Társoldalunk:

Rászállhat az EU a Ferrari és a McLaren trükkös dohányreklámjaira

2019.02.14. 09:02

Az ausztrál hatóságoknak már feltűnt a Ferrari új névadó szponzora, és Európában is vizsgálat várható. A McLaren is kereszttűzbe kerülhet.

Új névadó szponzorral kezdi az F1-es szezont a Ferrari, a Philip Morris International (PMI), ami Mission Winnow feliratokkal látta el az autót, és a szlogen a csapat nevében is megjelenik majd. A tavalyi Japán Nagydíjon megtartott bemutatón a PMI képviselője leszögezte, nem dohánytermékeket reklámoznak, hanem azt, hogy „a vállalat átalakul, és teljesen más irányba indul el”.

A kezdeményezés nagyon áttételesen, de arra utal, hogy a gyártó megpróbál füstmentes, „csökkentett kockázatú” termékeket népszerűsíteni, de az ausztrál hatóságoknak elsőre nem ez, hanem a szlogenben használt betűtípus tűnt fel, ami szerintük a gyártó egyik dohánytermékének motívumaira emlékeztet.

A Ferrari és szponzora hullámokat vetForrás: Ferrari

A dohányreklámok egy 2013-as EU-direktíva szerint tilosak, 2014-ben kibővítették ezt az e-cigarettákra és az egyéb dohányzási formákra is, Magyarországon 2015-ben, pont a Magyar Nagydíj idején tűntek el a hirdetések, egyik napról a másikra. A PMI és a Ferrari sokáig dacolt ezzel, az EU-n és az USA-n kívül folytatták a reklámozást, bújtatott reklámmal próbálkoztak, majd tavaly visszatértek a Mission Winnow szlogennel.

Az idei szezontól a korábbi csapattulajdonos, a British American Tobacco is visszatér az F1-be a McLarennel, a hasonló logikájú, Better Tomorrow (szebb holnap) kezdeményezéssel. 

A két cég jelenléte azonban akadályokba ütközhet. Azt egyelőre nem tudni, hogy az ausztrálok tesznek-e lépéseket a március 17-én esedékes idénynyitó előtt, az Európai Bizottság azonban ezt fontolgatja. A Racefans.net-nek küldött állásfoglalásában az EU egészségügyi, élelmiszerbiztonsági és energiauniót érintő projektjeinek szóvivője, Anca Paduraru azonban vizsgálatot helyezett kilátásba.

Korábban vonalkóddal trükköztekForrás: AFP/ImageForum/Josep Lago

„A Bizottság továbbra is szorosan követi a dohányreklámokra vonatkozó direktíva betartását, valamint a szponzorációra és a hirdetésekre vonatkozó tiltásokat, a Forma-1 kontextusában is – írta. – A Bizottság értesült a dohányipar közelmúltbeli kezdeményezéseiről, de ez további vizsgálatokat igényel, amit a Bizottság szükség esetén megtesz.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK