Lewis Hamilton uralta az Ausztrál Nagydíj edzéseit, a sebessége alapján nem lett volna kérdés, hogy az angol megszerzi a futamgyőzelmet is. Ehelyett Sebastian Vettel és a Ferrari használt ki egy váratlanul adódott helyzetet, a virtuális safety cart. Vettel a 25. körben kihajtott a boxutcába, és
amíg a VSC visszafogta a többiek tempóját, kereket cserélt, majd Hamilton elé tért vissza a pályára.
A futam második felében a Ferrari-pilóta kivédekezte a világbajnok támadásait és megnyerte a versenyt.
Az Ezüstnyilak csapatfőnöke, Toto Wolff már a leintés után utalt rá, hogy a versenyszoftver hibájára gyanakszanak, amiatt számolták el az elsőség megtartásához szükséges minimális időt. A Mercedes a versenyek után szokásos hibaelemzés során kiderítette, hogy a rossz kalkulációt
nem a versenyszoftver, hanem egy ahhoz csatlakozó, passzív (offline) segédeszköz okozta.
„Nem a versenystratégiát kiszámító szoftverben volt a hiba" – adott magyarázatot a vezető versenymérnök, Andrew Shovlin a csapat stratégiai videójában.
Egy offline segédeszköz okozta [a téves kalkulációt], aminek segítségével a köridő-delták számítását végezzük. Ebben találtunk egy 'bugot', aminek a következtében rossz adatokat kaptunk."
„Mi nagyjából 15 másodperccel számoltunk [legfeljebb ennyivel szabadott lemaradnia Hamiltonnak Vettel mögött ahhoz, hogy a német ne előzhesse meg a kerékcseréje után], ám valójában kicsit kevesebb, mint 13 másodpercünk volt, tehát ez alapján kalkuláltuk a deltaidőt. Ezért gondoltuk azt, hogy biztonságban vagyunk.
Azt hittük, még marad is egy kis előnyünk, aztán mindenki látta az eredményt.
Ezt elvesztettük, másodikak lettünk, és mivel [Melbourne-ben] nagyon nehéz előzni, ott is maradtunk" – tette hozzá Shovlin.
A Mercedes főmérnöke állítja: ugyanolyan komolyan veszik a számítástechnikai hibákat, mint egy megbízhatósági problémát, és már intézkedtek, hogy hasonló ne forduljon elő.
„Az a cél, hogy megértsük mi, miért működött rosszul, ezért gyűjtjük az adatokat. Jellemzően nem csak egy oka van [az ilyen problémáknak]. Vannak dolgok, amiket [az analízis hatására] jobban fogunk csinálni, de a jövőre is gondoltunk.
Jobban fogunk figyelni, hogy nagyobb előnyünk legyen, mert ha Vettel egy káprázatos bevezető kört, vagy egy gyors kerékcserét csinál, azt le akarjuk reagálni.
Először megnézzük, mi volt a hiba, kitaláljuk rá a megoldást, végül gondoskodunk róla, hogy ne ismétlődhessen meg" – szögezte le Shovlin.
Az Ausztrál Nagydíj elsőségének kérdése a két Safety Car-vonal között dőlt el.
Melbourne-ben az első vonalat néhány száz méterrel a boxutca bejárata előtt, a másodikat a boxkijárat után festették fel az aszfaltra. A két Safety Car-vonal közötti szakaszra nem vonatkozik a sebesség-korlátozás (csak a boxutcára), de nehezíti a deltaidő kiszámítását, hogy nem a két vonal közötti távolság pályánként változó, és a versenyzők vehemenciája is személyiségfüggő. A Mercedes pechjére Vettel igen agresszívan támadott ezen a rövid szakaszon, ennek köszönhette a győzelmet.