Így lehet negyedszer is világbajnok Hamilton a hétvégén

Canadian F1 Grand Prix - Qualifying GettyImageRank2 Formula One Racing formula 1 Auto Racing Formula One Grand Prix Canadian F1 Grand Prix Canadian Formula One Grand Prix MONTREAL, QC - JUNE 10: Pole sitter Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP
MONTREAL, QC - JUNE 10: Pole sitter Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP in parc ferme as second placed qualifier Sebastian Vettel of Germany and Ferrari looks over his shoulder during final practice for the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2017 in Montreal, Canada. Dan Istitene/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Vettelnél legalább 16, Bottasnál pedig 3 ponttal többet kell szereznie az USA Nagydíjon ahhoz, hogy három fordulóval a szezon vége előtt bebiztosítsa magának a címet. Erre azért nincs túl sok esélye, a Mercedes viszont szinte biztosan bajnok lesz a konstruktőri összetettben.

Néhány héttel ezelőtt, az Olasz Nagydíj magasságában még úgy tűnt, a világbajnoki küzdelem egészen az utolsó verseny utolsó kanyarjáig elhúzódhat a két fő esélyes, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton között.

2012 óta, amikor a még a Red Bullnál versenyző Vettelnek Fernando Alonsóval kellett megküzdenie, nem volt rá példa, hogy két különböző csapat pilótája kiélezett párharcot folytasson a címért.

Ez az idén, az új szabályokhoz meglepően bátor autót – azt is mondhatnánk, hogy a legjobbat, de biztosan a legsokoldalúbbat – építő Ferrari jóvoltából, a közönség legnagyobb örömére, újra összejött.

Csakhogy a poént is ők lőtték le a kelleténél hamarabb. A szingapúri kettős csapást, amelyben Max Verstappen mellett a Scuderia mindkét pilótája lenullázta magát, még lehetett a sima, időről időre óhatatlanul előforduló rajtbalesetek közé sorolni, de a szepangi és szuzukai műszaki hibák már nem fértek bele: Vettel így az előző három futamról mindössze egyetlen 4. helyet tud felmutatni, míg Hamilton az augusztusi nyári szünet óta csak egyszer, Szepangban nem ünnepelhetett a dobogó tetején.

Hamilton már vasárnap csatlakozhat a négyszeres világbajnokok exkluzív klubjához Forrás: AFP/2017 Getty Images/Dan Istitene

Az előnye ezzel Monza óta viharos gyorsasággal 3-ról 59 pontra nőtt. Amennyire lehet, a Ferrarinál igyekeznek jó arcot vágni a hirtelen összeomláshoz, és azt hajtogatják, hogy nem adják fel, amíg matematikailag marad esélyük. Ám az esély csak elméleti, ezt ők is tudják: Hamiltont ugyanolyan pechsorozatnak kellene sújtania, mint Vettelt az utóbbi időben, aminek elhanyagolható a valószínűsége.

Bár a nagy durranás érthető módon a Ferrari vesszőfutása volt, leginkább az foglalkoztatta a közvéleményt,

nem illik elmenni szó nélkül amellett sem, hogy Hamilton hónapok óta fantasztikusan, hibátlanul vezet,

és kíméletlenül lecsap az olyan váratlan lehetőségekre is, mint amilyen a szingapúri eső volt.

„Lewis egész évben ragyogóan vezetett, de a nyári szünet óta különösen. Egy másik szintre került – véli a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff. – Lenyűgöző volt végignézni, ahogy az utolsó tartalékokat is kipréselte az autójából, és a csapattal együttműködve megoldotta a problémákat. Ezáltal még tovább fejlődött."

Érdekes módon egy évvel ezelőtt is a szezonnak ebben a szakaszában alakult ki behozhatatlan pontkülönbség a vb éllovasai között, de akkor épp Hamilton volt az, akit egy malajziai motorhiba végzetes hátrányba hozott csapattársával, Nico Rosberggel szemben. Jenson Button szerint a sors most visszaadja neki azt, amit tavaly elvett tőle.

Vettelnek kijutott a balszerencséből az idén Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi

„Lewisnak az idén sokszor komoly mázlija volt, az előző szezonban viszont nem volt benne része, úgyhogy most minden kiegyenlítődik – mondta a már visszavonult veterán. – Tavaly rengeteg balszerencse sújtotta, most viszont úgy tűnik, megfordult a helyzet."

Bár a Mercedes sem volt száz százalékig bombabiztos – Hamiltont a Red Bull Ringen váltócsere okán öt rajthellyel hátrébb sorolták, Bakuban pedig a győzelmet bukta el a fejtámla meglazulása miatt –, sokkal kevesebb pontot vesztett a műszaki hibákkal és egyéb incidensekkel, mint Vettel, aki egyébként elismerte, hogy cserbenhagyta a Ferrarit, amikor a Safety Car mögött dühében nekiment a vetélytársának.

Már a hétvégén négyszeres világbajnok lehet

Hamilton mindenesetre ott tart, hogy akár most vasárnap, az USA Nagydíjon bebiztosíthatja negyedik vb-címét, egy szintre tornázva magát Vettellel és Alain Prosttal, valamint nem utolsósorban megelőzve bálványát, Ayrton Sennát.

Mivel jelenleg 59 pont az előnye, és Austin után már csak 75-öt lehet majd szerezni, ehhez az kell, hogy újabb 16-ot verjen Vettelre, valamint legalább 3-at saját csapattársára, Valtteri Bottasra,

aki matematikailag még szintén harcban áll velük.

Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy a vasárnapi versenyen elért helyezésüktől függően mekkora pontkülönbség fog kialakulni Hamilton (HAM) és Vettel (VET) között. A kék hátterű rubrikák azok, amelyekben ez legalább 75 pont lesz, azaz Hamilton már lényegében világbajnoknak mondhatja magát (ha éppen 75, akkor a végén pontegyenlőség még lehet majd, de több futamgyőzelme révén a Mercedes versenyzőjét avatják bajnokká). Egy példa: ha Hamilton Austinban a 2., Vettel pedig a 10. helyen ér célba, az eltérés 76 pontra nő kettejük között.

Az Austin után kialakuló pontkülönbség Hamilton és Vettel között a helyezésüktől függően Forrás: Farkas Péter - GPhírek

Mint látható, Hamiltonnak mindenképpen az első két hely valamelyikén kell végeznie, hogy lezárja a küzdelmet. Akkor tesz szert behozhatatlan előnyre a vetélytársaival szemben, ha:

  • ő nyer, Vettel pedig a 6. helyen, még hátrébb ér célba, vagy
  • Hamilton a 2. helyen végez, Vettelt pedig a 9. helyen, vagy hátrébb intik le, és nem Bottas nyeri a versenyt.

Erre azért nem olyan sok az esély, mert a Ferrarit újabb súlyos balszerencsének kellene sújtania hozzá. Az viszont nagyon valószínű, hogy a Mercedes bebiztosítja magának zsinórban negyedik konstruktőri vb-címét: mivel az Austin után fennmaradó három futamon maximum 129 pont szerezhető, és már most 145 az előnyük, a Ferrari legfeljebb akkor húzhatja tovább a küzdelmet, ha vasárnap legalább 17 ponttal többet gyűjt legfőbb ellenfelénél. Márpedig ilyesmi az idén mindössze egyszer, még Monacóban fordult elő.

Noha a címet már szinte a zsebében érezheti, Hamilton azt ígérte, nem fog olyan defenzíven vezetni az utolsó versenyeken, a biztosra játszva, mint Rosberg tette tavaly. Úgy tűnik, a Mercedes is támadásra készül, ugyanis szokatlanul agresszívan válogatott a gumikból a következő két hétvégére, főleg a mexikóira.

Bottasnak igazából már csak matematikai esélye van a címre Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

Wolff azt mondta, a csapat az előző két alkalommal, Szepangban és Szuzukában is még többet tudott meg szeszélyesen viselkedő autójáról, a „kényes dívának" becézett W08-ról.

– magyarázta.

„Reménykedés helyett az összes versenynek egészséges szkepticizmussal vágunk neki. Ezen a hétvégén, Austinban is arra kell koncentrálnunk, hogy minden rendelkezésünkre álló pontot meg tudjuk szerezni."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!