Vágólapra másolva!
Izgalmas javaslattal állt elő a Mercedes: engedélyezzék újra az aktív futómű használatát, amelyet 1993 végén tiltottak be az F1-ben. A Ferrari ellenzi az ötletet, pedig középtávon olcsóbb lenne és az erőviszonyok kiegyenlítődéséhez vezethetne.

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) tavaly decemberben tiltotta be annak az újfajta első futóműnek a használatát, amellyel a Red Bull és a Mercedes már előrehaladott teszteket folytatott. A rendszer lehetővé tette, hogy a tempós és középgyors kanyarok bejáratánál az autó elejének hasmagassága leereszkedjen, ezáltal aerodinamikai és menetdinamikai előnyökhöz juttassa a két csapat autóit.

Csakhogy a világbajnok istálló nem hagyta annyiban a dolgot. Egy meg nem nevezett mérnökre hivatkozva az Auto, Motor und Sport azt írja, hogy

a Mercedes a 25 évvel ezelőtt betiltott aktív futómű engedélyezésére tett javaslatot az FIA-nak.

Nigel Mansell az 1992-es Brit Nagydíj időmérő edzésén, Silverstone-ban. Az angol az aktív futóművel felszerelt Williams FW14B-vel 2,7 másodperccel verte Ayrton Senna hagyományos McLarenjét Forrás: AFP/Eric Feferberg

Éves szinten egymillió eurót lehetne megspórolni. Négy léptető motor kell hozzá, amik elindítják a lineáris mozgást, majd egy egységes szoftver venné át az irányítást, így kizárnánk a „feketemunkát". Az FIA könnyebben tudná ellenőrizni a rendszert, amit ráadásul úgy lehetne programozni, hogy az autó mögött keletkező turbulencia a lehető legkisebb legyen" – idézi a Mercedes mérnökét a honlap.

Egy régi ismerős: az aktív futómű

A fedélzeti számítógép által vezértelt aktív felfüggesztés 1987 és 1993 között élte virágkorát a száguldó cirkuszban. Elsőként a Lotus kísérletezett a „memória-futóművel" Ayrton Senna autóján (ez látható a fenti képen), majd a Williams, a McLaren és a Benetton is kifejlesztette a saját aktív rendszerét. A Lotus és a Benetton futamokat, a McLaren és a Williams világbajnoki címeket nyert az új technológia segítségével, a Ferrari próbálkozásai viszont nem jártak sikerrel.

A német lap szakírója, Michael Schmidt úgy tudja, hogy

a Renault, a Force India és a Toro Rosso támogatja a Mercedes elképzelését, a Red Bull és a McLaren inkább fenntartaná a jelenlegi erőviszonyokat, a Ferrari viszont hevesen ellenzi azt.

A Mercedes tavaly, Abu-Dzabiban már kipróbált egy újfajta első futóművet, amit aztán betiltottak. Mérnökük szerint az aktív futómű engedélyezésével spórolhatnának is a csapatok Forrás: DPPI/Dppi

Az olaszokat támogatja a technikai kérdésekben jellemzően konzervatív Williams és Sauber, valamint a Haas csapat is. Nem véletlen a Ferrari vonakodása: ha az olaszok egy új fejlesztésről hallanak, amit a legnagyobb riválisuk szeretne megvalósítani, gyanakvóvá válnak és igyekeznek elkaszálni az ötletet.

„Mentségükre" szóljon, hogy ez fordított esetben is pontosan így működik.