Társoldalunk:

Ekkora hátrányban volt a Red Bull a Renault motorjai miatt

2018.12.06. 16:53

A Forma-1-es motorgyártók féltve őrzik a titkaikat, a modern technikának köszönhetően azonban jóval többet tudnak a riválisokról, mint korábban. A Renault most a nyilvánosság elé tárta, hogy pontosan mekkora hátrányban is volt a motorja a Ferrari-Mercedes kettőséhez képest.

A hibrid-éra 2014-es kezdete óta nyilvánvaló a Renault lemaradása a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest, a kezdeti óriási deficitet pedig ugyan csökkentették a franciák, ledolgozniuk továbbra sem sikerült azt teljesen. Ennek leginkább a Red Bull itta meg a levét, hiszen a kasztni terén a legtöbbször fel tudták volna venni a versenyt az említett két csapattal, a motorerő terén tapasztalt hátrányt azonban nem voltak képesek semmissé tenni. Cyril Abiteboul, a Renault sportprogramjának igazgatója most elárulta, valójában mennyivel vannak lemaradva a topcsapatoktól.

A Red Bull a Renault lóerő deficitjét csak párszor tudta eltüntetni az idén a kiemelkedő kasztnijávalForrás: DPPI/Florent Gooden

A Red Bull gyakorlatilag sportot űzött abból az idén, hogy ahol csak tudott, belerúgott a Renault-ba, ez főként a Hondával kötött házasság bejelentése után öltött hatalmas méreteket. Korábban sem volt azonban felhőtlen a két, egykoron a vb-címeket futószalagon szállító fél kapcsolata, ami a Renault gyenge és sokszor megbízhatatlan motorjaira volt visszavezethető. Az idén a Red Bull négy futamot tudott nyerni,

egyszer a körülmények (Mexikó), egyszer a pálya sajátosságai (Monaco), egyszer Verstappen és az autó remek gumikezelése (Ausztria), egyszer pedig a jókor jó időben végrehajtott kerékcsere (Kína) kellett a sikerhez.

Pole pozíciót kétszer szereztek (Monacóban és Mexikóban), az időmérőkön pedig általában véve is nagyobb volt a lemaradásuk a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest.

Nagyjából 15-20 kilowattnyi [20-27 lóerő] motorerő hiányzik a futamokon, amelyet a Red Bull kasztnija bizonyos körülmények között képes volt ellensúlyozni. Ezzel szemben az időmérőn 40 kilowattra [53 lóerő] becsüljük a lemaradásunkat, ami jelentős – nyilatkozta Abiteboul az Auto Motor und Sportnak. – A Mercedes vagy a Ferrari motorjával Abu-dzabiban a hetedik helyre kvalifikáltuk volna magunkat. Ez megmutatja, hogy a középmezőnybeli ellenfeleinknél jobb kasztnink van, valamint azt is, hogy ezen a téren sem vagyunk olyan jók, mint a három topcsapat."

Abiteboul és Horner nem esznek egymás tenyerébőlForrás: Lars Baron/Getty Images

A következő szezontól a franciák már csak a McLarennek szállítanak erőforrásokat, így még jobban koncentrálhatnak a pontversenyt az idén a negyedik helyen záró gyári istállójukra. Első sorban a motor fejlesztésétől várnak előrelépést, azt ugyanakkor tudják, hogy köridők tekintetében talán közelebb kerülhetnek, felvenni a harcot aligha fogják az élmezőnnyel.

„Az elsődleges fókusz a motorfejlesztésen van. Jövőre nem szeretném többet azt mondani, hogy túl nagy volt az erőhátrányunk az időmérőn – mondta Abiteboul. – Nincs ok arra, hogy miért ne tudnánk csökkenteni a lemaradásunkat a motor terén a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest a tél folyamán. A kasztnival mindez egy kicsit tovább fog tartani."

A világbajnoki pontversenyben elfoglalt helyezés terén talán nem leszünk előrébb, de csökkenteni szeretnénk a különbséget. Várjuk ki, hogy mi történik a Red Bull-lal és a Hondával. A Red Bull soha nem felejti el megjegyezni, hogy milyen jó a Honda hozzánk képest, ugyanakkor felhívhatom rá a figyelmet, hogy a Toro Rosso továbbra is mögöttünk van."

Ricciardót hátráltatta a Renault-hoz szerződés

Daniel Ricciardo személyében a Renault-nak valódi toppilótája is lesz 2019-től, mert bár Nico Hülkenberget is sokra tartják, a német megfelelő autó hiányában még nem bizonyíthatta, hogy képes versenyeket nyerni. Ricciardo az idén ugyanannyi futamot nyert, mint Max Verstappen, a pontversenyben azonban jócskán kikapott a hollandtól, idény eleji jó formája pedig visszaesett, majd jöttek a sorozatos műszaki hibák is.

A kisebb formahanyatlásban utólag visszatekintve szerinte az augusztusban bejelentett renault-s szerződésnek is volt szerepe,

azt megelőzően ugyanis sokat tépelődött azon, hogy váltson, vagy inkább maradjon a Red Bullnál.

Ricciardót kétségek gyötörték a Renault-hoz szerződés kapcsán, ami a teljesítményét is visszavetette egy kicsitForrás: AFP/Nelson Almeida

„Az időeredmények terén nem hiszem, hogy volt hatása a váltásnak. Ha mondjuk elesek az autó felé menet és lehorzsolom az egész kezem, mire beülök az autóba, az egészet kitörlöm az elmémből – mondta Ricciardo. – Aminek valószínűleg volt hatása, és nem is gondolna rá az ember, hogy amikor nem versenyhétvégén voltam, akkor nyolc óra helyett mondjuk hat órát aludtam, mert folyamatosan járt az agyam. Voltak éjszakák, amikor nem aludtam eleget, mert sok dolog járt a fejemben, ez összeadódott, és valószínűleg nem voltam olyan éles, mint előtte. Ennek bizonyára volt valamilyen hatása a teljesítményemre és talán anélkül vett el belőle valamennyit, hogy észrevettem volna."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK