Társoldalunk:

Így járatta a bolondját a Ferrarival a Red Bull tervezője

2017.11.07. 13:25

Adrian Newey pofonegyszerű játszmázással éri el, hogy mindig megtudja az ellenfelek autójáról azt, amire igazán kíváncsi. Elárulta azt is, milyen a McLaren ultramodern központjában élni.

Kulisszatitkokba is beavatja az olvasókat a napokban megjelent önéletrajzi könyvében Adrian Newey, az F1 történetének egyik legsikeresebb tervezője. A brit szakember egyebek mellett megnyílt Ayrton Senna halálos balesetével kapcsolatban is, és elárulta, hogy szinte gyerekesen egyszerű játszmázással éri el, hogy alaposan szemügyre vehesse az ellenfelek érdekes technikai megoldásait.

Newey szerint az autók megfigyelésére a futamok utáni technikai ellenőrzés és az egyórás, kötelező parc fermé a legjobb alkalom, ilyenkor minden csapat autóját lefoglalják, és a szerelők hiába próbálják elrejteni az érdekes részleteket az ellenfelek magas beosztású szakemberei elől. „Különösen a Ferrari válik felbolydult méhkassá, amikor feléjük sétálok” – írta.

Meg tudja nézni azt, amire kíváncsiForrás: AFP

„Ezért általában azt csinálom, hogy olyan dolgokat figyelek meg az autón, amik nem különösebben érdekelnek, de ezzel elvonom a szerelők figyelmét, ahogy a méheket a méz. Közben a fotósunk lekapja azokat a részleteket, amiket igazán látni akarok. A Ferrari erre még mindig nem jött rá” – idézte a Sky Sports.

Igazából ez az egész csak egy játszma. Ha tényleg meg akarom nézni az autót, csak várnom kell a parc ferméig, ahol egy óráig senki sem érhet hozzájuk.”

„Sokszor pont az ember orra elé parkolnak, és miközben a szerelők elfoglaltak az összepakolással, az ember annyit bámészkodhat, amennyit csak akar. Ez az időszak, amikor a csapatok óvást nyújthatnak be, ha olyat látnak egy autón, ami nem tetszik nekik” – magyarázta Newey, aki a Williams, a McLaren és a Red Bull színeiben is világbajnoki címeket nyert.

A McLaren elüldözte Newey-t, azóta nem is nyernekForrás: AFP/Uta Tochtermann

A brit szakember 8 évet töltött a híresen vonalas és fegyelmezett Ron Dennis irányítása alatt a McLarennél, mielőtt a sokkal lazább légkörű Red Bullhoz igazolt. A McLaren épp akkoriban költözött be a fényűző, de rideg McLaren Technology Centre-be, ami Newey szerint nagyszerű volt, de a kreatív munkát sokszor akadályozta a hangulat és az alkalmazottak túlzott kontrollja.

Newey szerint Dennist azzal lehetett a legjobban felbosszantani, ha meglökték az asztalán a gondosan elrendezett iratkötegeket.

„Amikor beköltöztünk (az épületbe), még azt sem engedték meg, hogy egy pohár vizet letegyünk az asztalunkra. Valaki szólt, hogy illegális lehet megtagadni a vizet a munkavállalóktól, úgyhogy (Dennis) kénytelen volt ettől eltekinteni, de kávé és tea nem lehetett, és később is csak egy családi fotót engedett meg, amit éjszakára el kellett tenni a fiókba” – emlékezett vissza.

A Red Bullnál ez is beleférForrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Newey szerint olyan volt belépni a McLaren gyárába, mintha egy orwelli regényből forgatott filmben lenne, mert mindenhol fehér falak és szürke padló fogadta. Newey is utálta a környezetet, ezért más utat választott, és egy füves részen keresztül ment be az irodába, egészen addig, amíg ez fel nem tűnt valakinek.

A folyamatosan figyelt, belső kamerarendszeren kiszúrták ezt, és küldtek egy emailt, hogy ha nem térek vissza az előírt útra, akkor belső vizsgálatot kezdeményezhetnek.”

A tervezőzseni meglepetést keltett, amikor elfogadta az akkor még újonc Red Bull istálló ajánlatát, és náluk folytatta a pályafutását. Eddig Sebastian Vettel révén 2010 és 2013 között zsinórban négy egyéni és négy konstruktőri világbajnoki címet nyert nekik, míg a McLaren mindössze 2008-ban tudott győzni, de konstruktőri címet utoljára 1998-ban, még Newey-val szereztek.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!