Társoldalunk:

Az F1 egyik legsikeresebb motorgyártója is visszatért volna 2021-ben

2018.10.02. 13:33

A Ferrari mögött az övék a második legtöbb győzelem motorgyártóként a Forma-1-ben, sikereik számát, még ha nem is saját néven, akár gyarapíthatták volna 2021-től, de a jelenlegi gyártók nem álltak kötélnek.

Minden idők második legtöbb győzelemmel büszkélkedő motorgyártója kis híján visszatért a Forma-1-be az Aston Martinnal, a hőenergiájú motorgenerátor megtartása azonban eltántorította a részvételtől a Red Bull névadó szponzorát. A Cosworth vezérigazgatója nincs jó véleménnyel az MGU-H-ról, ami miatt szerinte még jó ideig nem jön újabb autógyár az F1-be.

A legendás gyártó nem vállal újra szerepet a Forma-1-benForrás: Cosworth

A 2021-es motorszabályok ugyan még nem véglegesek, annyi már bizonyos, hogy a jelenleg az F1-ben résztvevő motorgyártók ragaszkodnak az MGU-H megtartásához, mivel az elmúlt években rengeteg pénzt áldoztak a technológiai tökéletesítésére. A méregdrága és bonyolult hőenergiájú motorgenerátor megtartása azonban elrettente a beszálláson gondolkozó gyártókat, köztük az Aston Martint, amely ha nevében nem is, de

visszahozhatta volna minden idők második legsikeresebb motorgyártóját a sorozatba, amely 176 győzelemmel rendelkezik, ennél csak a Ferrari szerzett többet.

„Amikor az Aston Martin a részvételt fontolgatta, volt rá esély, hogy a Cosworth építse nekik a motorokat. Ennek lett volna értelme – nyilatkozta Bruce Wood, a Cosworth ügyvezető igazgatója. – Nem tudom, hogy a mi nevünket is megemlítették-e volna, de az Aston Martinnak lehetett volna egy Forma-1-es projektje."

Wood az MGU-H-ban látja az Aston Martin visszalépésének okát, amelynek a magas költségek mellett az F1-en kívüli létjogosultsága is elrettentő tényező. „Egyértelműen azon dolgok egyike, amelyet szerettünk volna, ha betiltanak a Forma-1-ben, ezzel megkönnyítve új gyártók érkezését. Ezzel együtt sem lehetetlen beszállni, de nagyon nehézkes. A mi szemszögünkből ez egy nagyszerű technológia, de egyben akadály is, mert annyira költséges a kifejlesztsése, a motorsporton kívül pedig nagyon csekély az alkalmazhatósága. Az ember meggyőzhetné magát arról, hogy ebbe invesztáljon abban az esetben, ha a későbbiekben ez az egész világon elterjed, mi azonban nem hisszük, hogy így lesz."

A Cosworth legutóbb 2013-ban, a Marussia beszállítójaként szerepelt az F1-benForrás: AFP/2013 Getty Images/Paul Gilham

A Cosworth ügyvezetője felelevenítette az új motorszabályokról tartott egyik korábbi megbeszélést is, amelyen Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke rávilágított, miért nem szeretnék, ha az MGU-H menne. 

Ott voltam az egyik ilyen megbeszélésen, Arrivabene pedig felállt és ékesszólóan azt mondta>>Egy milliárd dollárt költöttünk a jelenlegi szabályokra, úgyhogy nem téphetik össze és alkothatnak újat, mert a világ nem így működik<<."  

„Szerintünk az MGU-H eltörlése megkönnyítette volna egy Aston Martinhoz hasonló gyártó beszállását. Nem fognak elkölteni félmilliárd dollárt. Százat talán. Sokkal többen engedhetik meg maguknak, hogy ötven, vagy akár száz milliót költsenek, mint ahányan ötszázat."

Wood a Honda helyzetét is felvetette rossz példának az F1-be vágyó gyártók előtt.

A japánok 2015-ös érkezése hatalmas kudarcba fulladt, lemaradásukat azóta sem tudták behozni a hibrid-éra kezdetétől a Forma-1-ben szereplőkkel szemben. „Szerintem a Honda helyzete katasztrofális volt. Egy olyan gyártó, akiről azt gondolnám, hogy ha valaki, akkor ők tudják, hogy miként bírják működésre a dolgokat. Ehelyett három évig szenvedtek, majd könyörtelenül kivégezték őket érte. Személy szerint úgy gondolom, hosszú ideig nem látunk újabb autógyártót a Forma-1-ben."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK