Társoldalunk:

Engedik az őrült hobbikat versenyzőiknek az F1-es csapatfőnökök

2019.03.16. 14:30

Lewis Hamilton néha motorra pattan, máskor repülőgépből ugrál ki, és nem ő az egyetlen a Forma-1-es mezőnyben, aki nem a hintaszékben olvasgat két versenyhétvége között. A Mercedes, a Renault, a Ferrari és a Red Bull csapatfőnökének nincs is azzal baja, ha pilótáik őrültködnek, de azt elvárják tőlük, hogy tudják, hogy hol a határ.

Noha Forma-1-es pilótának lenni önmagában sem garancia arra, hogy az ember soha nem sérül meg, az általános vélekedés szerint a száguldó cirkuszban versenyzőket a csapatok így is minden lehetséges módon óvják attól, hogy az autójuk vezetésén kívül máshol is kitegyék magukat bármilyen veszélynek. A múltból több olyan esetet is felidézhetünk, amikor egy versenyző inkább eltitkolta, hogy veszélyes hobbit űzött a versenyhétvégéktől távol, mintsem kitegye magát munkaadója haragjának.

A téma legutóbb Lewis Hamilton tavalyi superbike-tesztje kapcsán került elő, amelyről most kiderült, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nem is tudott róla. Hamilton már közölte is, hogy folytatni szeretné a motorozást, az idén pedig a Yamaha MotoGP-csapata és a Mercedes közös szponzorának jóvoltából akár Valentino Rossi versenygépére is felpattanna. Wolff úgy van vele, hogy Hamilton fel tudja mérni a kockázatokat, ezért nem tiltják meg neki, hogy veszélyes tevékenységet űzzön a szabadidejében. Ennek kapcsán kiderült, hogy a Renault-nál, a Red Bullnál, és a Ferrarinál is hasonlóan vélekednek.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sick couple of days in Jerez @michaelvdmark @alexlowes22 @patayamahawsb @monsterenergy

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés,

Hamilton decemberben a Yamaha superbike-csapatával tesztelt Jerezben, egyszer el is esett

„Természetesen mindig aggódom – mondta Wolff az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy van-e bármilyen szabály a Mercedesnél a veszélyes hobbikra vonatkozóan, és olykor beszélnie kell-e Hamiltonnal arról, hogy ne tegye kockára a testi épségét, majd felemlegette a tavalyi motoros tesztet. – Tavaly jót is nevettünk ezen, mert nem értem el sem őt, sem a vezető stratégánkat, és az egyik versenymérnököt sem telefonon, utána pedig kiderült, hogy Jerezben motoroztak, ezért nem vette fel egyikük sem. Utána egy kicsit bűnbánóak voltak."

„Lewis többé már nem 18-19 éves fiatal, ötszörös világbajnok, pontosan tudja, hogy mi a jó neki, és mi nem. Tapasztalatom szerint a tevékenységek, amelyeket folytat, nem befolyásolják negatívan a teljesítményét, épp ellenkezőleg, nagyon is élvezi ezeket – mondta Wolff arról, hogy egyáltalán nem zavarja, ha Hamilton kihasználja a szabadidejét. – Némely dolog, mint más sportok, csak hobbi, míg van, ami a szenvedélye, mint mondjuk a divat. Minden alkalommal, amikor el tud szakadni a motorsporttól, erősebben tér vissza. Nem ítélkezhetünk felette. Van, aki meditációs kurzusra utazik Indiába, mások pedig ejtőernyővel ugranak, megint mások a lányokat kergetik. Mindenkit el kell fogadni olyannak, amilyen."

Toto Wolff azért lehet, hogy nem volt teljesen nyugodt, amikor meglátta Hamiltonról ezt a képet

Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke is hasonlóan viseltet versenyzői iránt, ugyanakkor azt azért hozzátette, mindenért nem vállalnak felelősséget,

ha valamelyik pilótája megsérül azért, mert valamilyen veszélyes sportot űzött a Forma-1-en kívül, akkor bizony akár az anyagi következményeket is viselnie kell.

„Nem olyan régen foglalkoztunk ezzel, nekünk másfajta szerződéseink vannak. Ez főként pénzügyi és biztosítási kérdés. Van egy része a dolognak, amibe az tartozik, hogy az ember miként kezeli a versenyzőit, emellett azonban van egy „mi van ha" forgatókönyv arra az esetre, ha valami balul sül el. Úgy állunk ehhez hozzá, mint Toto: van két érett versenyzőnk, akik tudják, hogy mit kell tenniük, és mi az, amit nem. Többnyire rajtuk múlik, hogy hogyan döntenek. Nyilván a pénzügyi következmények őket terhelik abban az esetben, ha valami olyasmit csinálnak, ami miatt nem tudnak eleget tenni a kötelezettségeiknek."

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke is azon a véleményen volt, hogy Sebastian Vettel és Charles Leclerc profi sportemberek, ezért semmit nem kell a lelkükre kötni azzal kapcsolatban, hogy mit csinálhatnak és mit nem. „Megértik a kockázatokat, a veszélyeket, és jól viselkednek."

Gasly szörfözéssel múlatta az időt az Ausztrál Nagydíj előttForrás: Red Bull Content Pool

Ugyanez a helyzet a Red Bullnál is, az energiaitalosoknál azonban annyiból más a kontextus, hogy a márka imidzséből adódóan olykor maga a csapat szervez olyan eseményeket, amelyek kockázatosak lehetnek a versenyzőkre nézve. Az Ausztrál Nagydíj előtt például szörfözni küldték el Pierre Gaslyt és Max Verstappent, utóbbi pedig be sem ment végül a vízbe a cápáktól tartva. „Végtére is mi a Red Bull vagyunk, és mint tudjuk, ha nincs kockázat, nincs szórakozás” – utalt Christian Horner arra, hogy furán venné ki magát, ha Red Bull-pilótaként mindent megtiltanának két versenyzőjüknek.Természetesen nem biztatjuk folyamatosan a versenyzőinket, hogy menjenek és vállaljanak egy csomó kockázatot, ugyanakkor élniük kell az életüket, és közben szórakozniuk is kell. Jó látni azért, hogy komolyan veszik a munkájukat. Legutóbb szörfözni küldtük el őket, Max Verstappen pedig önuralmat tanusított, amikor ideges lett amiatt, hogy egy cápa meg fogja enni, annak ellenére, hogy azon a partszakaszon 1963 óta senkit sem támadott meg cápa. Úgyhogy azt gondolom, fontos, hogy vigyázzanak magukra, de kell, hogy más dolgokat is csináljanak."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK