Társoldalunk:

Michael Schumacher, a coach

2019.01.03. 12:04

Michael Schumacherre elsősorban autóversenyzőként tekintünk, de második visszavonulása után már fia, a mostanára az F1 kapujáig jutó Mick pályafutásának elindításában is nagy szerepe volt. Egy korábbi ellenfelük segítségével pillantunk be a rekordbajnok csemetéjének előmenetelébe.

Rekordbajnok, sporttörténeti jelentőségű szupersztár, a világ egyik leggazdagabb sportolója: Általában ezek a jelzők jutnak az eszünkbe először Michael Schumacher sportpályafutása kapcsán, de a vezetéknév hallatán manapság már egyre többször beugorhat fia, Mick Schumacher neve is.

A 19 esztendős fiatalember az idén a Forma-2 mezőnyében próbál majd szerencsét. Tavaly megnyerte az F3-as Európa-bajnokságot, ez volt autóversenyzői pályája eddigi legnagyobb sikere, miután az F4-ben és eleinte az F3-ban nem váltotta meg a világot. A feladata azonban egyáltalán nem könnyű, a Schumacher név áldását és átkát egyszerre viszi magával, édesapja balesete miatt ráadásul az elvárhatónál is elviselhetetlenebb médiafigyelem közepette lépked a Forma-1 felé.

Mick Schumacher hatalmas örökséggel indult, és nagy terhet visz a vállánForrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Frankhoermann/Sven Simon

Nem Mick Schumacher az első olyan versenyző, akinek édesapja korábban F1-es pilóta, sőt világbajnok volt, de ő az egyetlen, aki az atyai jó tanácsokat minden idők eddigi legsikeresebb gyorsasági autóversenyzőjétől kapta. Legalábbis, egy ideig, mert Mick pályafutásának kezdetével átfedésben Michael visszatért az F1-be, az elmúlt 5 év során pedig valószínűleg nem számíthatott édesapjára a síbaleset következményei miatt. 

Michael Schumacher a 2012-es szezon végén vonult vissza végleg az F1-től, majd a következő évben a korábbiaknál gyakrabban megfordult fia versenyein, de nem az átlagos gokartos apuka volt. 

„A gyerek a német bajnokságban ment, és az apja csak egy-egy versenyére utazott el” – emlékezett vissza a 2012-es szezonra Matics Zsolt, az autóversenyzőket és üzleti döntéshozókat is edző Fit4Race program alapítója, aki a később a GP3-ig jutó Leonardo Pulcinivel dolgozott együtt a KF junior gokartbajnokságban. Egyebek mellett az édesanyja leánykori nevét használó Mick Betsch is az ellenfelük volt.

Nem tipikus sportszülők: Michael Schumacher és Jos Verstappen figyeli gyermekeiket a pálya szélénForrás: Matics Zsolt archívuma

„Az látszott, hogy jól versenyez a gyerek, de a nyers tempója nem volt átütő. A gokartban nem volt annyira durva. A következő évben Mick Junior néven bekerült a nemzetközi gokartos életbe, 2013-ban ott már Schumi elég sokszor vele volt a pályán, mivel már nem Forma-1-ezett. A tempója általában jó volt, és nagyon jó manővereket csinált a rajtoknál, előzések alkalmával.”

Nagyon meglepő volt látni, hogy Michael coachként volt jelen, ezt biztos, hogy tudatosan csinálták így. Teljesen érzelemmentesen kezelte, sohasem dicsérte meg a fiát, de le sem szidta. Valószínűleg a sátorban, a csapaton belül sem.” 

Matics Zsolt úgy emlékezett vissza, hogy az általa látottak alapján Michael Schumacher a gokartversenyeken „teljesen objektíven” figyelte fia szárnypróbálgatásait. „Ezt nagyon jól csinálta, valószínűleg felismerte, hogy ki kell zárnia azokat az érzelmeket, amik egy szülő-gyermek kapcsolatban benne vannak. Nyilván, mindenkinek a saját gyereke a legjobb meg a legügyesebb, de ezt náluk nem lehetett tetten érni.”

Saját példáját követte

Nem véletlen, hogy Schumacher a fia gokartversenyein sem a sportszülő szerepét töltötte be, hiszen a saját pályafutása során is az elsők között kezdett profi segítőkkel dolgozni a fejlődése érdekében. Ez akkoriban nem kifejezetten a vezetéstechnikára irányult, inkább a fizikai és mentális felkészülésre helyezte a hangsúlyt, hosszú évekkel megelőzve a kortársait.

Azért volt ő különleges, mert minden esetben megelőzte a korát legalább 5 évvel

– összegzett Matics Zsolt. – Ő volt az első, aki fizikálisan és mentálisan is készülni kezdett, és – akkor még fizioterapeutának hívták, de – performance coachot vitt magával Balbir Singh személyében. Vele élt, ugyanabban a lakásban, csak volt egy saját szobája. Ezt ő vezette be. Volt persze Josef Leberer [a McLaren korábbi, és a Sauber jelenlegi edzője – a szerk.], de ő a versenyeken volt ott, Schumacher mellett meg már akkor saját coach dolgozott."

„A többiek 5 évvel később kezdték el ezt a rendszert alkalmazni. [Mika] Häkkinenék Hintsával is csak a 2000-es években kezdtek ezzel foglalkozni, és [Aki] Hintsa sohasem volt performance coach, orvosként volt ott a versenyeken.”  

Balbir Singh és Schumacher búcsúzik egymástól a német pilóta első visszavonulása előtt, a 2006-os Brazil NagydíjonForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Db Arno Burgi

Erről egyébként ő maga nem szívesen beszélt, legalábbis nem termett sok babér annak, aki eseti jelleggel megpróbált a bizalmába férkőzni. Schumacher a fia versenyein sem állt le könnyen fotózkodni, de 2013-ban Matics Zsolt leszólította a korábbi hétszeres világbajnokot, a beszélgetésük azonban a közös téma ellenére sem jutott messzire.

Megkérdeztem, hogy lehet-e egy kérdésem, rezzenéstelen arccal annyit felelt, hogy ’mondd’.

„Azt kérdeztem tőle, hogy meg tudná-e mondani, hogy a Forma-1-es hétvégéken végeztek-e bármilyen [terhelésélettani] vizsgálatot. Úgy voltam vele, hogy ha válaszol, akkor én arra tudok valamit mondani. Azt felelte, hogy nem érti a kérdést, fogalmazzam meg sokkal pontosabban és tisztábban. Ezzel az ember rögtön veszett helyzetbe kerül, mint az egyetemi vizsgán, amikor meg van fogva.”

Egy közös fotó belefért Schumachernek, de a barátkozás civilben is elmaradtForrás: Matics Zsolt archívuma

„Megpróbáltam még egyszer megfogalmazni, de amilyen általános volt a kérdés, ő olyan általános választ adott rá. Azt mondta, nem, ők a versenypályán nem foglalkoztak mérésekkel. Volt egy edzőterme egy kamionban és ennyi. Onnantól kezdve ez a téma lezárult, elment. Érezte, hogy nem kellene ezzel a kérdéssel tovább foglalkoznia. Lehetőséget sem ad az ismerkedésre, ha neki valaki nem fontos, vagy nem kötődik hozzá.”

Nehéz is lehet a sztárcsemeték sorsa

Édesapja felbecsülhetetlen értékű tapasztalata és racionális hozzáállása mellett Mick oldalán állt az is, hogy gokartos évei alatt a létező legjobb felszereléssel, a Tony Kart gyári csapatánál versenyezhetett, lényegében gondtalan háttérrel. 2011-ben és 2012-ben 9. és 7. helyet szerzett a német bajnokságban, 2013-ban viszont már a 3. helyen rangsorolták. 2014-ben a Mick Junior nevet használta, 2. lett a német bajnokságban, valamint az Európa- és világbajnokságban is, mielőtt F4-es autót kezdett tesztelni a 2015-ös kategóriaváltásra készülve.

2014 óta Mick valószínűleg nem számíthat édesapja tanácsairaForrás: AFP

A kezdeti, gyengébb eredmények után Mick Juniornak segített a talpon maradásban, hogy nem ezektől függött az előmenetele, de a biztos háttér ellenére az inkognitójának folyamatos megszűnése miatt így sem volt könnyű dolga. A milliomoscsemeték helyzetéről édesapja egykori F3-as mérnöke, Peter Sieber is beszélt a GPhíreknek adott exkluzív interjújában későbbi pártfogoltja, Nico Rosberg kapcsán.

„Nicónak nem volt sok ideje tesztelni, és mindenki mindenféle szarságot terjesztett róla, pedig ez az iskolái miatt volt, fel kellett készülnie a vizsgáira. Volt egy tesztpilótánk, egy finn srác, aki most a Team Rosberg csapatmenedzsere a DTM-ben [Kimmo Liimatainen], ő ment, amikor Nicónak nem volt ideje.”

Amikor Nico jól szerepelt, mindenki azt mondta, hogy a felszerelése miatt volt, amikor nem ment jól, akkor azt állították, hogy tehetségtelen. Mindegy volt, hogy mit tett, az biztosan rossz volt.” 

Miközben a tehetségkutató programokon kívüli pilóták általában az anyagi „túlélés” határán egyensúlyoznak, a jó nevű fiatalok esetében inkább attól kell tartani, hogy összeroppannak a nyomás alatt. Vannak ellenpéldák, elég csak Rosbergre vagy a szigorú rezsimben felnevelt Max Verstappenre gondolni, de beszédes, hogy az F1 története során eddig csak két apa-fiú páros lett F1-es világbajnok Graham és Damon Hill, valamint Keke és Nico Rosberg révén.

Mick 2017-ben, édesapja első F1-es győzelme 25. évfordulóján vezethette az 1994-es világbajnok Benettont, legkésőbb ekkor már egyértelművé vált a célForrás: AFP/Loic Venance

„Azt kerülik most ki, hogy a nyomás a gyerek [vállaira] kerüljön” – mondta Mick Schumacher kapcsán Matics Zsolt, aki szétválasztotta a családi örökségből adódó belső nyomást és a közvéleménytől származó külső nyomást, szerinte utóbbinak csak akkor szabad felmerülnie a sportolónál, amikor az előbbit már fel tudja dolgozni.

Csak figyelik, hogy mire képes, és ez így teljesen jól van. Abban a pillanatban, amikor bekerülne egy tehetségkutató programba, még inkább megjelenne, hogy ’ő a Schumacher’, és az dupla akkora nyomást hozna.” 

„Biztos, hogy kapott ajánlatot a Toro Rossótól vagy a Saubertől, de annál okosabbak és intelligensebbek voltak, hogy elfogadja, és beletörjön a bicskája. Inkább azt mondták, hogy adott esetben még két évet készüljön a Forma-2-ben. Megfordították a szelet: Nem azt mondták, hogy „amikor hívnak, akkor megyek”, hanem „amikor majd én készen állok”. Ez nem rossz hozzáállás, mert ő az, aki ezt megteheti. Nála belefér, hogy elcsússzon fél évet, és feljavuljon, ő akkor is Mick Schumacher marad.”

Matics Zsolt edzést tartForrás: Fit4Race
Matics Zsolt és a Fit4Race

A Fit4Race egy Magyarországon egyedülálló program, amely a motorsportokban versenyző sportolók teljeskörű felkészítésére és a versenyhétvégéken való támogatására szakosodott, majd üzleti döntéshozókra is kiterjesztette a tevékenységét.

Az alapító, Matics Zsolt korábbi sikeres gokartversenyző, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán végzett fizioterapeuta, vezetőedző. A Fit4Race programjának van egy holisztikus modellje, amely révén arra törekednek, hogy folyamatos fejlődés és tanulás során a legjobbat hozzák ki a résztvevőkből.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK