Vágólapra másolva!
Majdnem elmaradt az 1982-es szezonnyitó Dél-afrikai Nagydíj a szuperlicenc megszerzésének új feltételein háborgó versenyzők tiltakozása miatt. A pilótasztrájk egyik szervezője a légitársasága csődje után visszatért Niki Lauda volt.

Az 1982-es Formula–1-es szezon igen korán, január végén kezdődött – volna, de senki sem tudta, rendesen lefutják-e az első menetet a dél-afrikai Kyalamiban. A pilóták ugyanis felháborodtak az újfajta F1-es szuperlicenc kiadásának feltételein és a futam bojkottjával fenyegetőztek.

A versenyzéshez szükséges jogosítványba két olyan paragrafust erőltetett be az FIA elődje, a Jean-Marie Balestre vezette FISA, ami sztrájkhangulatot váltott ki a mezőny tagjaiban.

Az egyik kvázi röghöz kötést jelentett, mivel ellehetetlenítette volna, hogy a pilóták szerződésük lejárta előtt csapatot váltsanak.

A másik kifogásolt pont pedig kizárással szankcionálhatta volna a versenyzőket, ha valamilyen módon ártanak a világbajnokság vagy a FISA jó hírnevének.

Lauda (jobbra) a fiatal Prosttal diskurál 1982-ben. Az F1-be két év kihagyás után visszatérő osztrák szúrta ki a pilótáknak nem tetsző pontokat az új szerződésében Forrás: AFP/Philippe Bouchon

Utóbbi kitételt is komolyan kellett venni a feszült légkör miatt, mert akkoriban szkanderezett a hatalomért a FISA és a brit csapatokat tömörítő Bernie Ecclestone-féle FOCA, a versenyzés feltételeit is érintő lépésekkel.

Az F1-es pilótaszakszervezet, a GPDA képviseletében a Ferrari diplomatavénával is megáldott francia pilótája, Didier Pironi próbált egyezkedni Balestrével és Ecclestone-nal a kifogásolt feltételek visszavonásáról – mindhiába. A szerződés két vitatott pontját jellemző módon Niki Lauda szúrta ki, aki a saját légitársasága vezetőjeként eltöltött két sikertelen év után ekkor tért vissza az F1-be, a McLaren istállóhoz.

Egységben az erő?

Lauda szervezkedésének köszönhetően a csütörtöki edzés reggelén (ez a versenyhétvége csütörtöktől szombatig tartott)

egy busszal torlaszolták el a depóba vezető utat, és a tiltakozás szószólói felterelték rá a pályára érkező versenyzőket.

„Emlékszem, John [MacDonald, a March csapatfőnöke] ott toporzékolt a busz mellett és ordított, hogy ha felszállok rá, kirúg, annyi a karrieremnek. Niki, Gilles [Villeneuve] és Didier [Pironi] azt mondták, bárhogy döntök, elfogadják, de szükségük lenne a támogatásomra" – nyilatkozta évekkel később az egyik kis csapat brazil versenyzője, Raul Boesel.

Végül megrendezték az időmérő edzést, René Arnoux szerezte meg a pole-t a Renault Turbóval Forrás: Renault F1

Miután a felek nem jutottak közelebb a megoldáshoz, a busz a pilóták kedvenc szálláshelyére, a Johannesburg melletti Kyalami Ranchre szállította a sztárokat.

Megkezdődött az F1 történetének első (és máig utolsó) pilótasztrájkja.

Újoncok, új csapathoz igazolók is csatlakoztak az ellenálláshoz, a nagydíjra nevezett 31 pilótából 29-en nem vették fel a munkát.

Csak ketten, Jochen Mass (March) és Teo Fabi (Toleman) húzták ki magukat a sztrájk alól. Mass nem tudott az akcióról, mert reggel egy másik bejáraton ment be a pályára, a főnökétől rettegő Fabi pedig az éj leple alatt kiszökött a szállodából.

„Kiment (a szobából) és nem jött vissza. Emiatt Fabi örökre elvesztette a tiszteletünket. Nem azért, ment lelépett, hanem, mert elárult bennünket. Egyből Balestréhez és Ecclestone-hoz szaladt és mindent elmondott nekik, amiről beszéltünk."

Korabeli tudósítások a sztrájkról

A pilóták a Kyalami Ranch nagytermében gyűltek össze, ahol Gilles Villeneuve és Elio de Angelis zongorajátékkal, Bruno Giacomelli pedig képregények rajzolásával szórakoztatta kollégáit. A Ligier-nél versenyző Jacques Laffite felesége bekopogott az ablakon, majd

egyedüli nőként ő is csatlakozott a sztrájkolókhoz, akik a matracokon ketten-hárman osztozva aludtak éjszaka. Mint egy cserkésztáborban.

Mobiltelefon és internet híján vezetékes telefonon és küldöncök útján folyamatosan ment az üzengetés a sztárjkoló pilóták, valamint Bernie Ecclestone és Balestre emberei között. Amikor utóbbiak azzal fenyegetőztek, hogy az első edzésnap elmaradásának veszteségeit áthárítják a versenyzőkre, Pironi pedig ígéretet kapott a FISA-elnöktől a tárgyalások folytatására, a pilóták engedtek.

Alboreto és Didier Pironi (jobbra), aki a pilóták nevében tárgyalt Ecclestone-ékkal

A csapatok 2,5 millió dollárnak megfelelő randot fizettek a szervezőknek az első edzésnap elmaradásával okozott károkért, és megkezdődött a felkészülés a versenyre.

Bernie Ecclestone azért kicsit még szívatta pilótáját, a címvédő Nelson Piquet-t: orvosi ellenőrzésre kötelezte az első edzés idején, és nevelési céllal a Brabham csapat mindhárom autójára Riccardo Patrese 2-es rajtszámát pingáltatta rá.

Prost szédületes győzelme

A versenyt a Renault új csillaga, a fiatal Alain Prost annak ellenére is megnyerte, hogy menet közben defektet kapott és körhátrányba került. A francia az ötödik helyről rajtolt, de az első kanyarba érve már az élről induló csapattársa, René Arnoux mögött loholt és a 14. körben megelőzte.

Prost a defektet igen rossz helyen, a 41. kör elején kapta be. „Ha néhány méterrel később történik a baj, 250 km/óránál balesetet szenvedtem volna.

– mondta Prost. A kerékcsere a 8. pozícióba vetette vissza, ám a friss gumikat kihasználva lendületes felzárkózásba kezdett. Körönként három másodpercet hozott csapattársán, majd a 77-ből a 68. fordulóban visszavette tőle a vezetést és nyert.

A „Békaporonty" malmára hajtotta a vizet az is, hogy a magaslaton a szívómotoros Fordoknak nem sok esélyük volt a turbómotorok ellen. Ennek ellenére a turbós mezőny hamar megfogyatkozott, a Ferrarik és a Brabham-BMW-k sorra kihullottak, csak a Renault-k maradak talpon, de a kopott gumikon lavírozó Arnoux-t a cél előtt nem sokkal Carlos Reutemann is megelőzte a Williamsszel.

A sztrájk hangadói közül Laudát a negyedik,

a sebességváltója gombját a futam elején elhagyó Rosberget az ötödik helyen intette le a kockás zászló.

Pironit, aki kárpótlásul jótékonysági árverésre ajánlotta fel a bukósisakját, a 18. helyen (utolsóként) rangsorolták, 6 kör hátránnyal. Az „áruló" Teo Fabi nem tudta kvalifikálni magát a versenyre.

A versenyzők később fejenként 5000 dolláros büntetést kaptak a FISA-tól, amiért nem tettek eleget a szerződéses kötelességüknek. Az azóta eltelt 37 évben csak egyszer fordult elő, hogy bojkottáltak egy versenyt a pilóták: 1985-ben Spában, amikor a feltöredezett, ezért veszélyes aszfalt miatt a viadal elhalasztását kérték, és a FISA engedett a kérésüknek.