Társoldalunk:

Hiába panaszkodnak a pilóták, a Safety Car nem lesz gyorsabb

2018.05.07. 18:54

A Forma-1-es versenyzők adott esetben nem csak egymást, hanem a mezőny élén haladó Mercedes sportautó sofőrjét is előszeretettel bemártják a versenyigazgatónál: ugyan, menjen már gyorsabban.

Forma-1-es autóban ülve még egy több száz lóerős utcai sportautó tempója is vasárnapi sétakocsikázásnak tűnhet, ami azonban ennél is lényegesebb, az F1-es gépeket nem arra tervezték, hogy huzamosabb ideig csökkentett sebességgel haladjanak.

Nagyrészt nem is kell nekik, de amikor egy-egy versenyen pályára küldik a biztonsági autót, azaz a Safety Cart, gyakran hallunk olyan rádióüzeneteket a versenyzőktől, amelyekben annak sofőrjét, Bernd Mayländert próbálják rávenni a gyorsabb haladásra.

Kígyózó sor a Safety Car mögött az idei Kínai NagydíjonForrás: DPPI/Antonin Vincent

Az Azeri Nagydíjon egész hétvégén a gumik üzemi hőfokon tartásával küzdöttek a pilóták, versenytempóban is nehezen tudták felmelegíteni az abroncsokat, a Safety Car mögött pedig jóformán lehetetlen küldetésnek tűnt mindez.

Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatóját rendszeresen piszkálják a pilóták, hogy a Safety Car menjen gyorsabban.

„Folyamatos kérés a versenyzőktől, hogy a biztonsági autó menjen gyorsabban, sőt, az is, hogy gyorsabb autót használjunk Safety Carként. Minden évben próbálkozunk kicsit gyorsabbá tenni, de mégis mennyire kellene? Elvégre azért küldjük pályára, hogy lassítsa le őket" – érvelt Whiting amellett, hogy a jelenleg használt, 585 lóerős Mercedes-AMG GT R így is elég tempós, hiszen ez a valaha használt leggyorsabb biztonsági autó az F1-ben.

Mindannyian a hideg gumikról és fékekről panaszkodnak, de ezek a problémák mindenkinek ugyanazok

– szögezte le. – Ennek megfelelően kellene vezetniük az újraindításkor. Ha nincs elég tapadásuk, vezessenek kicsit lassabban, amíg nem lesz jobb. Tudom, hogy vélhetően nem túl kellemes, amikor ezzel is meg kell küzdjenek, de a Safety Car azért van, hogy lelassítsa őket és szabályozza a tempót. Ezért használtuk például akkor is, amikor [Romain] Grosjean autóját mentették a pályabírók Bakuban. Nem támaszkodhatunk arra, hogy majd a versenyzők maguktól eléggé lelassítanak a baleset helyszínén."

A biztonsági autó és annak állandó sofőrje, Bernd MayländerForrás: DPPI/Florent Gooden

A biztonsági autót az idén eddig négy versenyből háromszor vetették be, az Azeri Nagydíjon pedig azért kapott kritikát, mert túl sokáig maradt a pályán, lerövidítve ezzel a versenyből hátralevő pár körös „sprintfutamot." Whiting azonban nem ért egyet a kritizálókkal.

 

A lekörözötteknek vissza kellett venni a körüket, ez a szabály. Eközben Grosjean összetörte az autóját, így tovább kint kellett hagynunk a biztonsági autót,

mivel nagyon rossz helyen állt meg, ahonnan nehéz volt kimenteni. Nem hiszem, hogy az adott körülmények között bármennyivel is lerövidíthettük volna a biztonsági autós időszakot. Amikor újraindítottuk a versenyt, meg voltunk győződve, hogy tiszta a pálya, ezért tökéletesen nyugodt vagyok a döntések miatt, amelyeket a Safety Carral kapcsolatban hoztunk."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK