Társoldalunk:

A Mercedes lett nagyon jó, vagy a Ferrari omlott össze?

2019.03.15. 14:07

Ha lehet, még zavarosabb lett a kép az élcsapatok versenyképessége terén, ráadásul Hamilton és Vettel is ellentmondásos nyilatkozatokat tesz. Borulni látszik az eddigi helyzet, de az igazi kérdés az, hogy miért.

A téli tesztek alapján általában tartózkodtunk az erőviszonyok jósolgatásától, inkább arra próbáltunk rámutatni, hogy ha tényleg úgy nézne ki a helyzet, ahogy azt a rendelkezésre álló információk alapján sejteni lehetett, akkor azt mi okozhatja. Ettől függetlenül a nemzetközi közvéleményben az a kép alakult ki, hogy Barcelonában a Ferrari állt az élen, de a Mercedesen is látszott, hogy nem adtak ki magukból mindent.

Ez ilyenkor normális, ahogy az is, hogy az első szabadedzésen az erőviszonyok terén lényegében megismétlődött az utolsó tesztnapon látott helyzet, de a péntek délelőtti tréninget hagyományosan nem szoktuk komolyan számításba venni, hiszen a csapatok ilyenkor még csak ismerkednek a pályával, az új fejlesztéseikkel, és az aszfalt állapota is jelentősen javul.

Lépéselőnyben a Mercedes? - Galéria!Forrás: AFP/Asanka Brendon Ratnayake

Ez Melbourne-re különösen igaz, hiszen egy minden évben ad hoc felépített helyszínről van szó, egy közpark aszfaltján versenyez a mezőny, így a szokásosnál is drámaibb a pálya állapotának javulása. Ezt Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője is megerősítette, és egyértelműen látszik a köridőkből is:

Lewis Hamilton 1 másodpercet gyorsult az első és a második szabadedzés vége között,  

és ez ráadásul nem is kirívó, mert a Ferrarin és a Red Bullon kívül csak a Toro Rosso javult 1 másodpercnél kevesebbet (ők is bő 8 tizedet), míg a Mercedes két közvetlen ellenfele, az olasz istálló mindössze 0,164 másodpercet lépett előre, a Red Bull pedig 0,392 másodpercet. Ennél normális esetben a pálya állapotának javulása és a beállítások (feltételezett) finomítása jóval nagyobb gyorsulást indokolna.

A csapatok erősorrendje a második szabadedzés eredményei alapján, lágy gumikkalForrás: Gerse József - GPhírek.hu

Ebből már önmagában látható is, hogy miből adódik a Mercedes bő 8 tizedmásodperces előnye a Red Bullhoz, és még nagyobb pénteki fölénye a Ferrarihoz képest. A kérdés inkább az, hogy a Mercedes altatott a teszteken, vagy a Ferrari altat most, miközben Hamilton csütörtökön tagadta, hogy félrevezették volna a közvéleményt, Vettel pedig pénteken egyenesen azt állította, hogy a Mercedes „baromságokat” beszél.

Erős a gyanú azonban, hogy egyik feltételezés sem állja meg a helyét, inkább az körvonalazódik, hogy a Ferrari pénteken elvesztette a fonalat Melbourne-ben.  

Azt minden bizonnyal rögzíthetjük, hogy Vettel és különösen Charles Leclerc tempója nem reprezentatív az SF90 valós versenyképességére nézve. Irreális azt feltételezni, hogy a négyszeres világbajnok a gyári Ferrarival mindössze 1 tizeddel gyorsabb az Alfa Romeót hajtó Kimi Räikkönennél, akit általában ennél nagyobb előnnyel vert akkor is, amikor csapattársak voltak.

Az élmezőny körátlagai lágy gumikkalForrás: Gerse József - GPhirek.hu

Vettel, amennyire fel volt villanyozva a tesztelésen, annyira zavartnak tűnt a melbourne-i nyilatkozatai alapján. Úgy véli, az autó nem működik olyan jól, mint Európában tette, miközben a Mercedesnél azt állítják, a W10 nem okozott kellemetlen meglepetéseket. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a csillagosok a Ferrari rádióüzenetei alapján arra következtettek, hogy az olaszok vakvágányra jutottak.

Leclerc belső kamerás felvételét nézve nem hallani aggasztó rádióforgalmat, de az látszik, hogy a kemény gumival megkezdett etapját megszakította, aztán a következő körben elrontotta.  

A lemaradás ráadásul nem csupán az egykörös tempónál érhető tetten. A verseny szempontjából releváns szimulációk során lágy (piros) gumikon Hamilton 1:28.310-es átlagot ért el az etapja első hat körét alapul véve (de ennél mindenki többet ment az élmezőnyben), Leclerc 1:28.838-at, Pierre Gasly 1:29.340-et, tehát itt is megmaradt fél másodperc előny a Mercedesnek, ráadásul a gumikopás terén is jobban álltak a Ferrarinál.

Leclerc megpördülése a második szabadedzésen

A közepes (sárga) keverékű gumikkal ennél bonyolultabb a helyzet, mert a kevés megtett kör miatt nem lehet annyira támaszkodni az eredményekre, de Hamilton itt is 1:27.302-vel a leggyorsabb volt, Vettellel a Ferrari 1:27.724-et tudott, Gaslyvel a Red Bull 1:28.796-ot. A csapatok láthatóan arra készülnek, hogy lágy gumikkal, megtankolva rajtolnak, majd egy kerékcsere lesz, és akkor közepesre váltanak.

A Ferrari, úgy tűnik, jelentős tartalékkal rendelkezik, kérdés, hogy ezt szándékosan fogták-e vissza, vagy nehezükre esik felszabadítani azt. Eddig inkább az utóbbi tűnik valószínűbbnek.  

Nagy fordulatokat viszont láttunk már a maranellóiaktól, tavaly sportot űztek abból, hogy a harmadik szabadedzésre szedték össze magukat a szimulátoruk segítségével, ott viszont az idén már nem Danyiil Kvjat és Antonio Giovinazzi ül, hanem ezen a hétvégén bizonyára Pascal Wehrlein, mivel Brendon Hartley éppen Sebringben versenyez a WEC mezőnyében.

A Red Bullnál még nem találták el a beállításokat - Galéria!Forrás: Clive Mason/Getty Images

Vettel az Auto Motor und Sportnak azt mondta, olyan most a Ferrarit vezetni, mint rossz cipőben táncolni. A szaklap szerint az olasz paripa az 1-es, 9-es és 13-as kanyarban veszít sok időt, ezek lassabb, derékszögű fordulók. Hasonló panaszokról számolt be Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója is.

Nehézségeink vannak a beállításokkal. Amikor sikerült két kanyarban gyorsabbá tenni a kocsit, két másik kanyarban gyengülünk.

Noha a Mercedes bevallottan sima napja és a közvetlen ellenfelek feltételezett nehézségei miatt valószínűleg az elvárhatónál nagyobb a kontraszt az eredmények között, ezen a pályán úgy tűnik, az Ezüstnyíl valóban gyors. A második szabadedzésen az átírt aerodinamikai szabályok ellenére Hamilton jobb időt autózott a tavaly ilyenkor mért körnél, ezért szombaton körrekord várható Melbourne-ben.

Ismerje meg az idei mezőny sisakfestéseit a képre kattintva!Forrás: AFP/Peter Parks

Az idei szezon előtt számos szabályváltozás történt, ami segítheti az előzéseket, ettől függetlenül Andrew Green, a Racing Point technikai igazgatója Monacóhoz hasonlította az ausztráliai esélyeket a helycserékre, ezért a csapatoknak elsősorban az időmérőre, ezáltal a rajtpozícióra, és később a pályán elfoglalt helyzetre kell majd összpontosítaniuk.

Ez Hamiltonnak kedvezhet, aki tavaly is szenzációs kört húzott elő a kalapból, ami után (Bottas balesete miatt is) a közvélemény azt gondolta, hogy a Mercedes lehengerlő fölényben van. 

A Ferrari stratégiái és Vettel egy szerencsésen és jól időzített kerékcserével tavaly is meg tudták fordítani a helyzetet a javukra, ez természetesen az idén sem zárható ki, de ha önerőből mesterhármast akarnak elérni Melbourne-ben, akkor ennél szombaton biztosan többet kell mutatniuk, de lehet, hogy vasárnap is.

A középmezőny hozza a várt izgalmakat

Ahogy szezonbeharangozó cikkünkben is említettük, az élmezőny mellett a sűrűjében is érdemes lesz kedvencet keresni, mert a Mercedes-Ferrari-Red Bull triumvirátuson túl is van élet. A pénteki eredmények megerősítik azt a várakozást, hogy az Alfa Romeo, a McLaren és a Renault kemény csatát vívhat majd a 4. legjobb csapat szerepéért,

pénteken a Haas és a Toro Rosso lógott ki a mezőnyből, előbbinél mindenképpen várható javulás, míg az olaszokat Alexander Albon botlásai hátráltatták.

Szintén körvonalazódik, hogy egyelőre hiába hozott látványos aerodinamikai újításokat a Racing Point, a tavalyi Force India továbbfejlesztett változata egyelőre csak a mezőny hátsó traktusába elég, de a szezon első, 200 eurós büntetését begyűjtő Lance Strollnak nem kell aggódnia korábbi csapatától, a Williamstől.

A középmezőny körátlagai lágy gumivalForrás: Gerse József - GPhirek.hu

Claire Williams korábban egyértelműen tagadta, hogy pénzhiánnyal küzdenének, Robert Kubica pénteken nem kertelt, és elárulta, kerülnie kell a rázóköveket, mert a Williamsnek nincs elég pótalkatrésze.

A grove-i istálló feltehetőleg az elcsúszott tesztprogramjuk miatt pénteken alig ment lágy gumikon, ezért a grafikonjainkon nem is szerepelnek, de egyébként is minden összehasonlításban jól látható, hogy bár a 107%-os szabálytól nem kell tartaniuk (még a felvetés is kínos velük kapcsolatban), de egyelőre nincs reális esélyük arra, hogy önerőből egyáltalán az ellenfelek közelébe férkőzzenek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK