A légszomj besűrítheti az F1-es élmezőnyt

Forma-1, Mexikói Nagydíj 2017
Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (C), Mercedes' British driver Lewis Hamilton (R) leave Ferrari's German driver Sebastian Vettel behind during the Formula One Mexico Grand Prix race at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 29, 2017. (Photo by Yuri CORTEZ / AFP)
Vágólapra másolva!
A mexikói pályán maximumra kell csavarni a leszorítóerőt, ez hosszú idő után ismét helyzetbe hozhatja a Red Bullt, és a Ferrari is bizakodhat, miután a jelek szerint kijutottak a fejlesztési zsákutcából. A Mercedes ellenben izgulhat, hogy az előző versenyen tapasztalt gumikezelési problémák visszatérnek-e.

Lewis Hamilton az USA-ban „csak” tovább növelte az előnyét Sebastian Vettel előtt, a vb-címet nem biztosította be, de Mexikóban a feje tetejére kell állnia a világnak, hogy ezt ne tegye meg, elég csupán a 7. helyen bekocognia hozzá. A fiesztára tavaly is itt kerített sort, meglepő módon egy 9. hellyel.

Hamilton ünnepli a vb-cím megszerzését 2017-ben Forrás: AFP/Yuri Cortez

A feltételek mindenképp adottak lesznek hozzá, hiszen a mexikói közönség szurkolói hovatartozástól függően rendkívül lelkes – többségük szíve elsősorban nyilván a hazai fiúért, Sergio Pérezért dobog. A legjobban ezt a 12-es és 16-os kanyar között lehet megtapasztalni, a pályába nemrég beépített arénában, melyet a hockenheimi minta, illetve az ihletett, hogy a régi, veszedelmesen gyors utolsó kanyar előtt csökkenteni kellett az autók tempóját.

A mexikói pálya vonalvezetése és egyéb adatai Forrás: FIA

A vonalvezetés többi része nagyjából ugyanolyan, vagy legalábbis hasonló, mint ahol az 1960-as évek klasszisai, továbbá az 1990 környéki legendák, Alain Prost, Ayrton Senna, Nigel Mansell versenyeztek.

Ez az idény második legrövidebb pályája a maga 4304 méterével. Első részében egyenesek találhatók lassú kanyarokkal összekötve, majd következik több lendületes ív, aztán az említett stadion az újabb lassú kanyarokkal.

A Mexikói Nagydíj legfontosabb statisztikái
Helyszínek

Mexikóváros (1963-1970, 1986-1992, 2015-)

Legtöbb győzelem (pilóta/csapat)Alain Prost, Jim Clark, Nigel Mansell (2-2) / Lotus, McLaren és Williams (3-3)
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat)Jim Clark (4) / Lotus (6)
Az előző öt futam győztesei

2017: Max Verstappen, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Nico Rosberg, 1992: Nigel Mansell, 1991: Riccardo Patrese

Futamgyőztesek a mezőnybőlHamilton, Verstappen (1-1)

Ebben a csavarokkal teli szezonban mindhárom élcsapat volt meggyőző formában és hullámvölgyben. Austinban úgy tűnt, a Mercedes picit megbicsaklott, a Ferrari összekapta magát, és a Red Bull is erősebbnek látszott,

ami Mexikóban a pálya sajátosságaival együtt hosszabb idő után hármas versenyfutást eredményezhet a győzelemért.

A három istálló mindegyikénél válaszokat várnak bizonyos kérdésekre...

Visszatértek a Mercedes gumikezelési gondjai?

Ebben Szingapúrban értek el áttörést, ahol bevetették a hűtőrácsos felnijüket, amellyel hatékonyabban tudják kontrollálni a hátsó gumik hőmérsékletét. Csakhogy ezt gyanús szemmel méregette a Ferrari, állításuk szerint korábban az FIA már betiltott egy hasonló megoldást (2012-ben a Red Bullét), ezért a vb-cím küszöbén nem akarták kísérteni a sorsot egy esetleges óvással, hiába jelezte feléjük a szövetség, hogy a szóban forgó elemmel nincs bajuk.

A Mercedes izgulhat, hogy ismét visszatérnek-e a gumiproblémák Forrás: Anadolu Agency/2017 Anadolu Agency/Daniel Cardenas

Austinban a Mercedes leragasztotta a csatornákat, így már nem áramlott a levegő azokon keresztül.

Lehet, hogy ezért szenvedett ismét a gumikkal Lewis Hamilton?

Bár nem biztos, hogy a viszonylag korán megjelenő virtuális biztonsági autó nélkül is kétszer állt volna ki kerékcserére, feltűnően szenvedett a gumikkal.

„Bizonyos okokból kétszer kellett kiállnunk a bokszba – mondta. – A probléma nélkül közel sem lett volna ekkora bajunk a gumik elhasználódásával.” Ehhez persze hozzájárulhatott az is, hogy az esős pénteki edzésnapon nem tudták rendesen vizsgálni az abroncsok viselkedését.

Mexikóban kiderülhet, hogy ez egyszeri kisiklás volt-e. Ezúttal a hiper-, az ultra- és a szuperlágy keverékek állnak majd a csapatok rendelkezésére, az abroncsok terhelése itt közepes mértékű. A bokszutca nagyon hosszú, ezért a két kiállás nagy hátrányt jelenthet.

A Ferrari kijött a zsákutcából?

A Ferrari nem használta ki jól azt a periódust, amikor egyértelműen látszott, hogy a motorral a Mercedes fölé kerekedett. A nyár végére Vettel leszakadt Hamiltontól a tabellán, és ahogy csapata egyre mélyebb gödörbe került a fejlesztésekkel, tehetetlenül szemlélte, ahogy riválisa lépdelt egyre közelebb az ötödik bajnoki címéhez.

A 2017-es Mexikói Nagydíj rajtja Forrás: AFP/Ronaldo Schemidt


Az USA Nagydíjon voltak kilábalásra utaló jelek, de már későn. „Nincs egyetlen alapvető probléma. Meg kell értenünk, hogy miért estünk vissza. Túl sokáig tartott [visszatérni], úgyhogy nézhetjük a dolog jó, de a rossz oldalát is” – jelentette ki Vettel.

Rengeteg házi feladatunk van.”

A maranellóiak az elmúlt versenyeken nem hagyták érintetlenül az új első és hátsó szárnyat, az oldalsó légterelőket és a padlólemezt sem, egyelőre nem világos, ezeknek az összehangolása volt-e rossz, vagy valami más állt a visszaesés hátterében.

Újra győzelemre esélyes lehet a Red Bull?

A nyár elejéig időnként megszorongatták, le is győzték a Ferrarit és a Mercedest, de azóta tényleg csak szórványosan fordult elő ilyesmi. Az USA Nagydíjon viszont ismét a szezon eleji formájukat mutatták, és Mexikóban a feltételek lehetőséget kínálnak ugyanerre.

A Red Bull talán ismét ringbe szállhat a győzelemért Forrás: AFP/Yuri Cortez

Mexikóváros ugyanis 2200 méter magasan fekszik, ergo ritkább a levegő, ami egyrészt csökkenti az autók légellenállását, másrészt maximális leszorítóerős beállítást igényel.

Ebben hagyományosan jó a Red Bull, tavaly például Max Verstappen nyerte meg az itteni futamot.

Talán az is nekik kedvezhet, ha az időmérőt vizes pályán rendezik, pénteken és szombaton ugyanis lehetnek záporok. A Red Bullnak közismerten a kvalifikáció a gyenge pontja, versenytempóban kisebb a lemaradásuk a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest, és ha előlük rajtolnának, hatványozottan növekednének a győzelmi esélyeik.

Grosjean megússza a piros lapot?

A büntetőpontrendszer bevezetése óta egyetlen pilótát sem meszeltek egy futamról 12 strigula egy éven belüli összegyűjtése miatt. Most az az illető áll vészesen közel hozzá, aki miatt az egészet kitalálták: Romain Grosjean.

Grosjean a 2017-es Mexikói Nagydíjon Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Mason

A Haas versenyzője 10 büntetőpontnál tart, és

ezen a hétvégén nem szabad rossz fát tennie a tűzre, mert egy átlagos vétségért simán kiosztanak a sportfelügyelők 2 rovátkát.

Hamarosan annyival enyhül rajta a nyomás, hogy Mexikói Nagydíj után elévül nála 1, a Brazil után újabb 2.

2017-ben Danyiil Kvjat szintén csak kettő büntetőpontra állt az eltiltástól, és több versenyhétvégén át táncolt pengeélen, de végül megúszta – jóllehet, két nagydíjon esélye sem volt balhéba keveredni, mert a Toro Rosso kispadra ültette. A Haas vélhetően nem tesz ilyet, a csapatnak épp elég baj az is, hogy 22 pontos hátrányba került a Renault-val szemben a konstruktőri 4. helyért vívott harcban. Azt a Renault egyébként holtversenyben birtokolná a Force Indiával, ha utóbbi istállónak a szezon első felében szerzett pontjait nem törlik a tulajdonosváltás miatt.

A Mexikói Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 17:00-18:30
  • 2. edzés: péntek 21:00-22:30
  • 3. edzés: szombat 17:00-18:00
  • időmérő: szombat 20:00-
  • verseny: vasárnap 20:10-
Ilyen gumikészletből gazdálkodhatnak a versenyzők a Mexikói Nagydíjon Forrás: Pirelli