Társoldalunk:

Csak Michelisz Norberttel együtt érdekes a Hungaroringnek a WTCR

2018.02.02. 05:57

A tervek szerint augusztusban megkezdődhet a Hungaroring teljes átépítésének első üteme. A tribünök és a közművek felújítása után a garázssor és a kiszolgáló épületek lebontása, újjáépítése következhet. Az F1-es Magyar Nagydíj helye biztos, emellett a Michelisz Norbert nevével fémjelzett WTCR megtartása nemzeti-, a MotoGP Mogyoródra csábítása pedig személyes ügy Gyulay Zsolt számára. Interjú a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójával.

A pálya felé tartva feltűnt, hogy építkezés folyik az M3-as autópályán, éppen a Hungaroring mellett. Ezt ön lobbizta ki?
Nem mondhatom, hogy mi lobbiztuk ki, de nagyon örülünk annak, hogy lesz egy átkötő út Kerepes felé. Egy hatágú lehajtó épül az M3-as autópályáról azzal a céllal, hogy Fótot és Gödöllőt összekösse. Az M3-asnak eddig nem volt olyan lehajtója, ami méltó lett volna a Hungaroringhez, a Magyar Nagydíjhoz. Harminc évet váratott magára ez a fejlesztés, ami a tervek szerint 2019-ben megvalósul.

Több mint hét éve irányítja a Hungaroringet elnöki, majd elnök-vezérigazgatói pozícióból. Mire a legbüszkébb?
Amikor  2010. szeptember 1-jén ide kerültem, egy olyan vállalatot vettem át, aminek az előző évei veszteségesek voltak, a társaság úszott az adósságban.

Sokkal kevesebb világversenyt rendeztek, mint amennyit a létesítmény elbírt volna.

A célegyenes és a toronyépület átépítését a régi menedzsment egy kereskedelmi banknál felvett hitelből finanszírozta, ennek következtében a társaságnak több mint egymilliárd forintos adóssága volt.

Gyulay Zsolt hét éve irányítja a Hungaroring Sport Zrt-t. Arra a legbüszkébb, hogy a mogyoródi aszfaltcsík Európa legjobban kihasznált versenypályájaFotó: Koncz Márton

Ezt 2016 végére visszafizettük, köszönhetően annak, hogy az előző hat évből ötször nyereségesek voltunk. Alapvetően tehát

a gazdasági eredményeinkre vagyok a legbüszkébb, sportszakmailag pedig arra, hogy Európa legjobban kihasznált pályája lett a Hungaroring.

Van már elfogadott 2018-as versenynaptára a Hungaroringnek?
Igen, összeállt a program. Az első versenyünk a túraautó-világbajnokságból lett WTCR lesz április végén, ami Michelisz Norbert szereplése révén a legtöbb magyar szurkolót megmozgató eseményünk. A fő versenyünk természetesen a Formula–1-es Magyar Nagydíj lesz, július végén. Ismét ellátogat hozzánk a DTM, de idén a kamionos Európa-bajnokság, az ETRC versenyét előrébb hoztuk júniusra.

Nyár végén ugyanis szeretnénk megkezdeni a létesítményeink átépítésének első ütemét.

A Hungaroring 2018-as versenynaptára

1. április 28-29. FIA Túraautó-világkupa (WTCR)
2. május 1. A Nagy Futam (Budapest belváros)
3. június 2-3. Német Túraautó-bajnokság (DTM) + FIA F3
4. június 16-17. FIA Kamion Európa-bajnokság (ETRC)
5. június 23-24. Red Bull Air Race (Budapest belváros)
6. július 7-8. Nemzetközi GT Open (FIA GT)
7. július 27-29. 33. Formula–1 Magyar Nagydíj
8. szeptember 1-2. Blancpain GT Series
9. szeptember 22. Volkswagen-találkozó

 

A Hungaroring a jegyárbevételekből tartja fent magát, aminek 80-90%-a a Magyar Nagydíj jegyeladásaiból származik. A WTCR ehhez képest "csak" nemzeti ügyFotó: Koncz Márton

A pálya épületei, lelátói több mint 30 évesek, régen megértek minimum egy alapos felújításra. A tavalyi Magyar Nagydíjon volt szó arról, hogy a kormány 25 milliárd forintot elkülönít a 2018-as költségvetésben a Hungaroring fejlesztésére. Mi lesz az első lépés?
Ebből egyelőre annyi valósult meg, hogy

kaptunk egy induló összeget a fejlesztések előkészítéséhez, amiből a tervezési folyamat, a tervek engedélyeztetése idén elindulhat.

Amíg ez nem készül el, addig nem lehet kiírni a közbeszerzési pályázatot a kivitelezésre. Terveink szerint az első fejlesztési ütem két szakaszban valósul meg. Az első szakaszba a pályacsíkon kívüli, úgymond a közönségnek szóló fejlesztések tartoznak. Ez érinti a lelátókat és a célegyenes mentén található épületeket, de ide tartoznak a közművek, valamint a pálya beléptető rendszerének a fejlesztése is. A második szakaszba tartoznak a szakmának szóló fejlesztések a pálya belső területén: a garázsok, a boxutca, a paddock, a versenyirányító iroda és a sajtóközpont átépítése.

Az F1-es pilóták kedvelik a korosodó Hungaroringet. Az idén kezdődő átépítések során eltűnnek a "retró" épületek, megújul a boxutca, a garázsok és a sajtóközpont isForrás: Red Bull/Getty Images/Dan Istitene

Átépítésről, vagy újjáépítésről van szó?
Utóbbiról, hiszen minden épületet le kell bontanunk. Ezek az 1986-ban felhúzott épületek, a közművek olyan rossz állapotban vannak, hogy lassan használhatatlanná válnak.

A fapados lelátókat korszerű tribünökre kell cserélnünk, 40 ezer ülőhelyet kell felújítanunk vagy létrehoznunk.

Meg kell teremteni a mobil lelátók felállításának lehetőségét is, hiszen ha az év elején azt látjuk, hogy jól mennek a jegyeladások, arra reagálnunk kell. A felsorolt okok miatt

a Hungaroring újjáépítése sokkal többe fog kerülni, mint egy futballstadion. Viszont az elmúlt években elért eredményeink azt mutatják, hogy az igényeink jogosak.

Egyre több néző látogat ki a versenyeinkre, így szerencsére nemcsak a sportrajongók, hanem a kormány támogatását is élvezzük.

Már épül a Fótot Gödöllővel összekötő elkerülő út az M3-as mogyoródi szakaszán. Több mint 30 év után saját lehajtója lesz a magyar F1-es pályánakFotó: Koncz Márton

Mi a céljuk mindezzel?
Az, hogy a Hungaroring megálljon a saját lábán. Ezt egyrészt úgy tudjuk elérni, hogy minél több világversenyt – és ezzel együtt turistát – hozzunk ide, akik a jó hírünket viszik szerte a világba. A másik része a tulajdonos magyar állam elvárása, hogy a társaság jól működjön, nyereséges legyen.

Említette, hogy az elmúlt években ezt sikerült teljesíteni, de hogyan?
A Hungaroring Sport Zrt-nek két forrásból kell fenntartania magát.

Egyrészt a jegybevételekből, amelyek 80-90 százaléka a Formula–1-es futamból származik, másrészt a pálya hasznosításából.

Utóbbinál évi 200-220 nap áll rendelkezésünkre, hogy kihasználjuk a pálya egyéb létesítményeit, a vezetéstechnikai tanpályát, a gokartpályát és az offroad-pályát. Fontos bevételi forrásunk továbbá az autógyárak, gumigyárak által fizetett pályabérleti díjak, ezeknek a cégeknek ugyanis presztízs, hogy egy F1-es pályára jönnek tesztelni. Amióta a Hungaroring Sport Zrt. 100 százalékban állami tulajdonban van, sok vizsgálaton kellett átesnünk az Állami Számvevőszék, illetve a NAV részéről. Örömmel mondhatom, hogy valamennyi vizsgálat dicsérettel zárult.

Ha kíváncsi arra, hogyan segített a Hungaroring Michelisz Norbertnek a WTCR-es indulásában, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő