Társoldalunk:

Alonso autója fejbe találta volna Leclerc-t a spái horrorbukásban

2018.12.06. 11:10

Az eset után még nem tudták megerősíteni, a most lezárult vizsgálat azonban bizonyítékul szolgált arra, hogy Fernando Alonso McLarenjének első szárnya eltalálta volna Leclerc fejét a spái rajtbalesetben.

Az év leglátványosabb balesetét szolgáltatta a Belga Nagydíj rajtja, amely során a Fernando Alonso McLarenjét megtorpedózó Nico Hülkenberg olyan láncreakciót indított el, ami a kétszeres világbajnok autójának látványos repüléséhez vezetett. A McLaren eltalálta az előrébb mit sem sejtve kanyarodó Charles Leclerc Sauberjét, a felvételekből pedig hamar világossá vált, hogy az idei szezonra bevezetett glória kulcsszerepet játszhatott abban, hogy a monacói pilótának nem lett komoly baja. Charlie Whiting versenyigazgató akkor még nem jelentette ki, hogy a védőeszköz nélkül Leclerc biztosan nem úszta volna meg következmények nélkül a bukást, helyette részletes vizsgálatot ígért, amelynek eredménye mostanra született meg.

A vizsgálat kimutatta, hogy Leclerc sisakját csak a McLarenről leszakadó kisebb törmelékek találták elForrás: F1

A balesetet látva korábbi és jelenlegi versenyzők közül is többen biztosra vették, hogy a glória súlyos sérüléstől óvta meg Leclerc-t, maga az érintett is szerencsésnek érezte magát, hogy ebben a szezonban történt vele ilyen bukás.

Az FIA mostanra lezárult hivatalos vizsgálata megerősítette, hogy a glória nélkül Alonso McLarenjének első szárnya Leclerc sisakjának rostélyát találta volna el, ami szinte biztosan nagyon súlyos következményekkel járt volna.  

A vizsgálat kimutatta, hogy a glória nemcsak eltérítette a repülő McLarent, de strukturálisan sértetlen maradt, a Sauber minden további gond nélkül le tudta azt szerelni az autóról az Alonso autójának jobb első kerekével történt 58 kN-s ütközés után. Ez az érték a 46%-a az FIA által előírt 125 kN-s értéknek, amit a glóriának ki kell bírnia. Noha az első kerék a glória nélkül is elkerülte volna Leclerc fejét, az eredmények azt mutatják, hogy az első szárny véglapja nem, mivel pontosan a sisakrostély felé mozgott.

Az Autosport év végi díjátadóján bemutatott animáción jól látszik, hogy a kerékkel történt kontakt miként módosította a McLaren röppályáját, és akadályozta meg, hogy az első szárny elérje Leclerc fejét

„A rendelkezésünkre álló adatok és videófelvételek alapján meggyőződésünk, hogy a kerék nem találta volna el Leclerc-t, az első szárny véglapja azonban igen. Ennek ellenére az ütés súlyosságát nehéz pontosan megmondani” – nyilatkozta Adam Baker, az FIA biztonsági igazgatója az Autosportnak.

A jelentés megerősítette, hogy a fő kontakt Alonso jobb első kereke és a glória jobb felső része között történt, a két autó egymáshoz viszonyított sebessége 30 km/h volt, a becsapódás szöge pedig 90 fokos. Az ütközés elég nagy volt ahhoz, hogy eltörje a McLaren felfüggesztését. Amennyiben a kerék ilyen sebességgel találta volna el Leclerc fejét, a Sauber pilótája súlyos fej- vagy nyaksérülést szenvedett volna. A glória ezúttal ugyan megúszta deformáció nélkül, azonban ha a kerék helyett az autó teljes tömege csapódott volna neki ugyanekkora sebességgel, az a vizsgálat szerint a szerkezet jelentős deformációjával, esetleges meghibásodásával járt volna, abban az esetben pedig a pilóta súlyos sérülése szinte elkerülhetetlen.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK