A Ferrari lesz az F1-es reformok egyik kárvallottja

F1, Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Hamilton, Mercedes, Räikkönen, Vettel, Ferrari, rajt 2018
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Melbourne, Victoria : Motorsports: Formula 1 2018 Rolex Australian Grand Prix, Start#44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team), , #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari)#7 Kimi Raikkonen (FIN, Scuderia Ferrari), | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Öt téma köré építve mutatta be a stratégiai javaslatait a Liberty, melyek érintik a csapatok költségvetését és a pénzdíjak szétosztását, az előzések segítését, a sportszakmai és technikai szabályozást.

Pénteken ismertette az F1-es stratégiai reformtervét a Liberty a csapatokkal, melyeket közvetlenül utána a nyilvánossággal is megosztottak. Öt témakörben fogalmaztak meg javaslatokat a 2021-től tervezett változásokra, ezek a következők:

  • Erőforrások
  • Költségek
  • Bevételek elosztása
  • Sportszakmai és technikai szabályozás
  • Irányítás

A motorokat és a csatlakozó részegységek olcsóbbá, egyszerűbbé, hangosabbá és erősebbé akarják tenni,

és cél a rajtbüntetések számának csökkentése. Fontosnak tartják, hogy az F1-ben használt motorok technológiáját továbbra is fel lehessen használni a közúti forgalomban, ugyanakkor egyedi megoldásokat is alkalmazni lehessen. Emellett fontos, hogy új gyártókat vonzzanak a világbajnoki sorozatba.

A Liberty közzétette a koncepcióját a változtatások irányára Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Komoly változások a pénzügyekben

Jelentősen átalakulhat a Forma-1-es csapatok gazdálkodása a régóta pedzegetett költségvetési plafonnal: a RaceFans bennfentes újságírója, Dieter Rencken értesülése szerint

évente 150 millió dollárban maximalizálhatják a büdzsét,

a pénzmennyiség helyett a hatékonyság növelése felé terelve a fejlesztési munkát. A Ferrari és a Mercedes a vázolt összeg háromszorosát is elköltötte eddig. A sajtóközleményben annyit erősített meg a Liberty, hogy jöhet a kiadások korlátozása – ez hozzájárulhat az erőviszonyok kiegyenlítéséhez és az izgalmak növekedéséhez.

Bizonyos "belső szerveket" (például a váltót) takarékossági okból szabványosíthatnak az autókon, de azt akarják, hogy az autóknak egyedi legyen a megjelenése.

Bevezethetik a költségvetési plafont, ami a sok pénzt költő nagy csapatokat érintheti hátrányosan Forrás: AFP/Paul Crock

A bevételek elosztásával kapcsolatban az igazságosságot hangoztatták,

az eddiginél kiegyenlítettebb módon kívánják elosztani az F1 közös bevételeit.

Dieter Rencken úgy tudja, a Ferrarihoz így kevesebb pénz csoroghat alanyi jogon, bár 50 millió dolláros bónuszt kaphatnak más gyártókkal együtt, mivel a Liberty meg akarja becsülni a régóta versengő résztvevőket. Körülbelül 800 millió dollárt egyenlő arányban oszthatnak szét a csapatok között.

A Ferrari és a Mercedes máris diskurál

A sportszakmai és technikai szabályozással kapcsolatban cél az előzések segítése, valamint az, hogy a mérnöki leleményesség fenntartásával egy időben a pilóta képességeinek legyen
döntő szerepe az autó teljesítményben. A sportág irányítására vonatkozóan pedig azt fogalmazta meg a Liberty, hogy egyszerű, átlátható struktúrát alakítsanak ki a csapatok, az FIA és az F1 vezetése (FOM)
részvételével.

Dieter Rencken szerint visszaállíthatják a korábbi technikai és sportszakmai munkacsoportokat az új szabályok előterjesztésére, melyeket az F1 Commission és a Motorsport Világtanács hagy jóvá, míg a Stratégiai Munkacsoportot megszüntethetik.

A vita később jöhet az elképzelésekről Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A csapatoknak a sportág tulajdonosának vezérigazgatója, Chase Carey és a sportszakmai ügyekért felelős Ross Brawn tartotta meg a prezentációt. Az Autosportnak Brawn azt mondta, "a találkozó az információk és az elképzelések átadásáról szólt."

A brit szaklap arról számolt be, hogy a prezentáció után a Ferrarit irányító Maurizio Arrivabene rögtön elvonult a Mercedes vezéreivel, Toto Wolff-fal és Niki Laudával átbeszélni a hallottakat a csillagos márka vendéglátó egységében.

Chase Carey, az F1 vezérigazgatója a sajtóközleményben elmondta: "A Forma-1 történelme gazdag, amit meg akarunk őrizni és védeni, valamint tovább akarjuk bővíteni a lehetőségek kihasználásával. A rajongóinkat még jobban be akarjuk vonni és még izgalmasabbá akarjuk tenni a sportágat. A világ vezető sportmárkájának megteremtése a célunk, amely néző-központú, üzletileg sikeres, a csapatoknak nyereséges és a műszaki innováció vezérli."