A pályán kívül is adott egy pofont a Ferrari a Mercedesnek?

F1 - GREAT BRITAIN GRAND PRIX 2018 ANGLETERRE Auto CAR F1 formula 1 FORMULE 1 FORMULE UN GP GRAND PRIX GREAT-BRITAIN JUILLET JULY Motorsport RACE WORLD CHAMPIONSHIP
Parc Ferme. 05 VETTEL Sebastian (ger), Scuderia Ferrari SF71H, 07 RAIKKONEN Kimi (fin), Scuderia Ferrari SF71H, 44 HAMILTON Lewis (gbr), Mercedes W09 Hybrid EQ Power+ team Mercedes GP, during the 2018 Formula One World Championship, Grand Prix of England from july 5 to 8, in Silverstone, Great Britain - Photo DPPI
Vágólapra másolva!
Az összes lehetséges fronton zajlik a háború a Ferrari és a Mercedes között, a jelek szerint pedig előbbi áll nyerésre. Korábban egyetértett a két nagyágyú a költségplafon kérdésében, most azonban úgy tűnik, a vörösök fityiszt mutattak ellenfelüknek.

„Minden eddiginél nagyobb kihívással állunk szemben" – nyilatkozta korábban Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke arra utalva, milyen szoros az idei bajnoki csata a Ferrarival. Jelenleg úgy néz ki, a vörösöknél van a tempóelőny, ráadásul mindennek tetejébe a korábban a Ferrarival egyetértő Mercedes most a költségplafon tervezett bevezetése ellen vívott harcában is egyedül maradhatott.

A Ferrari a pályán kívül is csapást mérhetett a Mercedesre Forrás: DPPI/Dppi

A sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media hónapokkal ezelőtt költségplafont és az élcsapatokat érzékenyen érintő bevétel-elosztást helyezett kilátásba, ami után a Ferrari – nem először az F1 történetében – a kiszállással fenyegetőzött. A Mercedes idáig nem ment el, azonban jelezte, egyetértenek a Ferrarival, szerintük is túl szigorú a 2021-re tervezett 150 millió dolláros költségplafon, a Liberty törekvéseivel azonban összességében szimpatizálnak.

Ezzel együtt gyakorlatilag kettészakadt a mezőny, a Ferrari és a Mercedes állt az egyik oldalon, a többi csapat pedig a másikon. Egészen mostanáig, az Auto Motor und Sport értesülései szerint ugyanis az Osztrák Nagydíj előtt az F1-elnök-vezérigazgató Chase Carey, az FIA-elnök Jean Todt és a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne részvételével lezajlott találkozón

a Ferrari megkötötte saját szerződését a Liberty-vel a jövőre nézve. Amennyiben így történt, a Mercedes egyedül maradt.

A német lap szerint a Ferrari pálfordulása Niki Lauda, a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke által a vörösök autóinak vélt szabálytalanságára tett korábbi megjegyzései miatt következett be.

Marchionne elérte, amit akart? Forrás: AFP/Luca Bruno

A Liberty eredetileg 150 milliós költségplafont szeretett volna, később azonban 20 millióval emelte az összeget, amely 2021-től lépne életbe úgy, hogy egy évvel később 10 millióval csökkenne.

A Ferrari és a Mercedes az értesülések szerint ezzel szemben 200 millióról szeretett volna indulni 2021-ben, azt 175 millióra csökkentve 2022-re.

Az egyelőre bizonytalan, hogy pontosan milyen kompromisszum született a Ferrari és a Liberty között, de az AMuS szerint a 170 milliós plafont fogadták el a vörösök azzal a kitétellel, hogy 2021 helyett csak 2023-tól vezetik be azt.

Hogy mely területeken szabályozzák a kiadásokat, az egyelőre ugyancsak nem ismert, de várhatóan a pilóták és a legjobban fizetett csapattagok bére, valamint a marketingköltségek nem számítanak majd bele a korlátozásba. A költségsapka bevezetéséig három lépcsőben vághatják meg a kiadásokat, de ennek az időpontjáról és ütemezéséről sem lehet még tudni semmit.

Úgy tűnik, a Ferrari továbbra is alanyi jogon kaszálhat nagyot Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A Liberty eredeti tervei szerint jelentősen csökkentette volna a csapatoknak járó történelmi bónuszt, amellyel a vörösök nyerik a legtöbbet a még Bernie Ecclestone-nal kialkudott megállapodás szerint. Pusztán azért jelentős többletjuttatásban részesülnek, hogy elindulnak a versenyeken, mint az F1 legrégebbi csapata.

Az elmúlt évben 90 millió dollár folyt így be a kasszájukba, míg a Red Bullnak 60, a McLarennek 34, a Williamsnek és a Mercedesnek pedig 30-30 millió. Az AMuS szerint Sergio Marchionne mindenképpen szeretné megtartani ezt a rendszert, hívják azt akárhogyan a jövőben.