Tovább csökken az F1-es csapatok mozgástere a trükközésre

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Australia, #16 Charles Leclerc (MCO, Scuderia Ferrari Mission Winnow), | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A tiltott olajégetés kérdése évek óta fennálló probléma a Forma-1-ben, és a mai napig nem sikerült teljesen eltörölni azt. Kérdés, hogy az újabb szigorítás megfelelő megoldás lesz-e.

A Forma-1-ben 2014-ben beköszöntő hibrid-éra, és az azzal a sportágba visszatérő turbómotorokkal életbe lépő üzemanyagkorlátozás kiskapuk kijátszására ösztönözte a csapatokat a minél nagyobb teljesítmény kiaknázásának érdekében. Így jött az ötlet, hogy nem csak benzint, hanem olajat is elégetnek a belső égésű motorban, ezzel is növelve az erőforrás teljesítményét. Ezzel csak az volt a gond, hogy a szabályok szerint ez tilos. A legtöbbet az időmérőn nyerték vele a csapatok, különösen az élmezőny istállói, ezért az FIA már többször is kénytelen volt közbelépni és szigorításokat bevezetni, jövőre pedig még tovább menne.

Az élcsapatok már tökélyre fejlesztették az olajégetést Forrás: Picture-Alliance/AFP

A tavalyi szabálymódosítás kimondta, hogy az időmérő során tilos a csapatoknak feltölteni az olajtartályt, vagy egy extra tartályból olajat áramoltatni a fő tartályba. Ezzel akartak elébe menni annak, hogy a csúcsteljesítményt a leginkább igénylő időmérős körökön olajégetéssel „turbózzák" az autóikat a csapatok. A versenyre is korlátozva van a felhasználható olajmennyiség 100 kilométerenként 0,6 literben. Az FIA ennek ellenére úgy érzi, hogy még mindig nem sikerült teljesen kiküszöbölnie az olajégetés problémáját, a csapatok továbbra is a határokat feszegetik,

ezért 2020-tól a felére, 0,3 literre csökkenti a 100 kilométeren elégethető olaj mennyiségét.

A csapatokat erről a télen informálták.

„Az olaj kérdése egyszerű, a szabályok kimondják, hogy egyedül a benzint lehet elégetni, az olaj mindössze kenőanyagként funkcionálhat” – nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós technikai igazgatója az Autosportnak.

Jövőre feleannyi olajat használhatnak el a csapatok a versenyen Forrás: 2019 Getty Images/Will Taylor-Medhurst

„Tisztában vagyunk vele, hogy az olaj is fogy, de a teljesítmény javítására is használják azt a csapatok, ami nem helyes.

Abban az esetben, amikor már ilyen kis mennyiségről beszélünk, világos, hogy nem lesz szükség extra olajtartályra az időmérőn."

Brawn többet remélt a motoszabályoktól

Noha a 2021-es reformokkal életbe lépő szabályok még mindig nincsenek lefektetve, annyi már bizonyos, hogy az eredetileg további gyártók Forma-1-be csábítására megálmodott nagy változások elmaradnak, megtartják például a költséges MGU-H-t, hogy ezzel járjanak kedvében a négy meglévő motorgyártónak.

Ross Brawn, az F1 sportért felelős izgazgatója elismerte, hogy eredetileg abban reménykedett, hogy merészebb változtatásokat is képesek lesznek átvinni.

„Talán egy kicsit ambiciózusabb voltam a változtatások kapcsán. Szerintem így is olcsóbb, egyszerűbb és hangosabb motorok lesznek, a kérdés csak az, hogy mennyivel. Van négy gyártónk az F1-ben, és noha mások is keresték a belépés lehetőségét, nem voltak annyira elkötelezettek, ezért konszolidáljuk inkább a jelenlegi helyzetet.”

Egy nagy motorgyártó kiszállása érzékenyen érintené a középcsapatokat Forrás: NurPhoto/Morgan Hancock/

Brawn kitért arra is, hogy a motorgyártók esetében még körültekintőbben kell ejárniuk, mert ha egy csapat száll ki, azt még lehet pótolni, egy gyártó kilépése azonban több csapatot is magával ránthat. „A motor trükkös dolog, a csapatok jobban ki vannak szolgáltatva a külső beszállítóknak, mint az autó többi része esetében.

nem utolsó sorban pedig egy motorgyártó kiszállása két-három csapatot is érinthet.”