Társoldalunk:

Marko: A Red Bull visszanyerte az elveszített leszorítóerőt

2019.01.24. 16:09

A Red Bull motorsport-tanácsadója elárulta, hogy már a tavaly nyári szinten járnak az új szabályok által megnyirbált leszorítóerővel, a szezonnyitóra pedig még tovább fejlődhetnek.

Olasz sajtóértesülések szerint a Ferrari olyannyira jól áll az idei autójával, hogy a szélcsatornában mért adatok szerint a jelentős aerodinamikai szabályváltozások ellenére már vissza is nyerte az azok miatt eleinte elveszített leszorítóerőt. Hogy a hír igaz-e, azt a maranellóiak nem erősítették meg, azt azonban, hogy ez lehetséges, a Red Bull most igen. Helmut Marko, az energiaitalosok motorsport-tanácsadója arról számolt be, hogy jelenleg a tavaly nyári szintnek megfelelő leszorítóerőt tudnak előállítani a 2019-es konstrukcióval, amiből azért még nem következik egyenesen, hogy kudarcot vallottak az előzést segítő új regulák.

Sokba kerülnek az új szabályok a csapatoknak, köztük a Red Bullnak isForrás: Picture-Alliance/AFP

A Red Bullnál akár azt is mondhatják most, hogy ők előre szóltak, tavaly májusban ugyanis az elsők között bírálták élesen az FIA és a Liberty Media által 2019-re bevezetett új szabályokat. Az első szárnyak egyszerűbbé, valamint a hátsó szárnyak szélesebbé és magasabbá tételétől azt várják, hogy megkönnyítik az előzést, mert az autók kisebb leszorítóerő-veszteség mellett lesznek képesek követni egymást. A Red Bull tavaly nem csak azt emelte ki, hogy elkapkodták az új szabályokat, hanem azt is jelezte, hogy mindezzel a kívánt hatást nem, csak a még nagyobb mértékű pénzköltést fogják elérni.

A jelek szerint igazuk lett, Helmut Marko ugyanis azt nyilatkozta az Autosportnak, hogy 15 millió euróval lettek „szegényebbek", miközben az elveszített leszorítóerőt már visszanyerték.

A Red Bull tanácsadója ezzel együtt hozzátette, hogy az új első szárnyak még így is könnyebbé tehetik az előzést. Ugyanolyanok az [aerodninamikai] adataink, mint tavaly nyáron, mire pedig Melbourne-be érünk, valószínűleg még jobbak is lesznek. Jelenleg zajlik egy párbeszéd köztünk, a Ferrari és a Mercedes között. Egyetértünk abban, hogy a szabályokat nem mérnököknek kellene meghatározni, mert amint őket is bevonjuk, elkezdenek emelkedni a költségek, és minden bonyolult lesz."

Az új szárnyak drágák, valamint az is kérdéses, hogy beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeketForrás: Sahara Force India/James Moy Photography

Az FIA és a Liberty amiatt vezették be az új szabályokat, mert nem akartak várni a 2021-es átfogó reformokig, mondván ha javíthatnak a shown, azt minél előbb meg kell tenni. Marko szerint első sorban a Mercedes kardoskodott amellett, hogy már az idei szezonra lépjenek, mert „mindenki láthatja, hogy milyen nehezen tudnak előzni, amikor hátraesnek."

Nem csinálnak második számú pilótát Gaslyból

Az új szabályok okozta frusztráltság adott esetben akár fokozódhat is a Red Bullnál, Marko ugyanis már előre leszögezte, a csapathoz a Toro Rossótól előléptetett Pierre Gasly szabadon versenyezhet Max Verstappennel, aminek azért nem mindig szokott jó vége lenni. „Gasly nem második számú pilóta, ez ellenkezik a Red Bull elveivel – nyilatkozta az Auto Bildnek. – Max javított a teljesítményén tavaly, [Daniel] Ricciardo pedig megérezte ezt. A tippem az, hogy Gasly közelebb lesz Maxhoz az időmérőn. Ez normális egy topcsapathoz érkező újoncnál."

Christian Horner csapatfőnök szerint Gasly felkészült a Verstappen elleni küzdelem jelentette kihívásra. „Ugyanazt a programot járta végig, mint Max, azért van itt, mert úgy gondoljuk, hogy ő a legjobb feltörekvő tehetség, megérdemli ezt a lehetőséget az autónkban. Nagy dolgokat várunk rőle."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK