Egy fiatal pilóta élete sem érhet kevesebbet, mint egy F1-esé

Forma-1, Fernando Alonso, McLaren-Honda, Ausztrál Nagydíj, Forma-1 baleset
In this photo taken on March 20, 2016, McLaren Honda's Spanish driver Fernando Alonso crashes into the wall after colliding with Haas F1 Team's Brazilian driver Esteban Gutierrez during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne. / AFP / Newspix / Alex Coppel / - Australia OUT / IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE == NO ARCHIVE
Vágólapra másolva!
Nyomós érv az F1-es fejvédő ellen, hogy ronda, de Adrian Newey szerint borzasztó érzés, amikor gyászoló családokat lát. Nem csak az F1-esek, a fiatalok is veszélyben vannak.  

Vegyes érzésekkel viszonyul a jövőre megjelenő F1-es fejvédőhöz Adrian Newey, az F1 történetének egyik legsikeresebb tervezője. A brit szakember nemrég elismerte, felelősnek érzi magát Ayrton Senna halálos balesete miatt, és azóta is megrendíti, ha súlyos sérülés történik az autóversenyeken. Ettől függetlenül nem állt ki egyértelműen a glória mellett.

„Az egyik szempontból úgy gondolom, minden jó, amivel biztonságosabbá lehet tenni egy autót – mondta a Sky Sportsnak. – Borzalmas, amikor valaki súlyosan megsérül vagy meghal. Három évvel ezelőtt részt vettem Justin Wilson temetésén, és borzasztó volt látni a gyászt a családtagok arcán. Ezért, ha [a glória] segít, hogy az autó biztonságosabbá váljon, akkor üdvözölni kell” – szögezte le.

Senki sem rajong a glóriáért, de jobb megoldást még nem találtak Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„A bennem lakozó mérnök viszont azt mondja, hogy ez ügyetlen és csúf, úgy érzem, hogy ennél valami jobb megoldással kell előállni – mondta. – Több kutatásra lenne szükség, de egy kupolaszerű pilótafülke vizuálisan biztosan vonzóbb lenne, ám akkor már zárt karosszériás versenyről beszélhetnénk.”

A Red Bull tavaly kipróbált egy szélvédőt, és később teszteltek egy másik, hasonló szerkezetet, de végül az FIA a glóriát választotta.

„Ráadásul, a Formula-1 bármit is tesz, annak megfizethetőnek kell lennie az alacsonyabb kategóriákban is, hiszen egy Formula-4-es pilóta élete miért érne kevesebbet, mint egy Formula-1-esé? – folytatta Newey. – Ennek nem így kellene lennie. Máshol is hasznosítható megoldást kell találni, de nem odázhatjuk el azt, hogy [a glória] ronda.”

Vettel tesztelte a szélvédő továbbfejlesztett változatát, de zavarta vezetés közben Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Egyetértett Newey-val a korábbi F1-es pilóta, Jean Alesi is, aki szombaton Budapestre látogatott. „Ott voltam, amikor 1994-ben Ayrton Senna életét vesztette a [San Marinói Nagydíjon], és a televíziós közvetítésben láttam Jules Bianchi 2014-es horrorisztikus balesetét a Japán Nagydíjon, amely végül a fiatal pilóta életébe került” – idézte őt az MTI.

– jelentette ki Alesi, akinek fia, Giuliano az idén a GP3-ban versenyzett. A glória 2018-tól kötelező lesz az F1-ben, felkerült az új F2-es demóautóra is, de arról egyelőre nem született döntés, hogy a többi utánpótlás-bajnokságban mikor jelenik meg. Az IndyCarban továbbra is elsősorban a kupolaszerű aero-szélvédőt részesítik előnyben, de ott még a tesztelés is csak később kezdődik meg.