Vágólapra másolva!
Nincsenek forradalmi változások az idei F1-es szezon előtt a szabálykönyvekben, azonban az apró módosítások is látványos eredményekkel járnak. Összeszedtük, mihez kell az idén alkalmazkodni az F1-ben!

A jövő héten megkezdődik az idei F1-es autók bemutatásának sorozata, és a nyakunkon van a tesztidőszak is, amikor már élesben kell kipróbálni az idei modelleket a március 17-én kezdődő Ausztrál Nagydíjra, valamint a december elejéig tartó, hosszú szezon versenyeire készülve.

Az idei szezon előtt a technikai és a sportszabályzat is számos ponton módosul, de nem kell például a 2016-2017 közötti forradalomra számítani. Változásból azonban így is akad annyi, hogy újszerű legyen az autók megjelenése, váratlan események történjenek a versenyeken, árnyaltabbá váljanak az erőviszonyok, és talán még előzni is könnyebb legyen.

A Hungaroringen már tavaly ízelítőt kaphattunk az idei F1-es autók új első szárnyáról Forrás: Hungaroring

A technikai szabályzat változásaiban az aerodinamikát érintő módosítások okozzák a legnagyobb fejtörést a tervezőknek, és az autók külsejére is ez gyakorolja majd a legnagyobb hatást. Az előző szezon első versenyein kevés előzést láthatott a közönség, ezért a Liberty Media kutatócsoportja, élén Ross Brawnnal rávette a csapatokat, hogy egyezzenek bele a szabálykönyv átírásába.

Az első vezetőszárny a tavalyinál kevesebb, maximum öt légterelőből áll majd, a szélességét viszont 1,8-ról 2 méterre növelték,

ezzel próbálják ellensúlyozni a teljesítményveszteséget. Az autó két oldalán látható, ún. bargeboardok aránya is változik, 47,5 cm helyett csak 35 cm magasak, viszont 10 centiméterrel hosszabbak lehetnek. A hátsó szárny 10 cm-rel szélesebb, 1,05 méteres lesz, a magassága 7 cm-rel 87-re nő. A DRS hatása is jelentősebbnek ígérkezik, 6,5 cm helyett 8,5 cm lesz a nyílás.

Forma-1, 2019-es autó felülről
Forma-1, 2019-es autó oldalról
Forma-1, 2019-es autó szemből
Forma-1, A 2019-es autó műszaki rajza
Forma-1, 2019-es autó felülről
Forma-1, 2019-es autó oldalról
Forma-1, 2019-es autó szemből
Forma-1, A 2019-es autó műszaki rajza
Forma-1, 2019-es autó felülről
Forma-1, 2019-es autó oldalról
Forma-1, 2019-es autó szemből
Forma-1, A 2019-es autó műszaki rajza

A szabályalkotók ezzel azt próbálták elérni, hogy az autók ne legyenek lassabbak, de kevésbé generáljanak turbulens légáramlatokat, amelyek megzavarják a hátulról érkező, támadni próbáló autókat az aerodinamikai tapadás csökkenésével. Ettől azt várják, hogy a támadók közelebb tudnak kerülni az elöl haladókhoz, az élcsapatok viszont nem hiszik, hogy lényegesen könnyebb lesz előzni.

A módosítás jelentős többletmunkát okozott az istállóknak,

ezért többen attól félnek, hogy az átalakított autók miatt növekednek majd a különbségek azok között, akik ráéreznek a trükkökre, és azok között, akik kevésbé. Azok a csapatok, amelyek nagyobb pénzügyi és kutatási forrásokkal rendelkeznek, jobb esélyekkel indulnak, ráadásul a „kicsik” a hírek szerint nehezen találtak kiskapukat a szigorúan megírt regulákban.

Megszűnik egy régi igazságtalanság

Folytatódik a trend, tovább híznak az autók, a minimumsúly 2019-től már 743 kg lesz, az eddigi 733 helyett. Ráadásul, 105 kg helyett már 110 kg-nyi üzemanyagot használhatnak el a pilóták a versenytáv során, így talán kevésbé kényszerülnek majd spórolásra, bár felmerült, hogy az autók telitankolása a többletsúly miatt nem lesz mindig indokolt. Az viszont üdvözlendő, hogy

az idei szezontól 80 kg-os minimumsúlyt állapítanak meg a pilótáknak is, akiket így nem kell majd fogyókúrára kényszeríteni, és a magasabb testalkatúak sem kerülnek automatikusan hátrányba.

A módosítást Lewis Hamilton már tavaly méltatta, de azoknak sem kell aggódniuk, akik jól érzik magukat a bőrükben. A 80 kg-os kvótát az üléssel együtt határozták meg, akik ennél könnyebbek, ballasztot kapnak az ülésnél, így az autójuk súlyelosztása sem tér majd el nehezebb ellenfeleikétől.

A gumik frontján is próbálták észszerűbbé tenni a helyzetet, de ez várhatóan így még bonyolultabb lesz. Eltűnnek a szivárvány színeit idéző jelölések, minden futamon csak lágy, közepes és kemény gumi lesz piros, sárga és fehér jelzéssel. Az eddigi hétféle keverékből megmarad öt, amiket minden egyes hétvégére „hozzárendelnek” a három gumitípushoz.

A legkeményebb (fehér) és a leglágyabb (piros) keverékek közül a végleteket a csík nélküli változatok jelentik Forrás: Pirelli

Időbe telik majd megszokni, hogy például a lágy gumi az adott pályán nem ugyanaz a keverék lesz, mint az előzőn. A Pirelli az idei szezonra 0,4 mm-rel csökkenti a futófelület vastagságát, így az abroncsok kevésbé lesznek majd hajlamosak a túlmelegedésre, ezáltal a hólyagosodásra. Várhatóan több lesz az egykiállásos verseny, de

a legjobb forgatókönyv érvényesülése esetén a pilóták bátran nyomhatják majd a pedált, és a korábbiaknál könnyebben támadják majd egymást.

Akadnak szintén látványos, de a nézői élmény szempontjából kevésbé lényeges módosítások is: a hátsó szárnyak véglapjaira helyzetjelző LED-csíkokat kell felrakni, még a korábbiaknál is erősebb bukósisakokat vezetnek be, és sokkal szigorúbban definiálják a visszapillantó tükrök elhelyezését, részben azért, hogy elejét vegyék a Ferrari tavalyi trükközésének, bár a megoldásuk elvileg szabályos marad.

Lefokozták a kockás zászlót

A technikai szabályzat mellett a sportszabályzat is módosult a 2019-es szezon előtt, itt is akadnak elvontabb és praktikusabb újdonságok egyaránt. Az előbbi kategóriába sorolható, hogy a szuperlicencek megítélésekor már nem veszik figyelembe, ha egy adott pilóta egy adott évben egynél több sorozatban ér el értékelhető eredményeket (ezt Mick Schumacher is kijátszotta), csak a legjobb szereplése számít. Ennél fontosabb, hogy

büntetések esetén megszűnik a bokszutcai sorban állás az első szabadedzés kezdetén.

Amennyiben egy pilóta legalább 15 rajthelyes büntetést kap, automatikusan a mezőny végére kerül. Ha több versenyző „egyszerre” kerül ebbe a helyzetbe, mostantól az időmérőn elért eredményeik alapján rangsorolják őket, így a mezőny minden tagját motiválják arra, hogy minél előrébb végezzenek a szombat délutáni helyosztón.

A Mercedes már tavaly kipróbálta a szárnyra szerelt LED-eket Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Operatív szempontból fontos, de lényegében csak jelképes változás, hogy a futamokat mostantól hivatalosan nem a kockás zászlóval intik majd le, hanem a LED-paneleken megjelenő kockás jelzés jelenti majd a verseny végét. Ettől függetlenül továbbra is lengethetik majd félretájékoztatott celebek a zászlót, de ha rosszkor mondják nekik, hogy lengessenek, azzal sem zavarják meg a verseny menetét.

Nincs több trükközés a Safety Car-fázisok végén sem.

Eddig az ún. „Safety Car-vonalig” volt tilos az előzés, amikor a biztonsági autó a bokszutcába hajtott, az idei szezontól viszont már csak a rajt-cél vonaltól engedélyezett a helycsere. Ez kissé megnehezíti a szemfüles versenyzők dolgát, akik így kevésbé tudnak majd hasznot húzni abból, hogy az előttük haladó ellenfél esetleg nem veszi időben a lapot.

Nem lesz több dugó a bokszutca végén Forrás: Clive Rose/Getty Images

A „Safety Car-vonal” a Safety Car és a VSC-fázisok során is figyelmet érdemel majd, mert eddig a pályán lévő két vonal között nem volt kötelező követni a megállapított szintidőket, ha az adott pilóta a bokszba hajtott, és a bokszutcában egyébként is kénytelen volt betartani a sebességhatárt. Ez megszűnik, bokszkiállás esetén sem lehet majd időt nyerni az ominózus pár méteren.

Kevésbé lesznek hátrányos helyzetben a bokszutcából rajtolók,

mivel az idei szezontól megengedik nekik, hogy a rajtrácsra igyekvő ellenfeleikhez hasonlóan melegítő köröket tegyenek meg, és részt vehetnek a felvezető körön is, de mindkét forduló végén vissza kell térniük a bokszutcába. Így azonban mostantól már ők is üzemmeleg gumikkal eredhetnek majd a mezőny nyomába.

Szabályok, kivételes esetekre

Akadnak olyan regulák, amelyek a szezon nagy része során szinte semmilyen gyakorlati jelentőséggel nem bírnak majd, amikor viszont alkalmazni kell majd őket, hirtelen igencsak meghatározók lehetnek.

Nem dolgozhatnak akárhányan a csapatoknál, még a gyakornokokra is kvótát írtak elő Forrás: DPPI/Florent Gooden

Ilyen előírás, hogy az a pilóta, aki nem tud a pole pozíciót megszerző versenyző eredményéhez képest 107%-on belüli időmérős kört teljesíteni, továbbra is kaphat rajtengedélyt, de csakis az utolsó kockából vághat neki a versenynek,

azokat a versenyzőket előrébb kell sorolni, akik kvalifikálták magukat, akár rajtbüntetésekkel is.

Az elmúlt évekhez hasonlóan az FIA tovább szigorította az olajégetéssel kapcsolatos előírásokat is. Az idei szezontól kötelező lesz leereszteni az olajat minden kiegészítő tartályból az időmérő idejére, így érdekes lesz látni, hogy melyik gyártó melyik istállójának marad meg az elhíresült „bulimódja” a Q3-ra.

A csütörtöki bokszlátogatás egyik érdekessége volt a gépátvétel, ez változhat Forrás: DPPI/Florent Gooden

Megjegyzendő két szabály azok közül is, amelyek elsősorban akkor lesznek majd érdekesek, ha megszegik őket. 2019-től a csapatok 18 órával az első szabadedzés előtt kötelesek önkéntesen nyilatkozni arról, hogy az autóik megfelelnek a szabályoknak, ha ezt elmulasztják, nem indulhatnak a hétvégén. Ettől függetlenül

az FIA fenntartja a jogot, hogy szúrópróbaszerű ellenőrzéseket hajtsanak végre, és természetesen megmaradnak az edzések, futamok utáni bevizsgálások is.

Végül, de nem utolsósorban, évente hat esetben lehetőséget kapnak gyakornokok is, hogy a csapatonként 60 fős stábot kiegészítve munkatapasztalatot szerezzenek éles bevetésen is. Trükközni viszont nem nagyon lehet majd, mert egy gyakornok maximum két alkalommal dolgozhat tanulóként az F1-es nagydíjakon.