Társoldalunk:

Newey túl messzire ment az idei Red Bull-lal?

2019.03.04. 12:43

Noha elsőre azt mondta a Honda, hogy nem jelent számára gondot a Red Bull idei autójának szűk kialakítása, a tesztek alatt kiderült, hogy azért mégsem teljesen ez a helyzet.

Adrian Newey, a Red Bull Forma-1-es csapatának tervezőzsenije mindig is híres volt arról, hogy nem ismert kompromisszumot autóinak aerodinamikai kialakításával. Ez többször okozott már fejtörést az aktuális csapatánál, a motor és az ahhoz tartozó részegységek hűtését ugyanis nagyban nehezíti, ha mindent kis helyre kell bepaszírozni. Ennek függvényében sokakat meglepett, hogy a Red Bull első Honda motort használó versenygépe kimondottan karcsú lett, egy új motorpartner esetén ugyanis az sem lett volna ördögtől való, ha a bikások a biztonságra mennek, és minél több teret hagynak a japánoknak. Az RB15-ös bemutatása után a Honda azt mondta, a szűk kialakítás nem megy a megbízhatóság rovására, a tesztek során azonban így is okozott nekik némi fejtörést Newey legújabb kreálmánya.

Nagyon szűk az RB15 motorborítása, ami a Hondának is gondot okozottForrás: Red Bull Content Pool

A Red Bull motorborítása szemre már korábban is jelentősen eltért a többi csapat által használt koncenpciótól, az alávágott oldaldobozok helyett Newey inkább egy alulról felfelé keskenyedő megoldást választott már a 2018-as autónál is, amelyet megtartott, sőt, tovább húzott az idei gép esetében.

Ez a Honda érkezésének ismeretében merésznek tűnhet, és mint kiderült, valóban az is,

a tesztek alatt ugyanis Tanabe Tojoharu, a Honda F1-es technikai igazgatója nem egyszer „vált idegessé" a szűk kialakítás miatt fellépő kisebb problémák miatt, amelyeket az első versenyre orvosolni szeretnének. „Nincsenek súlyos gondjaink a motor jelenlegi elhelyezésével, de rábukkantunk néhány problémára a szűk elrendezés miatt” – mondta Tanabe.Az autó formája egy kissé túl agresszív, ezért egy kicsit módosítanunk kell a dolgokat. Ez ugyanakkor nem jelent nagy gondot. Eddig nem súlyos a helyzet, képesek vagyunk elkészülni az első versenyig azokkal az elemekkel, amelyek gondot okoznak."

Newey most is a határokat feszegette az új autóvalForrás: Red Bull Content Pool

A Honda elsődleges célja az volt, hogy a Red Bull-lal legalább azt a szintet hozzák a kezdetek során, mint amit az energiaitalosok a Renault-val elértek. A téli tesztek alapján ez meg is lesz nekik, noha Verstappen szerint a középmezőny közelebb került egy kicsit a tavalyi idény végéhez képest. A japánok zsinórban harmadik évüket kezdik meg ugyanazzal a motorkoncepcióval, ami mindenképpen előrelépés, a végső céljuktól Tanabe szerint azonban még messze vannak. „Valójában sosem vagyok elégedett. Természetesen van egy célunk most és a teljes évre vetítve is. Nem vagyunk túlzottan magabiztosak a jelenlegi helyzettel, még sok terület van, amelyen fel kell zárkóznunk a legjobbakhoz. Nem az összeset, de majdnem az erőforrás minden elemét megviszgáltuk, majd a súlyt és a megbízhatóságot érintő kisebb módosításokat hajtottunk végre [az idei évre]. A belső égésű motornál nagyobb hatékonyságra törekedtünk az égéstérben, ezt igyekszünk fokozatosan fejleszteni."

A teszteken a Red Bullnál csak a Racing Point és a Williams tett meg kevesebb kilométert, ennek oka azonban nem a sok megbízhatósági probléma, hanem főként Pierre Gasly két balesete volt, a második bukásának következményei miatt a bikások csaknem a teljes utolsó napot elveszítették. Emiatt a Honda sem áll jól a kilométerekkel, mert bár a Toro Rosso a Mercedes, a Ferrari és a Renault mögött ott volt az élmezőnyben, a Red Bull kevesebb futása miatt így is a japánok erőforrása tette meg a legkevesebb kört a négy gyártó közül.

Verstappen bizakodóForrás: NurPhoto/Xavier Bonilla

A Red Bull egykörös tempójára nem derült fény, a versenyszimulációkból kiindulva azonban nincsenek ott szorosan a Ferrari és a Mercedes sarkában, Verstappen azonban nem aggódik, és bizakodva tekint a szezon elébe.Ha megnézzük a hosszú etapokat, akkor ígéretesnek tűnik a helyzet, úgyhogy már várom, hogy elkezdjünk versenyezni – mondta a holland pilóta. – Szerintem elég jó csomagunk van, a motor is látszólag jól működik, boldog vagyok miatta. Normál esetben az autónk jó a hosszú etapokon, jól bánik a gumikkal. Hosszú lesz a szezon. Még ha Melbourne nem is lesz hihetetlenül jó, ki tudja, [mi lesz utána?] Magabiztos vagyok azt illetően, hogy jó munkát végezhetünk."

Verstappennek a Honda erőforrásáról is pozitív a véleménye, mert bár a Ferrari és a Mercedes teljesítményszintjét még nem tudják hozni, más téren kifejezetten jónak érezte a motort.

„Amit a próbapadon, majd a pályán láttunk, az alapján a motor nagyon megbízható, és pontosan azt csinálta, amit én akartam. Nemcsak emiatt, hanem a Red Bull és a Honda közötti együttműködés miatt is boldog vagyok, keményen dolgoznak, de közben koncentráltak és nyugodtak is. Bármit kér tőlük az ember, nekilátnak a fejlesztéséhez a gyárban."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK