Társoldalunk:

Szinte még gyerekek, de már a motorsport csúcsára értek

2019.02.06. 10:27

Danyiil Kvjat

Életkor a szezonnyitó napján: 24 év 325 nap
Csapat: Scuderia Toro Rosso
Rajtszám: 26
F1-es nagydíjrajtok száma: 72

A „torpedó” utolsó utáni esélye következik

Az orosz Danyiil Kvjat ékes példája annak, hogy milyen hátulütői lehetnek bármilyen sportágban, ha valakit túl fiatalon dobnak be a mély vízbe. Vitalij Petrov után az F1 történetének második orosz pilótája 2014-ben, 19 évesen mutatkozott be a száguldó cirkuszban, miután a Red Bull nagy meglepetésre nem az ülésre esélyesebbnek vélt Antonio Felix da Costának, hanem a GP3-ban versenyző, a 2013-as bajnoki címet is elhódító Kvjatnak szavazott bizalmat.

Ezzel az orosz lett az első, aki közvetlenül a 2010-ben életre hívott utánpótlás-szériából került az F1-be.

Első F1-es idényében Kvjat meghálálta a bizalmat, rögtön az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon rekordot döntött, miután a 9. helyen végezve minden idők legfiatalabb pontszerzője lett. Ezzel Sebastian Vettel 2007-es USA Nagydíjon felállított csúcsát adta át a múltnak.

Nem sokan fogadtak volna rá, hogy Kvjat 2017-es menesztése után ismét a mezőny tagja leszForrás: Sputnik/Alexey Kudenko

Első idényében a nyers tempóját mindenképpen bizonyította, legyőzte az időmérőkön a jóval rutinosab Jean-Éric Vergne-t, akinek ez jelen állás szerint F1-es pályafutása végét is jelentette. Minden jel arra utalt, hogy 2015 is a Toro Rossóban találja majd,

Sebastian Vettel Ferrarihoz szerződése azonban megnyitotta előtte az utat a Red Bullhoz, mint később kiderült, talán túl korán.

Első szezonja az anyacsapatban amolyan tanulóévnek is felfogható volt Daniel Ricciardo oldalán, aki az időmérőkön 14-5 arányban győzte őt le. A versenyeken Kvjat volt a jobb, legalábbis ami a pontokat illeti, a Red Bull híresen rossz megbízhatósága azonban nem a legpontosabb képet adta kettejük egymáshoz viszonyított teljesítményéről.

Ami nyugtalanítóan hathatott az oroszra, hogy a Red Bull-tanácsadó Helmut Marko által az egekig magasztalt 17 éves Verstappen szárnyalt a Toro Rossóban, ezzel nyomás alá helyezve a Red Bullt és Kvjatot is 2016-ra.

Második éve a „nagyok” között nem indult a legjobban, Ausztráliában el sem tudott rajtolni, Bahreinben hetedik lett, majd jött a kínai verseny. A rajt után agresszíven bebújt Sebastian Vettel mellé, a négyszeres világbajnok későn vette észre, elkerülve az ütközést, nyitott a kormányszögön, és nekiment Kimi Räikkönennek. 

A tavalyi Abu-dzabi gumiteszten visszaült a Toro RossóbaForrás: James Bearne/Getty Images

Vettel és Kvjat elhíresült futam utáni szóváltása során a német „torpedónak” titulálta versenyzőtársát, ez a becenév azonban csak egy futammal később, Oroszországban nyert értelmet, amikor Kvjat teljesen elmérte a rajt utáni féktávot, és felöklelte a Ferrarit, majd mintha ez nem lett volna elég, egy kanyarral később újra nekiment, végleg kiütve a versenyből Vettelt. Az orosz ezzel megpecsételte a sorsát.

A Red Bullnál a legkevésbé sem voltak elragadtatva a látottaktól, és úgy döntöttek, hogy kihasználják az adódó alkalmat, és megcserélik a Toro Rossónál vezető Verstappennel, azaz visszaminősítik a fiókcsapatba. Marko szerint ezzel „esélyt adtak” Kvjatnak, hogy „ismerős környezetben nyerhesse vissza a formáját és mutassa meg a benne rejlő potenciált”. A valóság viszont más képet festett,

az osztrák tanácsadó könyörtelensége – ami legalább annyira volt köszönhető annak, hogy Verstappent szerették volna a Red Bullhoz láncolni, mint Kvjat botladozásának – végérvényesen aláásta az orosz önbizalmát,

aki nemhogy a formáját nem nyerte vissza, de még Carlos Sainztól is jócskán kikapott a szezon hátralevő részében.

A 2016-os Orosz Nagydíj rajtja, amikor hátulról felöklelte Vettel FerrarijátForrás: DPPI/Frederic Le Floc H

A mélyrepülés a következő évben is folytatódott, majd a Brit Nagydíj első körében csúcsosodott ki, amikor Kvjat kiütötte saját csapattársát. A pontot az i-re a szingapúri kiesés tette fel, a következő két versenyen, Malajziában és Japánban már Gasly ült az autójában, majd Kvjat hiába tért vissza és szerzett pontot Austinban, a Red Bull végleg elköszönt tőle, ezúttal a korábban a juniorprogramból egyszer már kirúgott Brendon Hartley-ra cserélték le.

Valami történt vele mentálisan, elveszítette a sebességét és a könnyedségét. Sok dologgal próbálkoztunk, de a tempója nem akart visszatérni. Sajnos ötletünk sincs, hogy mi történhetett– mondta Marko akkor. Úgy tűnt, ezzel végleg befellegzett Kvjat F1-es karrierjének, a Ferrari azonban mentőövet dobott neki, és leszerződtette fejlesztőpilótának. Ekkor azért nem sok jel utalt arra, hogy valaha még láthatjuk őt a mezőnyben, arra pedig, hogy a Toro Rossóval tér vissza 2019-ben, sokan egy lyukas garast sem adtak volna.

Helmut Marko szerint a Ferrarinál Kvjat érettebbé váltForrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Pedig ez történt, Ricciardo váratlan Renault-hoz szerződése, majd Gasly előléptetése felszabadított egy ülést a Red Bull fiókcsapatánál, és mivel a juniorprogram eddig nem látott pilótahiánnyal küzd (nagyban a humánusnak nagy jóindulattal sem nevezhető szelektálási elv miatt), Helmut Markónak gyakorlatilag két választása maradt: vagy leigazol egy „külsőst”, vagy visszahozza Kvjatot. Az osztrák utóbbi mellett döntött, mint mondta, Kvjat megváltozott a Ferrarinál töltött év alatt. A sebessége mindig is megvolt, de gondjai voltak a mentális oldalon. A Ferrarinál érettebbé vált egy teljesen más környezetben. Azt Marko is elismerte, hogy Kvjat kezére játszott az is, hogy a korábbi évekkel ellentétben nem volt kéznél olyan versenyző a Red Bull programjában, akinek megvannak a szükséges superlicenc pontjai, és gondolkodás nélkül be tudták volna ültetni a Toro Rossóba. Nem sokan mondhatják el magukról, hogy kaptak második esélyt, a Forma-1-ben ez pedig szinte ismeretlen fogalomnak számít. Hogy Kvjat élni tud-e vele, az az idén kiderül.

Cikkünk következő oldalán Carlos Sainzról, a Renault 24 éves pilótájáról olvashat!