Társoldalunk:

Feszült figyelemmel követik az F1-ben a brexit alakulását

2018.11.29. 08:49

Rémálommá válhat az F1 működése, ha nem sikerül biztosítani a szabad mozgást a szigetország és az EU között.

December 11-én szavaz a brit parlament az EU által már elfogadott brexit-javaslatról, ekkor dől el, hogy Nagy-Britannia milyen kondíciók mentén lép ki az Európai Unióból. A brit gazdaság a jelenleg ismert forgatókönyvek szerint várhatóan mindenképpen rosszul jár a kilépéssel, a legrosszabb felállás azonban az lenne, ha a parlament nem szavazná meg a megállapodást.

Erre a jelenlegi állás szerint jó esély van, ebben az esetben a Bank of England lehetséges forgatókönyvei között szerepel, hogy a brit gazdaság 8%-kal visszaeshet, részben az EU közös piaca és az Egyesült Királyság közti együttműködés március 29-től érvénybe lépő, azonnali elvágása, valamint a határellenőrzések visszaállása miatt.

Hamilton offshore cégeken keresztül már kiszervezte magát az Egyesült Királyságból az adóoptimalizálás érdekében, de a csapatoknak fejfájást okoz a BrexitForrás: AFP/2018 Getty Images/Clive Mason

Ezt a helyzetet az F1-es csapatok mindenképpen elkerülnék, mert bár a font gyengülése a dollárban realizált bevételek miatt rövidtávon kedvez nekik, a személyek szabad mozgása és a fennakadások nélküli szállítmányozás a sportág jelenlegi formájának alapfeltételei közé tartozik.

Az idei 10 F1-es csapat közül nyolc legalább részben Angliában működik, de az olasz Ferrarinál és a svájci Saubernél is dolgoznak angolok.     

„A határ[átlépés] hatékonysága az alkatrészek, az emberek és az adminisztratív költségek miatt is kulcsfontosságú lesz – nyilatkozta Jonathan Neale, a McLaren operatív igazgatója a Guardiannek. – A McLaren F1-es csapata 40 tonnányi felszerelést és 100 embert visz kéthetente, világszerte, 20 országban, 5 kontinensen, különböző vámeljárások révén, hogy műsort csináljunk.”

Mi lesz, ha idegőrlő papírmunkává válik egy rutinszerű határátlépés?Forrás: Getty Images

Most jól kitaposott ösvényeken járunk annak érdekében, hogy kezeljük a vámhatóságokat, és zökkenőmentesen mozogjunk. Együttműködünk az F1-gyel, a brit vámhatósággal [HMRC], a logisztikai partnereinkkel, például a FedEx-szel és a DHL-lel, próbálunk előrejelezni és lobbizni azért, hogy a továbbiakban is simán dolgozhassunk, és az adminisztratív költségek, valamint a nehézkes ügyintézés nem sodorja veszélybe a képességünket, hogy műsort nyújtsunk.”

Neale kijelentette, három fő aggodalmuk van: a munkaerő és a beszállítóktól érkező termékek szabad mozgása, valamint a termékük, a versenyzés exportálásának lehetősége,

azt viszont leszögezte, hogy egyelőre nem dramatizálják túl a helyzetet, kivárják, hogy a helyzet miként alakul. „Azt szeretnénk elkerülni, hogy őrületes, adminisztratív szempontból költséges és időrabló vízumügyekbe kelljen belebonyolódnunk, hogy megtarthassuk [az embereinket] és a jövőben toborozhassunk. Azt akarjuk, hogy az adott munkára a legjobb embereket igazolhassuk.”

A Mercedes két F1-es üzemet is működtet AngliábanForrás: Daimler AG/Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

A helyzet természetesen szóba került a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon is, de a jelenlévő csapatfőnökök hasonló, várakozó álláspontra helyezkedtek. Toto Wolff, a Mercedes osztrák csapatfőnöke elmondta, 1800 embert alkalmaznak, köztük „nagy százalékot tesznek ki az EU-s polgárok”, és a McLarenhez hasonlóan ők is sok terméket importálnak az EU-ból.

Mindent összevetve, ez nem kedvező fejlemény”

– kommentálta Wolff a Brexitet. Kollégája, Cyril Abiteboul a Renault részéről hozzátette, ők a szabad mozgás mellett azokat a brit munkaerőprogramokat is féltik, amelyek összekötik őket az iskolákkal, de elmondta, teljes bizalommal van a brit döntéshozók iránt. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke már nagyon unta az egész brexit-témát, és azt várta, hogy letisztul majd da helyzet.

A Ferrari lehetőleg inkább olaszokat alkalmaz, de Jock Clear például brit nemzetiségűForrás: DPPI/Dppi

Szintén kivár a nemrég az indiaiaktól kanadai kézbe került, de silverstone-i székhelyű, és brit licenccel működő Force India is, az Olaszországban, tehát az EU-ban üzemelő Ferrari azonban lehetőséget is lát a helyzetben, bár Maurizio Arrivabene természetesen nem üdvözölte a Brexit-jelenséget.

„Ha minden abba az irányba megy, amit eddig bejelentettek, gyanítom, hogy a közeljövőben sokan fognak kopogtatni Maranello ajtaján – utalt a Ferrari központjára. – Ez azonban nem a legjobb forgatókönyv. A Forma-1 egészének érdekében remélem, hogy megoldást találnak.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK