Annak ellenére, hogy a 2019-es lesz minden idők legfiatalabb átlagéletkorú Forma-1-es mezőnye, a háromszoros világbajnok Jackie Stewart aggódik a fiatal pilóták helyzete miatt. Az F1-es bokszutcában a mai napig rendszeresen feltűnő skót legenda szerint manapság a korábbinál nehezebb helyzetben vannak a száguldó cirkuszba igyekvő tehetségek, a dolgukat pedig nagy multinacionális cégek könnyíthetnék meg. A példa szerinte Max Verstappen, akivel a Red Bull tökéletes munkát végzett.
Lance Stroll bejelentésével teljessé vált az F1 2019-es rajtrácsa, ezzel pedig az is eldőlt, hogy
a jövő évinél még soha nem volt alacsonyabb átlagéletkorú mezőny a száguldó cirkuszban.
Az első, 1950-es idényben a pilóták átlagéletkora 52 év volt, egy évtizeddel később azonban már 33-ra csökkent. Azután évtizedekig hasonló maradt, egy idő után azonban rohamos fiatalodás kezdődött, 1997-ben átlagosan 27 évesek voltak az F1-ben versenyzők, az idén 26 év és 7 hónap volt ez a szám, jövőre pedig még fiatalabb, 26 éves és 3 hónapos lesz a mezőny. Az életkornál az első futam ideje alatti állás számít.
A mezőny legfiatalabb tagja Lando Norris lesz a maga 19 évével, őt követi a 20 éves George Russell és Lance Stroll, ami pedig igazán elképesztő, hogy
a 21 éves Verstappen még úgy is az élmezőnyben van, hogy 2019-ben az ötödik szezonját kezdi a Forma-1-ben.
A mezőny korelnöke a 39 éves Kimi Räikkönen lesz, utána a 34 éves Robert Kubica, a 33 éves Lewis Hamilton, és a 32 éves Romain Grosjean jön. A 30-asok klubját az egyaránt 31 éves Sebastian Vettel és Nico Hülkenberg zárja.
Mindezen statisztikák ellenére a 79 esztendős Jackie Stewart szerint további fiatalítás kell a mezőnynek, ehhez pedig a legjobb példát a Red Bull által menedzselt Verstappen szolgáltatja.
A holland pilóta Stewart szerint megfiatalította a Forma-1-et.
„Fiatal pilótákra, vérfrissítésre van szükség. Vannak ilyenek az alacsonyabb szériákban, hirtelen pedig megérkezik Verstappen és ajtóstul ront a házba, az pedig bizonyos módon fiatalító érzés a Forma-1-nek, hogy ilyen gyorsan ennyire sikeres lett. A Red Bullnak sokat kellett ezért dolgoznia, végig kellett kísérnie őt az alacsonyabb szériákon."
Sokan azért nem jutnak el még a Forma-1 előszobájába sem, mert egyszerűen nincs pénzük. A jelenlegi fiatalok közül is sokak szüleinek óriási áldozatra volt szüksége, Esteban Ocon családja például szinte mindenét eladta, hogy a francia pilóta pályafutásának kezdetét finanszírozza, de George Russell életében is volt egy pont, amikor kész volt feladni a Forma-1-es álmait, mert nem volt mögötte egy tehetős szponzor sem.
Lewis Hamilton édesapja is erőn felül teljesített az ötszörös világbajnok gyerekkori gokartos évei alatt, Hamilton pedig nemrég meg is jegyezte, hogy ma már szinte esélytelen lenne, hogy ilyen módon eljusson a Forma-1-be.
Ma minden eddiginél nehezebb a fiatal pilóták helyzete, eljutniuk a Forma-1-be, megtalálni ehhez a megfelelő forrásokat
– mondta Stewart, aki szerint a F1-re befektetésként tekintő multik jelenthetnék a megoldást. – Ha több nemzetközi cég érdeklődne... Mindenki vezet autót, legyen az egy Ferrari vagy egy Fiat. A kereskedelmi vállalkozásoknak látniuk kellene ezt és használniuk kellene a motorsportot, mert az fertőző. Így fiatal pilótákat is támogathatnának, és remélhetőleg eljuttathatnák őket a motorsport legmagasabb szintjére."