Társoldalunk:

A légszomj besűrítheti az F1-es élmezőnyt

2018.10.25. 09:44

A mexikói pályán maximumra kell csavarni a leszorítóerőt, ez hosszú idő után ismét helyzetbe hozhatja a Red Bullt, és a Ferrari is bizakodhat, miután a jelek szerint kijutottak a fejlesztési zsákutcából. A Mercedes ellenben izgulhat, hogy az előző versenyen tapasztalt gumikezelési problémák visszatérnek-e.

Lewis Hamilton az USA-ban „csak” tovább növelte az előnyét Sebastian Vettel előtt, a vb-címet nem biztosította be, de Mexikóban a feje tetejére kell állnia a világnak, hogy ezt ne tegye meg, elég csupán a 7. helyen bekocognia hozzá. A fiesztára tavaly is itt kerített sort, meglepő módon egy 9. hellyel.

Hamilton ünnepli a vb-cím megszerzését 2017-benForrás: AFP/Yuri Cortez

A feltételek mindenképp adottak lesznek hozzá, hiszen a mexikói közönség szurkolói hovatartozástól függően rendkívül lelkes – többségük szíve elsősorban nyilván a hazai fiúért, Sergio Pérezért dobog. A legjobban ezt a 12-es és 16-os kanyar között lehet megtapasztalni, a pályába nemrég beépített arénában, melyet a hockenheimi minta, illetve az ihletett, hogy a régi, veszedelmesen gyors utolsó kanyar előtt csökkenteni kellett az autók tempóját.

A mexikói pálya vonalvezetése és egyéb adataiForrás: FIA

A vonalvezetés többi része nagyjából ugyanolyan, vagy legalábbis hasonló, mint ahol az 1960-as évek klasszisai, továbbá az 1990 környéki legendák, Alain Prost, Ayrton Senna, Nigel Mansell versenyeztek.

Ez az idény második legrövidebb pályája a maga 4304 méterével. Első részében egyenesek találhatók lassú kanyarokkal összekötve, majd következik több lendületes ív, aztán az említett stadion az újabb lassú kanyarokkal.

A Mexikói Nagydíj legfontosabb statisztikái 
Helyszínek

Mexikóváros (1963-1970, 1986-1992, 2015-)

Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) Alain Prost, Jim Clark, Nigel Mansell (2-2) / Lotus, McLaren és Williams (3-3)
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) Jim Clark (4) / Lotus (6)
Az előző öt futam győztesei

2017: Max Verstappen, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Nico Rosberg, 1992: Nigel Mansell, 1991: Riccardo Patrese

Futamgyőztesek a mezőnyből Hamilton, Verstappen (1-1)

Ebben a csavarokkal teli szezonban mindhárom élcsapat volt meggyőző formában és hullámvölgyben. Austinban úgy tűnt, a Mercedes picit megbicsaklott, a Ferrari összekapta magát, és a Red Bull is erősebbnek látszott, ami Mexikóban a pálya sajátosságaival együtt hosszabb idő után hármas versenyfutást eredményezhet a győzelemért. A három istálló mindegyikénél válaszokat várnak bizonyos kérdésekre...

Visszatértek a Mercedes gumikezelési gondjai?

Ebben Szingapúrban értek el áttörést, ahol bevetették a hűtőrácsos felnijüket, amellyel hatékonyabban tudják kontrollálni a hátsó gumik hőmérsékletét. Csakhogy ezt gyanús szemmel méregette a Ferrari, állításuk szerint korábban az FIA már betiltott egy hasonló megoldást (2012-ben a Red Bullét), ezért a vb-cím küszöbén nem akarták kísérteni a sorsot egy esetleges óvással, hiába jelezte feléjük a szövetség, hogy a szóban forgó elemmel nincs bajuk.

A Mercedes izgulhat, hogy ismét visszatérnek-e a gumiproblémákForrás: Anadolu Agency/2017 Anadolu Agency/Daniel Cardenas

Austinban a Mercedes leragasztotta a csatornákat, így már nem áramlott a levegő azokon keresztül. Lehet, hogy ezért szenvedett ismét a gumikkal Lewis Hamilton? Bár nem biztos, hogy a viszonylag korán megjelenő virtuális biztonsági autó nélkül is kétszer állt volna ki kerékcserére, feltűnően szenvedett a gumikkal.

„Bizonyos okokból kétszer kellett kiállnunk a bokszba – mondta. – A probléma nélkül közel sem lett volna ekkora bajunk a gumik elhasználódásával.” Ehhez persze hozzájárulhatott az is, hogy az esős pénteki edzésnapon nem tudták rendesen vizsgálni az abroncsok viselkedését.

Mexikóban kiderülhet, hogy ez egyszeri kisiklás volt-e. Ezúttal a hiper-, az ultra- és a szuperlágy keverékek állnak majd a csapatok rendelkezésére, az abroncsok terhelése itt közepes mértékű. A bokszutca nagyon hosszú, ezért a két kiállás nagy hátrányt jelenthet.

A Ferrari kijött a zsákutcából?

A Ferrari nem használta ki jól azt a periódust, amikor egyértelműen látszott, hogy a motorral a Mercedes fölé kerekedett. A nyár végére Vettel leszakadt Hamiltontól a tabellán, és ahogy csapata egyre mélyebb gödörbe került a fejlesztésekkel, tehetetlenül szemlélte, ahogy riválisa lépdelt egyre közelebb az ötödik bajnoki címéhez.

A 2017-es Mexikói Nagydíj rajtjaForrás: AFP/Ronaldo Schemidt


Az USA Nagydíjon voltak kilábalásra utaló jelek, de már későn. „Nincs egyetlen alapvető probléma. Meg kell értenünk, hogy miért estünk vissza. Túl sokáig tartott [visszatérni], úgyhogy nézhetjük a dolog jó, de a rossz oldalát is” – jelentette ki Vettel.

Természetesen mondhatjuk, hogy jó, hogy rátaláltunk a korábbi tempónkra, de még mindig nem világos, miért veszítettük el korábban. Rengeteg házi feladatunk van.”

A maranellóiak az elmúlt versenyeken nem hagyták érintetlenül az új első és hátsó szárnyat, az oldalsó légterelőket és a padlólemezt sem, egyelőre nem világos, ezeknek az összehangolása volt-e rossz, vagy valami más állt a visszaesés hátterében.

Újra győzelemre esélyes lehet a Red Bull?

A nyár elejéig időnként megszorongatták, le is győzték a Ferrarit és a Mercedest, de azóta tényleg csak szórványosan fordult elő ilyesmi. Az USA Nagydíjon viszont ismét a szezon eleji formájukat mutatták, és Mexikóban a feltételek lehetőséget kínálnak ugyanerre.

A Red Bull talán ismét ringbe szállhat a győzelemértForrás: AFP/Yuri Cortez

Mexikóváros ugyanis 2200 méter magasan fekszik, ergo ritkább a levegő, ami egyrészt csökkenti az autók légellenállását, másrészt maximális leszorítóerős beállítást igényel. Ebben hagyományosan jó a Red Bull, tavaly például Max Verstappen nyerte meg az itteni futamot.

Talán az is nekik kedvezhet, ha az időmérőt vizes pályán rendezik, pénteken és szombaton ugyanis lehetnek záporok. A Red Bullnak közismerten a kvalifikáció a gyenge pontja, versenytempóban kisebb a lemaradásuk a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest, és ha előlük rajtolnának, hatványozottan növekednének a győzelmi esélyeik.

Grosjean megússza a piros lapot?

A büntetőpontrendszer bevezetése óta egyetlen pilótát sem meszeltek egy futamról 12 strigula egy éven belüli összegyűjtése miatt. Most az az illető áll vészesen közel hozzá, aki miatt az egészet kitalálták: Romain Grosjean.

Grosjean a 2017-es Mexikói NagydíjonForrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Mason

A Haas versenyzője 10 büntetőpontnál tart, és ezen a hétvégén nem szabad rossz fát tennie a tűzre, mert egy átlagos vétségért simán kiosztanak a sportfelügyelők 2 rovátkát. Hamarosan annyival enyhül rajta a nyomás, hogy Mexikói Nagydíj után elévül nála 1, a Brazil után újabb 2.

2017-ben Danyiil Kvjat szintén csak kettő büntetőpontra állt az eltiltástól, és több versenyhétvégén át táncolt pengeélen, de végül megúszta – jóllehet, két nagydíjon esélye sem volt balhéba keveredni, mert a Toro Rosso kispadra ültette. A Haas vélhetően nem tesz ilyet, a csapatnak épp elég baj az is, hogy 22 pontos hátrányba került a Renault-val szemben a konstruktőri 4. helyért vívott harcban. Azt a Renault egyébként holtversenyben birtokolná a Force Indiával, ha utóbbi istállónak a szezon első felében szerzett pontjait nem törlik a tulajdonosváltás miatt.

A Mexikói Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 17:00-18:30
  • 2. edzés: péntek 21:00-22:30
  • 3. edzés: szombat 17:00-18:00
  • időmérő: szombat 20:00-
  • verseny: vasárnap 20:10-
Ilyen gumikészletből gazdálkodhatnak a versenyzők a Mexikói NagydíjonForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK