Vágólapra másolva!
Pascal Wehrlein csak később csatlakozik a Formula E 2018/19-es idényéhez, de nélküle is szép számban lesznek ex-Forma-1-es versenyzők az elektromos széria talán eddigi legjobb szezonjában.

A hétvégén a szaúd-arábiai Rijádban kezdetét veszi a Formula E 2018/19-es szezonja, ami több szempontból is az eddigi legérdekesebb idénynek érkezik az elektromos széria történetében. A második generációs autók bevezetésével nő a tempó, megszűnik a kötelező autócsere, valamint az eddiginél is több korábbi Forma-1-es pilóta lesz ott a mezőnyben. Közülük a legismertebbb és a legsikeresebb a Ferrarinál 8 idényt lehúzó 11-szeres futamgyőztes Felipe Massa, aki első sorban jól akar szórakozni, de azért nyerni is szeretne.

Massa első Formula E-futamára készül Rijádban Forrás: Motorsport Images/Alastair Staley

A Formula E az egyetlen sorozat, amelynek eddigi fennállása során minden szezonjában más versenyző lett a bajnoka. Ez első hallásra persze nagyobb szenzációnak tűnik, mint amekkora valójában, hiszen még csak négy szezonon van túl az elektromos széria, azt azonban megmutatja ez a statisztika, hogy mennyire kiélezett a küzdelem. „Szerintem az teszi izgalmassá a dolgokat a Formula E-ben, hogy sok pilóta képes a futamgyőzelemre, remélem, nekem is sikerülni fog – nyilatkozta az FE-ben most debütáló Massa a BBC-nek. – Talán ugyanez a helyzet a bajnoki címet illetően is.

Az izgalmakat eddig az is fokozta, hogy az autók nem bírták ki a teljes versenytávot, futam közben a pilótáknak a bokszba hajtva autót kellett cserélnie. Ez a most induló szezonban már nem így lesz,

az új, Gen2 becenév alatt futó konstrukciók ugyanis már végig fogják bírni a teljes versenyt, ráadásul a teljesítményük is nagyobb lesz, 200kW-t használhatnak a teljes futamon

(korábban ez az időmérős maximum teljesítmény volt), az időmérőn pedig legfeljebb 250kW-t hívhatnak le a pilóták a motorból.

Vergen tart tőle, hogy a Safety Car vonatozássá silányíthatja a versenyeket Forrás: Motorsport Images/Malcolm Griffiths

Az új formátum szerint a versenyek 45 percből, plusz egy körből fognak állni, amiről Jean-Éric Vergne, a Toro Rosso korábbi F1-es pilótája, a Formula E aktuális címvédője úgy gondolja,jót tehet az izgalmaknak,

a tartósabb autók szerinte azonban adott esetben akár unalmasabb futamokat is eredményezhetnek.

„Szerintem nagyon érdekes lesz, sok eltérő stratégiát láthatunk majd – nyilatkozta a francia a Racefansnek. – Az egyetlen, méghozzá elég nagy aggodalmam, hogy egy hosszú biztonsági autós fázis után már nem kell spórolni az akkumulátorral.

Már szóltam emiatt, de senki sem hallgatott rám. Talán tévedek, nem tudom, egyszerűen így érzem."

A korábbi évek futamain nem egyszer, láthattuk, hogy akár az élen álló pilóta is bajba került a futam végén, mert nem spórolt eléggé az akkumulátorával.

A biztonsági autó alatt azonban annyi energiát megtakaríthatnának a versenyzők, hogy utána már mindannyian teljes gázon mehetnének a verseny végéig.

„Ha mindenki csak követi a másikat és nincs előzés, az emberek meg fogják unni a dolgot – mondta Vergne. – Remélhetőleg tévedek, de ha az első futamon látunk pár balesetet, amit valószínűleg minden Formula E-futamon látunk, és az autók csak vonatozni fognak utána, akkor szerintem meg kell majd változtatniuk pár dolgot."

A Formula E futamain a szűk utcai pályák miatt gyakoriak a balesetek, így a biztonsági autó is gyakran kell a pályára hajtson Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

A szervezők az idei szezontól bevezetik az úgynevezett „támadó üzemmódot", amivel a pilóták ideiglenesen energiatöbblethez juthatnak.

A második körtől kezdve gyakorlatilag bárki igénybe veheti ezt a lehetőséget úgy, hogy áthajt a pálya egy előre meghatározott, az ideális ívtől arrébb eső részén, majd a kormányon található gomb segítségével lehívja a pluszenergiát.

A szervezők a pálya digitális leképezésével a közvetítésben láthatóvá teszik azt a területet, amelyen áthajtva igénybe lehet venni az üzemmódot.

Új gyártók, új pilóták

A legnagyobb érkezőt mindenképpen a DTM-et Formula E-re cserélő HWA Racelab jelenti. Az istálló a Mercedes 2019/2020-as szezonra esedékes gyári debütálásának készíti elő a terepet a sorozatban, méghozzá az együttessel a német túraautó-bajnokság 2018-as idényét megnyerő Gary Paffettel, valamint a McLaren F1-es csapatától érkező Stoffel Vandoorne-nal a volánnál. Akárcsak a túraautósok között, a csillagos márka itt is összecsaphat majd a BMW-vel, amely az Andretti Motorsport technikai partneréből szintén gyári alakulattá erősödött. Megérkezett a Nissan is, amely az FE legsikeresebb istállójával, az e.damsszal szövetkezett és Nissan e.dams néven indul a soron következő idényben.

Vandoorne-nak nem volt hosszú szünete, kevesebb, mint egy hónappal az F1-es szezonzáró után már a Formula E-ben áll rajthoz Forrás: Formula E

Ami a korábbi F1-eseket illeti, Vandoorne és Massa mellett most debütál a korábban a Sauber és a Manor istállónál megforduló Pascal Wehrlein is. A DTM 2015-ös bajnoka az élő mercedeses szerződése miatt az első versenyen még nem lesz ott, Marrakeshben csatlakozik a mezőnyhőz. Az új ex-F1-es arcok mellett természetesen a már ismert pilóták is felbukkannak a rajtrácson, a teljesség igényével a mezőny tagja lesz Sébastien Buemi, a már említett Vergne, az ifjabb Nelson Piquet, Lucas di Grassi, André Lotterer és Jérome d'Ambrosio is.

A mezőny legidősebb volt F1-es versenyzője a debütáló Massa, akit a teljes rangsort tekintve is csak Gary Paffett előz meg ezen a téren.

„Talán még pár évig versenyezhetek és igazán élvezhetem a pályafutásomat, mielőtt úgy döntök, hogy befejezem” – mondta a 37 esztendős brazil pilóta.

Nem ismerem a pályákat, csak Monacót, legalábbis a pálya felét. Fontos megérteni az akkumulátorokat, hogy miként használjuk őket tökéletesen, különösen a futam során, hogyan spóroljunk és töltsük fel őket. Meglátjuk, hogy mennyit tanulok az első futamon, ugyanakkor már idáig is sokat tanultam azóta, hogy először vezettem az autót. A teszten minden jól ment, de most jön az, ami számít."