Társoldalunk:

Marko élesen bírálta a Formula E-t, a Red Bull csak kifogást lát benne

2019.01.19. 11:01

Az F1-ben is sikeres Red Bull nem követi az autógyártók példáját, és nem tervezi, hogy belép a Formula E-be. Helmut Marko szerint az egész csak egy dráguló kifogás.

Új autóval, és újonnan csatlakozó autógyártókkal indult el tavaly decemberben a Formula E 2018-2019-es szezonja, a vállalatok fokozódó érdeklődése azonban nem hatotta meg a Red Bullt, ők továbbra sem jelennek meg az elektromos autóversenyben, és Helmut Marko éles kritikát is megfogalmazott a sorozattal kapcsolatban.

Marko kizárta, hogy a Red Bull beszálljon a Formula-E-beForrás: Picture-Alliance/AFP

Az egykori F1-es pilóta szerint a Red Bull „purista" a versenyzés terén, és az elektromos bajnokság nem passzol a márkájuk marketingstratégiájához. Sőt, kifejezetten az autógyártók taktikájának tartja.
Nekünk a Formula E csupán egy kifogásnak tűnik az autóipar részéről, hogy eltereljék a figyelmet a dízelbotrányról. A dízel messze a leghatékonyabb motor – nyilatkozta Marko az Autosportnak. – A költségek eleinte [évente] nyolcmillió [dollárra] rúgtak, most már bőven 20 fölött vannak. Ha a Porsche és a Mercedes révén az igazán nagyok is megjelennek, ismét drágulni fog."

Marko kifogásolta a sikerhez kellő készségeket is, bár elismerte, erénye is van a Formula E-nek.

„A Formula E autói olyanok, mint egy Forma-3-as autó 400 kilónyi akkumulátorral. Nem a leggyorsabb pilótáról szól, mert még a Forma-1-nél és az összes többi sorozatnál is sokkal jobban kell gazdálkodni az energiával. Annyira lassúak. Csak ezeken a szűkös és kanyargós pályákon néznek ki jól a versenyek, de az hatalmas előnye, hogy a Formula E egy szuper marketing buli a városok közepén."

Marko szerint az FE egyetlen előnye, hogy városközpontokban rendezik a versenyeketForrás: Joe Portlock / LAT Images/Motorsport Images

A Mercedes-Benz Motorsport igazgatója, Toto Wolff is azt mondta, kíváncsi, hogy a Formula E vajon igazi verseny-e vagy „inkább egy rendezvény". Marko arra számít, hogy a gyártók lelkesedése is csökkenni fog, ha elmaradnak majd a sikerek.

„Kérdezze meg a barátnőjét, hogy Spába vagy inkább New Yorkba menne-e! – mondta Marko a riporternek. – Ez a Formula E alapja, hogy az emberek közelébe mennek. A tévében alig nézi valaki. Győztes csak egy lehet, és amikor a költségvetések 40-50 millióra rúgnak majd, legalább egy [gyártó] csak az 5. vagy a 6. lesz. Ekkor szerintem az eufória gyorsan elszáll majd."

A 2012 és 2013 között a Red Bull juniorprogramjában is megforduló Antonio Felix da Costa a Formula-E vezetőihez hasonlóan nem kívánta kommentálni Helmut Marko szavait, azt azonban elmondta, hogy az elektromos versenyzés egyáltalán nem olyan rossz, mint ahogyan azt elsőre ő maga is gondolta.

Da Costa először szintén nem volt elragadtatva a Formula E-től, mostanra azonban megszeretteForrás: Joe Portlock / LAT Images/Motorsport Images

„Sok dolog van, ami olyan vonzóvá teszi ezt a bajnokságot. Igen, elektromos autókról van szó és igen, nem fogok hazudni, amikor először vezettem egy ilyet, nem élveztem, most azonban már élvezem. Más a megközelítésünk egy versenyhétvégéhez, úgy a versenyzéshez összességében. Valahogyan pedig mindannyian megtanultuk élvezni ezt az egészet. Láthatjuk, hogy olyan pilóták, akik korábban kritizálták a Formula-E-t, mint Felipe Massa, vagy Andre Lotterer, most már nem teszik. Nem bérgokartokkal versenyzünk, azzal, hogy itt vannak az autógyártók, sok forog kockán."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK