Társoldalunk:

Elképesztően gyors lehet a Miami Nagydíj helyszíne

2018.05.05. 09:39

A Forma-1 európai gyökereit meghagyná a Liberty Media, amely az amerikai és kínai terjeszkedés mellett a versenynaptárat is megreformálná.

Jövőre egyről kettőre nőhet az Egyesült Államokban rendezett futamok száma, hiszen Miami önkormányzata május 10-én szavaz arról, hogy támogatják-e egy verseny megrendezését a floridai nagyvárosban. A Liberty Media nem titkolt célja, hogy új helyszínekre vigye el a száguldó cirkuszt, sokan pedig attól tartanak, hogy ennek a tradicionális európai helyszínek láthatják kárát.

Korábban Formula E és (képünkön) Champ Car futamot is rendeztek Miami utcáinForrás: Getty Images/2003 Getty Images/Darrell Ingham

Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója igyekezett megnyugtatni mindenkit, szerinte szó sincs arról, hogy az F1 hátat fordítan az öreg kontinensnek.

A Nagy Futamon beszélgettünk Chase Carey-vel

„Az első naptól fogva tisztáztuk, hogy terjeszkedni szeretnénk az Egyesült Államokban és Ázsiában – nyilatkozta az Autosportnak. – Büszkék vagyunk a texasi futamunkra, de korábban is beszéltünk más lehetséges versenyhelyszínekről, a leggyakrabban talán New York, Miami és Las Vegas került szóba. Ez [a miami verseny] tehát megegyezik azzal, amit mondtunk."

A terjeszkedés nem az európai helyszínek kárára történik. Ennek a sportnak az alapjai Európában nyugszanak, itt van a Forma-1 otthona. És amíg én itt vagyok, ez így is marad"  

– szögezte le az elnök. Carey ugyanakkor nagy lehetőséget lát az új helyszínekben, azokkal növelné az F1 népszerűségét. „Úgy hisszük, hogy még nagyobbá tehetjük a Forma-1-et a világ két legnagyobb médiagazdaságában, Kínában és az USA-ban. Előbbi országban nemrég jelentettünk be néhány kezdeményezést erre vonatkozóan és az Egyesült Államokban is erre készülünk."

A miami futam lehetséges pályarajza

„Elkötelezettek vagyunk más városok irányába is, ugyanakkor úgy gondoljuk, Miami csodálatos versenyhelyszín lenne. Jelenleg azon vagyunk, hogy megállapítsuk, össze tudunk-e hozni valamit a várossal közösen, ami mindkét félnek megfelelő."

A Miami Nagydíjról ugyan csak május 10-én szavaznak, Lewis Hamilton mintha már tudna valamit, Instagram történetébe ugyanis sejtelmes szöveget posztolt.  

„Nagyon örülök a 2019-es Miami Nagydíjnak. Imádom Miamit, alig várom, hogy láthassam a pályarajzot és eltölthessek ott némi időt. USA, nemsokára jövünk! – írta Hamilton, a pályarajz láttán azonban alábbhagyott a lelkesedése. – Oké, megnéztem a miami pálya tervét. Nos, nem az igazi. Hadd tervezzem meg én!"

Nagy fába vágta a fejszéjét a Liberty

A Liberty Media a Forma-1 kereskedelmi jogainak tulajdonosaként arra törekszik, hogy átalakítsa a száguldó cirkusz versenynaptárát. A terv az, hogy területi alapon rendeznék sorba a futamokat, ezzel rávennék a nézőket, hogy rövid időn belül több versenyre is ellátogassanak, csökkennének a logisztikai költségek és a különböző promóciós eményeknek is jót tenne, ha egyszerre több futam köré szerveződhetnének. Ez azonban nem megy könnyen

A 2012-es valenciai verseny mindössze másfél hónappal követte a barcelonai Spanyol NagydíjatForrás: Getty Images/Mark Thompson

A remélt előnyök mellett azonban az árnyoldalakra is fel kell készülni. Dieter Rencken, a Racefans rutinos tudósítója egy elemzésben rámutatott, elég csak a 2001-es hockenheimi és nürburgringi, vagy a 2012-es valenciai és barcelonai versenyre gondolni.

Előbbi esetben mindössze öt, utóbbiban hat hét választotta el a két futamot, ami a nézőszámok csökkenésével járt, hiszen kevesen engedhetnek meg maguknak ilyen rövid időn belül két borsos árú ülőjegyet. 

Ha pedig emiatt olcsóbb belépőt választanak, az ugyancsak csökkenti a bevételeket, ennélfogva egyik megoldás sem tartott két évnél tovább.

Hiába sikeres az elmúlt években a Mercedes és a német pilóták, a Hockenheimringen kevés a nézőForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Wolfram Kastl

A szervezők foggal-körömmel ragaszkodnak a korábban kiharcolt helyükért a naptárban, ahogy például Bahrein és a közeli Abu-Dzabi is teszi az áprilisi, illetve novemberi futamával. A kiharcolt időpontokat és a versenytársakat távol tartó feltételeiket gyakran szerződésben is rögzítik. Melbourne ily módon formálhat igényt a szezonnyítóra, míg Abu-Dzabi az idényzáró kizárólagos birtokosa.

Számolni kell tovább a különböző időzónákról és az időjárással is,

hiszen márciusban őrültség lenne európai futamot rendezni, míg a Közel-Keleten augusztusban elviselhetetlen a hőség, Japánban pedig a tájfun szezonnal kell számolni.

Japánban a viharok és a földrengés is gondokat okozhatForrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

Egyes helyszínek igyekeznek nemzeti és vallási ünnepek idejére kialkudni a futamukat, kihasználva, hogy az emberek akkor nem dolgoznak. Az olyan, nagy horderejű sportesemények is befolyásolják a naptárat, mint a labdarúgó világbajnokság vagy a Le Mans-i 24 órás verseny, hiszen mindenkinek kedvezőbb, ha a fontos sportesemények nem egyszerre zajlanak. 

A Liberty Mediának ráadásul hamarosan újabb kihívással is szembe kell néznie.

Mivel az F1 a Liberty hatalomátvétele óta tőzsdei cég, köteles nyilvánosságra hozni a pénzügyi jelentéseit, ezekből viszont kiderül, hogy Abu-Dzabi, Bahrein, Szocsi vagy Baku az átlagos, 30 millió dollár körüli jogdíjnál jóval magasabb összeget fizet a futamrendezésért, így nem lenne meglepő, ha jobb feltételeket követelnének maguknak, ami tovább csökkentheti az F1-et irányító szervezet nyereségét.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK