Társoldalunk:

Az új tulajdonossal sem biztos a Force India túlélése

2018.07.30. 15:59

Fennállása legnagyobb válságát éri a Forma-1-es Force India csapat, amely hamarosan új kézbe kerülhet, az ellenfelek makacssága azonban így is a megszűnéséhez vezethet.

Nagy a bizonytalanság a Force India jövője körül. A Magyar Nagydíj péntekjén a csapat csődeljárás alá került, Vijay Mallya, a csapat résztulajdonosa pedig azt is felfedte, hogy az eljárás megindítása mögött Sergio Pérez, a Force India pilótája és menedzsere, Julian Jakobi áll, a lépést pedig a főszponzor BWT és a Daimler AG is támogatta. Pérez azóta részletezte döntésének hátterét, de lehet, hogy az ő jó szándéka sem lesz elég ahhoz, hogy a csapat talpon maradjon.

Pérez a vezetésre sem tudott rendesen koncentrálni - GalériaForrás: DPPI/Florent Gooden

Péreznek 4 millió dollárral tartozik a csapat, a mexikói azonban egy sajtóközleményben kifejtette, valójában nem a tartozás behajtása vezérelte, amikor a menedzserével közös cégükön keresztül a csődeljárást kezdeményezte. Szomorúan láttam, hogy sok valótlan információ jelent meg a médiában. A tiszta szándékom az volt, hogy megmentsem több mint 400 alkalmazott munkáját – áll a közleményben. – A Force India egy ideje kritikus anyagi helyzetben van. Az egyik hitelező egy londoni bíróságon járt, hogy megpróbálja felszámoltatni a csapatot. Amennyiben sikerrel jár, az azt jelenti, hogy azonnali hatállyal bezárják a csapatot, és mindenki elveszíti a munkáját. Miként én is a csapat egyik hitelezője vagyok, megkértek, hogy indítsak el egy másik legális eljárást, ami lehetővé teszi, hogy a vállalat folytassa a működését, amíg nem találnak neki új tulajdonost."

Sergio Pérez közleménye

„Gyorsan kellett cselekednünk, és szerencsénkre sikerült összehoznunk egy meghallgatást a bíróságon, amelyen a bíró elfogadta a petíciónkat a Mercedes és a BWT támogatásának köszönhetően. A csapat ezért most egy csődbiztos kezében van, aki eladhatja azt, és megmentheti a 400 itt dolgozó nagyszerű ember munkáját. Nagyon stresszesek voltak az elmúlt hónapok, de fontos, hogy helyesen cselekedjünk. Azt hiszem, mostantól fényes jövő vár a csapatra."

Pérez elmondta: nem szeretett volna belekeveredni ebbe, mert elvégre mégiscsak egy pilóta, de néhány csapattag arra kérte, hogy tegyen valamit, és mentse meg az istállót.

„Emocionálisan és mentálisan is nagyon kemény volt, nem tudtam a vezetésre koncentrálni. Nem értek minden egyes részletet az ügyvédekkel kapcsolatban, de a lényeg az volt, hogy vagy megtesszük ezt, vagy a csapatnak befellegzett."

Ezzel a lépéssel a csapat eladásába semmilyen módon nem szólhat bele a fő hitelező Vijay Mallya és az anyavállalat Orange India Holdings. Pérez még nem beszélt Mallyával a helyzetről, aki a csődeljárás megindításáig csapatfőnök-helyettesként dolgozó Bob Fernley szerint le van sújtva a történtek miatt.  Szerintem még nem ért véget [Mallya szerepvállalása a Forma-1-ben.] Lehetősége lesz közvetlenül egyeztetni a csődbiztossal a csapat jövőjéről, és biztosan nem állja útját annak biztosítása előtt. Vijay nem így intézi a dolgokat – nyilatkozta Fernley a Reutersnek. – Sokat jelent neki a csapat, le van sújtva a jelenlegi helyzet miatt."

Ocon és Pérez körhátrányban, a 13. és a 14. helyen ért célba a Magyar Nagydíjon - GalériaForrás: DPPI/Florent Gooden

„Remélem, hogy a barátomnak előnyösek lesznek [a következő lépések.] Személy szerint imádom Vijay-t. Megszakad a szívem, mert tudom, hogy rövid távon nem ideális számára, ami történt – mondta Pérez. – Mindannyian tudatában vagyunk annak, hogy min megy keresztül. Pénzügyileg is nagyon nehéz időszakot él meg. A csapat nem volt többé fenntartható, ezért lényegében egy fickó voltam, aki tehet ez ellen valamit."Meg kellett tennem. Január eleje óta már nem voltunk versenycsapat. Boldog leszek, ha ismét össze tudjuk rántani a társaságot és remélhetőleg újra koncentráltak leszünk. Remélem, hogy stabilabb lesz a csapat és a következő szintre léphet, hogy újra versenyistálló legyen."

Fernley verziója kicsit másképp szól a csapat csődeljárás alá vonásáról, mint amit Pérez állít. „Kategorikusan kijelenthetem, hogy Vijay-nek volt pár megoldása arra, hogy biztosítsa a csapat jövőjét. A jelenlegi folyamat nyilvánvalóan hatással volt ezekre. Annyit tudok, hogy a mi szemszögünkből ez egy váratlan lépés volt. Vijay egyértelműen nem számított rá."

Kinek a kezébe kerülhet a Force India?

Szinte szó szerint sorban állnak a potenciális vevők a csapat ajtaja előtt, korábban a brit Rich Energy mellett Lawrence Stroll, a legújabb hírek szerint pedig Dmitrij Mazepin, az F3-ban versenyző Nyikita Mazepin édesapja is érdeklődik az istálló iránt. Az Esteban Ocont és George Russelt is támogató Mercedes juniorjaik jövője miatt követi figyelemmel a Force India körüli eseményeket, és olyan tulajdonost szeretne, amely hosszú távon biztosítja a csapat jövőjét.

A Mercedesnél beleszólhatnak abba, hogy ki vegye meg a Force IndiátForrás: AFP/Andrej Isakovic

Nem utolsó sorban pedig a Haas és a Sauber együttműködése a Ferrarival is arra sarkallja a stuttgartiakat, hogy igyekezzenek szorosabbra fonni a köteléket két partnerükkel, a Williamsszel és a Force Indiával. „Mindenek előtt minden elismerés megilleti Vijay-t, hogy 10 évig fenntartotta a csapatot – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – Kulcsfontosságú részvényesként megvolt benne a szenvedély, hogy támogassa a csapatot. Nyilvánvalóan a dolgai rosszra fordultak a múltban, aminek kihatása volt az istállóra."

Most, hogy a csődbiztos elindította a folyamatot, sok a potenciális vevő nagy érdeklődéssel, mély zsebekkel és megértéssel aziránt, hogy milyen szintű költekezés kell ahhoz, hogy teljesítsenek a Forma-1-ben."

„Ez pozitív a csapatra és minden alkalmazottjára nézve.Ki kell várnunk, hogy ki fog licitálni. Mi a Mercedesnél izgatott nézői vagyunk a folyamatnak. Meg szeretnénk érteni, hogy mi a vevők finanszírozási stratégiája, és az milyen hatással van a közös együttműködésre. De ott még nem tartunk."

A többi csapat még keresztbe tehet a Force IndiánakForrás: DPPI/Florent Gooden

Bob Fernley csapatfőnök-helyettes azt mondta: a Mercedes szorosan be lesz vonva a csapat eladásába. „Az éreklődök közlik a szándékaikat a csődbiztossal, amely ezután értékeli az üzleti szempontokat. Biztos vagyok benne, hogy egy ponton a Mercedes és az F1 is be lesz vonva, hogy meghatározza a legalkalmasabb vevőt."

A riválisok akár az istálló megszűnését is előidézhetik

A csapatok bevételének igen nagy hányadát a Forma-1 televíziós jogdíjaiból befolyó összeg teszi ki. A Force India nagyjából 150 millió dollárt kap így egy három éves periódus alatt. Tulajdonosváltás esetén azonban az összes rivális csapat beleegyezése kell ahhoz, hogy továbbra is ugyanilyen mértékben részesülhessenek a bevételekből, és ne kelljen a nulláról indulniuk, mint az új csapatoknak általában.

Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport szakírója szerint Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója a Magyar Nagydíj alatt szerette volna begyűjteni a szükséges aláírást a csapatoktól, a Renault, a Williams és a McLaren azonban megtagadta azt.

Vasárnap reggel Claire Williams, a Williams csapatfőnök-helyettese a vezérigazgató Mike O'Driscollal hosszasan időzött a McLaren motorhome-jában, de hogy ott miről tárgyalhattak, egyelőre nem tudni. Schmidt mindenesetre élesen bírálja a renitens hármast, amelyből a Renault a Liberty-re akar nyomást gyakorolni, hogy megelőzze az F1 továbbhaladását a Ferrari által elindított, B és C csapatok szegélyezte úton.

A pályán nem, de azon kívül veszélyt jelenthet a Williams a Force IndiáraForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A szakíró szerint a Williams és a McLaren pedig egyszerűen több pénzhez akar jutni, amiért akár hajlandóak veszélybe sodorni a Force India jövőjét is. Amennyiben ugyanis a csapat elesik a jelenlegi TV-s bevételeitől, szinte biztosan lehúzhatja a rolót, új tulajdonos ide vagy oda.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK