Életének 75. évében meghalt Dr. Robert Hubbard, a mérnök, akinek óriási szerepe van a motorsport, azon belül a Forma-1 biztonságosabbá tételében. Dr. Hubbard a Michigani Egyetem anyagtudományi és mechanikus karának professzora volt 2006-os visszavonulásáig, a Forma-1 és az autósport szempontjából
a legnagyobb érdeme pedig, hogy sógorával, a korábbi sportautóversenyző Jim Downinggal megalkotta a száguldó cirkuszban a 2003-as szezontól kötelezővé tett fej- és nyakvédő szerkezetet (Head and Neck Support), azaz a HANS-t.
Időbe telt, amíg a páros találmánya széles körben elfogadottá vált az autósportban, mostanra azonban komoly sorozat elképzelhetetlen lenne az életeket mentő szerkezet nélkül.
Hubbard már jóval azelőtt elkezdett foglalkozni a közúti autózás biztonságosabbá tételével, hogy elkezdte fejleszteni a HANS-t, az 1970-es években a General Motorsnak dolgozva például töréstesztekhez tervezett bábukat. A HANS ötlete akkor merült fel Hubbardban és sógorában, amikor felismerték, hogy
sok autóversenyen történt baleset azért lesz halálos kimenetelű, mert a pilóta fejét nem tartja semmi, amely így a kormánynak csapódva komoly sérüléseket szenved.
Downing részéről a személyes érintettség is szerepet játszott, 1981-ben egy barátját veszítette el, aki egy Renault 5 Turbo tesztelése közben halt meg. A kutatások eleinte limitált költségvetéssel zajlottak, Michigan állam nem szánt rá sok pénzt. Hubbard 1985-ben mégis szabadalmaztatta az eszközt, az első éles bevetésre pedig 1986 novemberében került sor, személyesen Downing viselte a szerkezetet az IMSA daytonai szezonzáróján.
Az első változat természetesen még távol állt a mostani kiforrott verziótól, és nem kis ellenállás fogadta, a General Motors és a Ford azonban felismerte a benne rejlő lehetőségeket.
Az első sorozatgyártású modell 1991-ben készült el, az F1, egészen pontosan az akkoriban a sorozat főorvosaként tevékenykedő Sid Watkins professzzor pedig a tragikus 1994-es imolai hétvége után kezdett érdeklődni iránta.
Az első F1-es tesztet Gerhard Berger hajtotta végre egy Ferrariban 1995-ben, a bevezetésre azonban csak 8 évvel később, 2003-ban került sor. Az F1-es pilóták közül sokan zúgolódva fogadták a HANS kötelezővé tételét, kényelmetlennek tartották és azt állították, hogy akadályozza őket a visszapillantó használatában. Az eszköz azóta is sokat fejlődött, esztétikusabbá és kényelmesebbé tették. A nagy sorozatok közül a NASCAR volt az utolsó, amely beadta a derekát, ehhez a legendás Dale Earnhardt 2001-es halála adta meg a végső lökést. Lehetetlen megmondani, hogy hány versenyző köszönheti az életét Dr. Hubbard és sógora találmányának, egy azonban biztos, ezután is rengeteg életet fog megmenteni az eszköz.