Társoldalunk:

Symonds nem a szárnyakat, a stratégiákat piszkálná

2019.01.13. 15:42

Nagyon könnyen csökkenthetnék az F1-es autók leszorítóerejét, de ettől még nem biztos, hogy jobb lenne a versenyzés. Pat Symonds, az F1 egyik veterán szakértője máshol keresi az izgalmak kulcsát.

Vitaindító kijelentéssel állt elő néhány nappal ezelőtt Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke, aki úgy vélte, elég lenne lebutítani az F1-es autók aerodinamikáját ahhoz, hogy jobb versenyek legyenek. Tost ötletének lényege, hogy a gyengébb aerodinamikai tapadás révén kevesebb lenne az autók mögött a turbulencia, könnyebb lenne üldözni és kifékezni az ellenfeleket.

A gondolat táptalajra talált, még akkor is, ha az F1-ben természetesen semmit sem lehet egy tollvonással elintézni, de a jogtulajdonos saját kutatócsoportjának tagja, Pat Symonds egy rövid időre eljátszott Tost ötletével az Autosport International Show-n.

Ilyen pillanat egy évben egyszer vanForrás: DPPI/Florent Gooden

„Gyakran előfordul, hogy amikor egy vitát kell megoldani, akkor extrém szintre kell emelni a témát, és megnézni, hogy mi lesz a válasz – összegzett a brit veterán. – Ha nem lenne leszorítóerő, mondhatnánk, hogy jobb lenne a helyzet, mert nem veszíthetünk el semmit, amivel nem rendelkezünk – utalt az üldöző autók helyzetére. – E téren van némi logika az érvelésben.”

Ez azonban ennél sokkal bonyolultabb 

– szögezte le. – Lehetne a mostani Forma-1-es autóknál feleakkora leszorítóerőt generáló autót építeni, de sokkal rosszabb súlyelosztással. Nagyon könnyű lenne, de nem járnánk jobban azzal sem” – tette hozzá, arra célozva, hogy a mérnökök a leszorítóerőt is felhasználják ahhoz, hogy az autót egyensúlyba hozzák.  

Az idén egyszerűbb szárnyak jelennek meg az autókonForrás: Hungaroring

Symonds szerint fontos, hogy az autók ne csak gyorsak, hanem látványosak is legyenek, ez azonban nem valósul meg akkor, ha szinte „odaszegezik” őket az aszfalthoz. Szélsőséges példaként a raliautókat hozta, szerinte ott lehet látni, hogy „abszolút a stabilitás határán van, nehéz vezetni és annak is látszik.”

A 2017-től bevezetett szélesebb, nagyobb leszorítóerőt termelő autókat pont azért alakították ki ilyennek, hogy a versenyzőket fizikailag is megterhelje a vezetés.

„Egy Forma-1-es autó nem mindig mutatkozik nehezen vezethetőnek – vélte a Benetton és a Williams korábbi technikai igazgatója. – Különösen mostanság, amikor a csapatok stratégiai okokból a maximális teljesítményszint alatt futnak, hogy csökkentsék a bokszkiállások számát. Bármit lehet mondani az autókról, csak azt nem, hogy látványosnak tűnnek.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK