Vágólapra másolva!
Felhördülést keltett a Mercedes az Ausztrál Nagydíjon, amikor a motor „buli-üzemmódját" emlegették. A bajnokcsapat úgy döntött, hogy a második verseny előtt tiszta vizet önt a pohárba.

Melbourne-ben Lewis Hamilton még tagadta, hogy egy különleges motorüzemmód segítségével tudta több mint 6 tizedmásodperccel maga mögé utasítani a Ferrarikat az időmérő edzés utolsó szakaszában. Toto Wolff viszont elismerte, hogy a Mercedes-erőforrás bizonyos beállításai révén valóban extra teljesítményt tudnak elérni. Az Autosport emlékeztetett rá, hogy néhány nappal az Ausztrál GP előtt, amikor Hamilton a Petronas malajziai rendezvényén járt, maga is mosolyogva emlegette a „buli-üzemmódot".

Ráunva a találgatásokra a Mercedes AMG F1 Team úgy döntött, elmagyarázza, miként használják idén az erőforrásukat.

Hamilton a 7. melbourne-i pole pozíciójának megszerzését ünnepli. Szerinte a gumik "kapcsoltak be", mások szerint a Mercedes "buli-üzemmódja" is segített Forrás: Motorsport Images/Steven Tee

A brixworthi gyártó szerint a nagydíjhétvégék túlnyomó részében – a szabadedzéseken, az időmérőn és a versenyen – ugyanabban a beállításban használják a motort, ha azonban „a versenytársak kikényszerítik", változtatnak azon. Lesznek tehát olyan kvalifikációk, amikor végig az időmérős üzemmódban megy majd Hamilton és Bottas autója, és

lesz olyan is, amikor a Q3-ban „felcsavarják" a motort, vagyis nagyobb teljesítményt hoznak ki belőle.

A Mercedes leginkább egyfajta üzemmódot használna a háromból, de ha rákényszerítik őket, felcsavarják a motor teljesítményét Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Miből áll egy F1-es hajtómű?

Egy modern Forma-1-es erőforrás hat részegységből áll: a belsőégésű motorból (ICE), a turbóból, a kinetikusenergia-visszavezető rendszerből (MGU-K), a hőenergia-visszavezető rendszerből (MGU-H), az egységes elektronikai csomagból (ECU) és az akkumulátorból. Ezek az egységek – beállítástól függően – eltérő intenzitással vesznek részt az autó meghajtásában.

A belsőégésű motor teljesítménye azzal növelhető, ha több benzint juttatnak az égéstérbe, vagy ha megváltoztatják a gyújtás időpontját,

de úgy is, ha variálják az MGU-K és az MGU-H elektromosenergia-felvételét, illetve -leadását.

Hamilton tagadta, Toto Wolff elismerte a "bulimód" létezését a Mercedesnél Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Mercedes 2018-as erőforrása

három üzemmóddal rendelkezik, ezek teljesítményét a kapcsolódó egységek (MGU-K, MGU-H) energiafelvétele és -leadása szabályozza.

Általában a versenyek rajtjánál fordul elő, hogy valamennyi részegység maximális erőkifejtéssel működik.

Takarékos üzemmódban

Mivel 2018-ban csupán három motorral kell teljesíteni a 21 nagydíjból álló szezont, a Mercedes egy energiatakarékos üzemmóddal ellensúlyozza a versenyzők előzései során, illetve stratégiai céllal elhasznált plusz energiát. Melbourne-ben Hamilton és Bottas is a motor túlmelegedésére panaszkodott – a versenymérnökök ekkor csavarták le (a telemetria segítségével) az erőforrás teljesítményét. Ugyanígy tettek a biztonsági autó pályára küldésekor is, „hogy növeljük a [motor] tartósságát és hűtsük az alkatrészeket".

A két partnercsapat, a Force India (jobbra) és a Williams is megkapja a Mercedes-erőforrások "használati útmutatóját" Forrás: DPPI/Dppi

Használati útmutató F1-es motorokhoz

Az erőforrások optimális élettartamát és használati módját

a Mercedes úgynevezett „fázisdokumentuma" írja le, amelyet a két partnercsapat, a Force India és a Williams mérnökei is megkapnak.

A háromágú csillagosok külön készülnek az ún. „motorerő-pályákra", melyek közül az első az Azeri Nagydíj lesz április végén. A bakui ugyan városi pálya, de tele van hosszú egyenesekkel és kigyorsítási zónákkal.

A Mercedes szerint „érdekes lesz megfigyelni, hogyan alakul majd a motorüzemmódok használata a szezon későbbi részében, főleg, amikor a lóerő-érzékeny pályákra érünk."