Vágólapra másolva!
Bár az Ausztrál Nagydíjat pont nélkül zárták, a középmezőny csapatait megrémítette a Haas tempója. Ferrari-másolatnak tartják, de az amerikai istálló a saját útját járja.

Korunk egyik F1-es csodabogara az amerikai Haas istálló, ami bevallottan nem teljesen önálló konstruktőr, hiszen mindent külső beszállítóktól vásárolnak, amit csak a szabályok megengednek. Kiemelt partnerük a Ferrari, tőlük származik az erőforrás, a sebességváltó, de a futómű és a karosszéria bizonyos elemeit is tőlük szerzik be.

A NASCAR filozófiáját követő csapat 2016-ban jelent meg az F1-ben, rögtön pontszerzéssel nyitottak, később azonban gondjaik akadtak az autójuk megértésével, ráadásul a 2017-es szabályváltozások is rosszkor jöttek nekik. Gene Haas istállója idén viszont ismét meglepően jó autót készített, a rossz nyelvek szerint a tavalyi Ferrari lemásolásával.

Meglepően jól szerepelt a Haas az idénynyitón Forrás: DPPI/Florent Gooden

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke leszögezte, teljesen szabályos, amit csinálnak, Kevin Magnussen pedig úgy vélte, sokat számít, hogy az F3-as autóiról híressé vált Dallara sokkal jobb minőségben gyártja le az önállóan megtervezett alkatrészeket. Rámutatott: „A CFD [szoftverrel] megtervezhetjük az autót, ott és a szélcsatornában működik is, de az nem jó, ha az igazi autón már nem válik be.”

„Az Egyesült Államokban az egyetemi hálózat még az európainál is jobb és kimagasló kutatási eredményeik vannak a CFD terén – nyilatkozta a Racer.com-nak Charles Jenckes, a Haas CFD csoportvezetője azzal kapcsolatban, hogy mi az amerikai Kannapolisban található főhadiszállásuk egyik jelentősége. – E téren a világ legjobb egyetemei itt vannak, kapcsolatba is lépünk velük.”

Nagyon régi CFD kép egy BAR Hondáról Forrás: Honda

„A Princeton, az MIT, a Stanford vagy a Caltech [munkatársaival] közvetlen kapcsolatot ápolunk és ez sokkal könnyebb úgy, hogy itt vagyunk. Kihasználjuk az amerikai munkacsoportunk erősségeit és itt futtatjuk a CFD kutatásokat ahelyett, hogy Európában tennénk.” A Haas szerint a szezon közepére az autó 70%-át átalakítják a friss kutatási eredményeknek köszönhetően, kezdve a hűtőrendszerrel.

– magyarázta Jenckes. – A CFD révén mindig próbáljuk hatékonyan megjósolni a hűtésigényt és az új erőforrás miatt az első teszten mindig vissza kell igazolni a modelljeinket” – tette hozzá. Főnöke, az aerodinamikai részleget vezető Ben Agathangelou elmondta, a szezon elején bevetett autójuk bizonyos alkatrészeit már októberben gyártásba küldték, a karosszériát pedig karácsony előtt véglegesítették. „Fejlesztési szempontból már három hónaposak az alkatrészek, amiket [a teszteken] használtunk. Ez ebben a világban nagyon sokat számít” – ismerte el.

Fontos a főnök jó kedélye

A csapatot a CNC gépeket és ipari automatizálási rendszereket gyártó Haas Automation tulajdonosa, Gene Haas alapította azzal a céllal, hogy a termékeit népszerűsítse a meglévő és potenciális partnerei körében. Februárban elárulta, hogy már rivális F1-es csapatok is érdeklődnek a fejlesztései iránt, az idénynyitó után pedig a csapat pilótája, Romain Grosjean beszélt arról, hogy a tulajdonos türelmes az F1-es programmal kapcsolatban.

– nyilatkozta Grosjean. – Ott van, és annyi támogatást nyújt, amennyit csak tud ahelyett, hogy csupán nyomást helyezne ránk, mert jó helyen akarja látni a nevét a befektetései után. Nagyon pozitív a mentalitása és ez mindenkit arra sarkall, hogy a legjobbat hozza ki magából.”