Vágólapra másolva!
Az amerikai Dan Gurney négy F1-es nagydíjon és Le Mans-ban is diadalmaskodott az 1960-as években, nevéhez kötődik a pezsgős ünneplés megteremtése a dobogós ceremóniákon. Saját csapatával is nyert futamot a világbajnoki sorozatban.

Vasárnap, 86 éves korában, tüdőgyulladás szövődményei következtében meghalt a korábbi amerikai autóversenyző, Dan Gurney, aki négy győzelmet aratott az F1-ben, és 1967-ben megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt is.

Legismertebb hagyatéka a pezsgőlocsolás hagyományának megteremtése a díjátadókon,

ugyanis a maratoni viadal után a dobogóra állva, hirtelen ötlettől vezérelve felrázta a kezébe nyomott üveg tartalmát, majd szétfröcskölte.

Dan Gurney 1959-1970 között 86 F1-es futamon vett részt, a képen a Brabham-Climax ülését foglalja el az 1964-es Monacói Nagydíjon Forrás: Origo

Ezen kívül Dan Gurney találta fel az autók hátsó szárnyán időnként máig felbukkanó kis légterelő idomot, a leszorítóerő növelésére használt Gurney-bajuszt, és

az 1960-as években ő volt az első autóversenyző, aki egész arcot elfedő bukósisakban vezetett.

Gurney karrierje gyorsulási- és sportkocsi-versenyekkel kezdődött, és azzal kapott nagy lendületet, hogy felfigyelt rá a Ferrari egyik tengerentúli importőre. Az ő támogatásával az 1959-es Francia Nagydíjon bemutatkozhatott a Formula–1-ben, majd az utána következő két futamán már dobogóra is állhatott.

A legendás Jim Clark (a képen jobbra, ülve) Gurney-t tartotta a legveszélyesebb ellenfelének

A Ferrarinál uralkodó légkör azonban nem tetszett neki, ezért 1960-ban a BRM-hez igazolt, egy évvel később pedig a Porschéhoz, amelynek az 1962-es Francia Nagydíjon, Rouenben megszerezte az első GP-győzelmét. Itt ismerkedett meg a csapatfőnök, Huschke von Hanstein titkárnőjével, Evi Butz-cal, akit később feleségül vett. Gurney 1963-tól 1965-ig a Brabham csapat pilótája volt, majd

Eagle néven saját istállót indított, és ezzel is tudott nyerni egy futamot, 1967-ben Belgiumban.

Gurney győzelemre vezette saját építésű F1-es autóját, az AAR Eagle-t az 1967-es Belga Nagydíjon

Az amerikai versenyző ezalatt részt vett a NASCAR és az Indy-500 küzdelmeiben is: előbbi sorozatban összesen öt győzelmet aratott, míg utóbbiból három dobogós helyezés díszíti eredménylistáját. Az autóversenyzéstől 1970-ben vonult vissza, az F1-ben az 1961-es 3. hely volt a legjobb eredménye a világbajnoki tabellán.

A vezetéstechnikai és műszaki értelemben is úttörőnek számító Dan Gurney nem mindennapi pályafutásának legérdekesebb részleteit nemsokára alaposabban is felelevenítjük Kerékforgatók című portrésorozatunkban.