Társoldalunk:

A Mercedesnél a legolcsóbb a pont, de a legdrágább a gyorsulás

2018.12.27. 09:08

Érdekes összesítés készült az F1-es csapatok költségvetéséről és a pénzen megvett eredményekről. az látszik, hogy ki bukott nagyot az idén, az kevésbé, hogy kinek érte meg költeni.

Részletes, kétrészes összesítést készített a Racefans az F1-es csapatok idei költségvetéseiről és az elköltött pénzzel elért eredményeikről. Az alapos, infografikákkal is színesített anyagban rendszerezték, hogy a csapatok mekkora költségvetésből hány pontot szereztek, ez alapján mennyibe került nekik egy pont megszerzése, és az eredményeik alapján kiszámították, hogy mennyit költöttek 1 másodpercnyi gyorsulás elérésére.

Ez egy nagyon drága autó, de arányaiban költséghatékonyForrás: AFP/Andrej Isakovic

Az egy pontra eső költség megmutatja, hogy egy adott istálló mennyire dolgozik hatékonyan (a motorfejlesztés költségei a gyártóknál nem szerepelnek az összesítésben), e téren kissé meglepő, hogy a világbajnok Mercedes vezeti a rangsort, de az már kevésbé, hogy a csökkenő határhasznosság elvének megnyilvánulása miatt nekik kerül a legtöbb pénzbe 1 másodpercnyi gyorsulás elérése.

Szembeötlő, hogy másfélszer akkora költségvetéssel a Renault mindössze 11 ponttal többet szerzett a Force Indiánál (beleértve a Belga Nagydíj előtt begyűjtött pontjaikat is), 

és az is látszik, hogy a Sauber hiába gyorsult szinte hihetetlenül sokat az elköltött pénzből, ehhez képest még mindig kevés pontot szereztek, ami a tavalyi óriási hátrányukra világít rá. Hasonló helyzet alakulhat ki jövőre a Williamsnél is, ami az idén 21,5 millió dollárt költött egy pontra, és 1 másodperc gyorsulás elméletileg 450 millió dollárba került volna, ha elértek volna ennyit, és lett volna ennyi pénzük.

A Sauber kiválóan fejlesztett, a McLaren egyáltalán nemForrás: AFP/2018 Getty Images/Charles Coates

Hasonló a helyzet a McLarennél is, az ő egész büdzséjük nem volt elég nekik ahhoz, hogy 1 másodpercnyi gyorsulást összehozzanak. A lista alátámasztja azokat a nézeteket, amelyek szerint a Forma-1-ben elsősorban pénzkérdés a csapatok sorrendje, hiszen a Ferrari és a Mercedes láthatóan többet költ a Red Bullnál, a középmezőny pedig az alulteljesítő McLaren és a Renault kivételével hasonló nagyságrendű pénzből gazdálkodik.

Az is látható, hogy a költségplafon bevezetése csak a mezőny felső felének fájna,

ha 150 millió dollárnál meghúznák a költségvetések felső határát, akkor a McLarennek és a Renault-nak 70-40 millió dollárt kellene visszavágnia (ezt valószínűleg mindkettő kész lenne megtenni), a Ferrari-Mercedes-Red Bull triumvirátusnak viszont gyaníthatóan óriási problémákat okozna a működésük átalakítása tömeges elbocsátások vagy új projektek nélkül.

  Büdzsé (millió $) Pont 1 pont ára (millió $) 1 mp ára (millió $) Átl. gyorsulás (mp)
Mercedes 400 655 0,61 353,5 -1,13
Ferrari 410 571 0,72 344,5 -1,19
Red Bull 310 419 0,74 236,6 -1,31
Renault 190 122 1,55 157 -1,21
Force India 120 111 1,08 96 -1,24
Haas 130 93 1,4 68 -1,89
McLaren 220 62 3,23 240 -0,92
Sauber 135 48 2,8 54 -2,5
Toro Rosso 150 33 4,54 131,5 -1,14
Williams 150 7 21,5 450 -0,33

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK