőre úgy tűnik, hogy a Ferrari részéről nem túlzott kockázatvállalás a Q2-ben a közepes keverék. Ehhez azonban az kell, hogy Vettel és Leclerc a pénteki szereplésénél összeszedettebben, pontosabban vezessen.
Ricciardo megint hátrányban
Az élmezőnytől kicsit hátrébb tekintve egyelőre nem látszik, hogy Carlos Sainz aggodalma Bahreinben valóra válik, és a Haas-csapat befoghatatlannak bizonyul. Kevin Magnussen és Romain Grosjean körátlaga sem utal arra, hogy kiemelkednének a középmezőnyből, sőt, a McLaren, a Toro Rosso és a Renault is jobban áll náluk egyelőre.
A Renault-nál különösen érdekes a helyzet, mert egy körön Nico Hülkenberg feltűnően jól szerepelt a második szabadedzésen,
a hosszú etapjaikon azonban egyelőre hátrányban vannak például a Toro Rossóhoz képest is, nem véletlen, hogy Franz Tost keményen oda is szólt Cyril Abiteboulnak. Erről hamarosan részletesen is beszámolunk, most azt emelnénk ki, hogy Hülkenberg átmentette Ausztráliából a formáját, és nem csak egy körön, hanem hosszabb etapon is veri új csapattársát, Daniel Ricciardót. A különbség lágy gumikkal átlagosan körülbelül 0,3 másodperc.