Társoldalunk:

A Mercedes pilótái magasról tettek főnökük tiltására

2019.03.18. 19:06

Valtteri Bottas és Lewis Hamilton, sőt, mindkét pilóta versenymérnöke is elengedte a füle mellett Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének Ausztrál Nagydíj előtti utasítását, és elkezdte hajszolni a leggyorsabb körért járó extra pontot a verseny végén.

Az első verseny előtt csak találgatni lehetett, hogy mennyire fog jelentős szerepet játszani a futam alakulásában az idei szezonra bevezetett új szabály, nevezetesen, hogy mostantól a leggyorsabb kört elérő pilóta, és annak csapata is kap egy pontot akkor, ha az első tízben végez. Többen arra számítottak, az fogja begyűjteni az extra egységet, akinek lesz akkora előnye, hogy a verseny végén beiktasson még egy kerékcserét, és friss gumikkal megfussa a leggyorsabb kört. Ez az opció végül nem valósult meg, senki nem akart ekkora kockázatot vállalni, a gyorsköröket azonban elkezdték szórni az élmezőnyben, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke pedig megdöbbent.

A leggyorsabb körért folyó csatát is Bottas nyerte - GalériaForrás: Picture-Alliance/AFP

A kockás zászló felé közeledve az élen autózó, mellesleg azon a ponton a leggyorsabb kört magáénak tudó Valtteri Bottas rákérdezett a mérnökénél, hogy a Lewis Hamiltonnal szembeni hatalmas előnye birtokában bejöjjön-e kereket cserélni, ezzel megkísérelve bebiztosítani, hogy a leggyorsabb kör az övé is maradjon. A válasz határozott nem volt, a Mercedesnél nem akartak kockáztatni, Bottas azonban kijelentette: márpedig neki mind a 26 pontra szüksége van, úgyhogy kerékcsere nélkül is elkezdi nyomni a gázt.

Mérnöke hiába hívta fel a figyelmét arra, hogy ha emiatt elkoptatja a gumijait, akkor egy esetleges biztonsági autós fázis a győzelmét is veszélybe sodorhatja, a finn pilóta nem törődött a kockázattal, és az utolsó előtti körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét.

Toto Wolff mindeközben vélhetően igyekezett némi nyugalmat erőltetni magára a garázsban, ugyanis nemcsak Bottas, hanem a második helyen autózó Hamilton is jelezte, hogy rámegy a leggyorsabb körre, és csapattársához hasonlóan szintén az utolsó előtti körben érte el a legjobb idejét. Mindezzel csak az volt a gond, hogy a Mercedes pilótáinak előre megtiltották, hogy kockáztassanak. „A reggeli megbeszélésen, amikor a stratégiát vitattuk meg, megtiltottam nekik, hogy a leggyorsabb körért menjenek, ha az első, második vagy harmadik helyen autóznak a versenyen, de mind a ketten figyelmen kívül hagyták, amit mondtam” – nyilatkozta Wolff.

Semmit sem értek Toto Wolff szavai, a Mercedes pilótái megküzdöttek a leggyorsabb körért - GalériaForrás: Picture-Alliance/AFP

Mindennek tetejébe ráadásul

nemcsak a versenyzők, hanem mérnökeik is ellenszegültek a főnök akaratának, ugyanis engedélyezték Bottasnak és Hamiltonnak, hogy feltekerje a motorját a minél gyorsabb kör elérése érdekében.

„Szerintem ez egy összejátszás volt a mérnökök és a versenyzők között, mert a mérnökök lelkesek voltak. Rekonstruálnom kell a rádióbeszélgetéseket, hogy miként történt az egész – mondta Wolff, aki azért persze nem dőlt a kardjába attól, hogy szereztek még egy pontot. – Végső soron nagyon boldog vagyok, jó dolog begyűjteni az extra pontot. [A leggyorsabb körért járó pont] szórakoztató, nagyszerű, új része a show-nak, ugyanakkor úgy gondolom, hogy kockázatos, különösen, ha az ember sok pontot szerezhet. Ilyenkor tényleg menni kell a leggyorsabb körért?

Az én referenciám arról, hogy mikor ura valaki az autójának, talán a saját vezetésem, és nem egy Forma-1-es pilótának a szintje, ezzel együtt nem igazán tetszett a dolog.

Többen megjegyezték, hogy a tavalyi, visszafogottabb Bottas könnyen lehet, hogy annyiban hagyta volna a dolgot, és nem akarta volna mindenáron megszerezni mind a 26 pontot, az idei, elszántabb és könyörtelenebb Bottas azonban még úgy is bevállalta mindezt, hogy szembe kellett mennie Wolff akaratával.

A tavalyi Bottas lehet, hogy nem erősködött volna az extra pont megszerzéséért? - GalériaForrás: Picture-Alliance/AFP

„Nyilvánvalóan az eredményért járó sok-sok pont élvez elsőbbséget, a leggyorsabb kör csak másodlagos. Végül ezért nem álltunk ki kerékcserére, mert ez mindig kockázatot jelent, ha például bejön a biztonsági autó, vagy gond adódik a kiállással, viszont úgy döntöttem, hogy a forgalom ellenére az utolsó körökben megpróbálok találni egy kis helyet, lemaradtam egy kicsit az előttem levőkről, megváltoztattam a motorüzemmódot, és nekivágtam pár gyorskörnek. Örülök, hogy összejött, ez egy ponttal többet jelent.

Nemcsak a Mercedesnél, hanem a Ferrarinál sem akartak extra kockázatot vállalni, pedig az ötödik helyen autózó Charles Leclerc bokszba hívásával pozícióvesztés nélkül próbálhatták volna megszerezni a leggyorsabb kört. A monacói is igyekezett a végén villantani egyet, erre azonban Vettel mögé beszorulva nem volt sok esélye, az utolsó körben autózott leggyorsabb köre 1,4 másodperccel maradt el Bottas idejétől. „Abban a szakaszban, ha az ember beiktat egy bokszkiállást, azzal kockázatot vállal – nyilatkozta Mattia Binotto csapatfőnök arról, hogy miért nem hívták ki Leclerc-t a bokszba egy ingyen bokszkiállásra. – Ennél most fontosabb volt pontokat szerezni. Ezt azokon a futamokon is fontos megtenni, ahol az ember nincs a legjobb formában. Mi ezt választottuk, természetesen az egész futamot és ezt a döntést is meg fogjuk vizsgálni, de az oka ez volt annak, hogy így határoztunk.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK